Veľtrh spotrebnej elektroniky CES 2023, ktorý sa uskutočnil v Las Vegas, mal ohlásených viac ako 3200 vystavovateľov zo 173 krajín. Podľa tlačovej správy svoju nevšednú štúdiu futuristického sedanu strednej triedy BMW i Vision Dee tu predstavila aj spoločnosť BMW Group, ktorá je prostredníctvom značiek BMW, MINI, Rolls-Royce a BMW Motorrad najväčším výrobcom prémiových automobilov a motocyklov na svete.
Digitálny emocionálny zážitok
Digital Emotional Experience alebo skrátene Dee je označenie, ktoré má prezentovať silnejšie prepojenie medzi ľuďmi a ich automobilmi. A presne s týmto cieľom vznikala novinka od BMW. V súčasnosti poznáme asistenčné systémy vodiča či hlasové ovládanie, no digitálne funkcie budúcnosti ich ďaleko presiahnu. Výrobca takto dokáže využiť plný potenciál digitalizácie a z vozidla sa tak stáva inteligentný spoločník. To je budúcnosť pre automobilových výrobcov a taktiež aj pre značku BMW: spojenie virtuálneho zážitku s nezameniteľnou radosťou z jazdy.
Head-up displej aký tu ešte nebol
Práve spoločnosť BMW sa zapísala v oblasti Head-up displejov ako veľký inovátor a túto technológiu už približne 20 rokov vylepšuje. Teraz prináša Head-up displej, ktorý sa bude po aktivovaní zobrazovať po celej šírke čelného skla na najväčšiu možnú plochu.
Táto inovácia ukazuje, ako sa bude dať v budúcnosti využiť potenciál zobrazovaných informácií či prípadné ovládanie pomocou špeciálnej projekčnej technológie.
Virtuálna realita
Virtuálna realita bude samozrejme prepojená s Head-up displejom, aby bol zážitok ešte viac umocnený. Štúdia využíva skryté ovládače na ovládacom paneli, pričom vodič sa môže individuálne rozhodnúť, koľko digitálneho obsahu si chce na head-up displeji zobraziť. Výber v piatich krokoch siaha od analógových informácií o jazde, cez obsah z komunikačných systémov, premietanie rozšírenej reality, až po vstup do virtuálnych svetov. Okrem toho pre umocnenie zážitku BMW ponúkne aj zatmaviteľné okná.
BMW i Vision Dee a fygitálna ikona
Svetlomety a uzatvorená predná maska chladiča BMW spolu vytvárajú na jednotnom podklade fygitálnu ikonu (spojenie fyzického a digitálneho).
Pomocou nej možno na prednej časti vozidla vytvoriť premietaním rôzne výrazy “tváre” a ukázať tak rôzne nálady ako radosť, údiv či súhlas. Takéto animácie, zvukové či svetelné efekty môžete na vozidle vidieť napríklad po príchode k nemu.
Okrem toho vie vozidlo ešte samé zobraziť na bočnom okne vodičovho avatara. Či ale tieto vymoženosti bude môcť využiť vodič aj počas jazdy napríklad na okoloidúcich, zatiaľ ostáva veľkou neznámou.
BMW i Vision Dee: Minimalistický dizajn v exteriéri ale aj v interiéri
Exteriér vyzerá na prvý pohľad ako pri klasickom sedane. Tradičné dizajnové prvky ako predná mriežka chladiča, dvojité okrúhle svetlomety dostali nový dizajn, pričom fygitálne ikony nahradili analógové prvky.
V interiéri sa digitalizácia premietla zároveň do minimalistického využitia materiálov, ovládačov a displejov. Prvky na volante sú takisto jednoduché a sú prispôsobené ovládaniu palcami.
Tieto fygitálne dotykové plochy ovládajú výber obsahu premietaného na čelnom skle a spolu s Head-up displejom podporujú orientáciu šoféra po celý čas jazdy iba na cestu.
Exteriér má k dispozícii až 32 farieb a nekonečné množstvo vzorov
BMW predstavilo na výstave CES ešte v roku 2022 BMW iX Flow Featuring E Ink, ktoré všetkých ohúrilo možnosťou zmeny exteriérovej farby behom okamihu. V ponuke však bola iba biela a čierna farba. Tentokrát BMW prináša paletu až 32 rôznych farieb. Exteriér tak môže byť viacfarebný, plne variabilný alebo individuálne nastaviteľný.
Povrch karosérie pokrýva 240 samostatne ovládateľných panelov vyvinutých v spolupráci so spoločnosťou E Ink. Vďaka tomu sa v priebehu sekundy môže na vozidle zobraziť a vymeniť takmer nekonečné množstvo vzorov. Pre celý automobilový priemysel tak vznikla unikátna možnosť pre individuálne úpravy exteriéru vozidla.
Prostredníctvom štúdie BMW i Vision Dee výrobca ukazuje, ako sa dá vozidlo bez problémov zabudovať do digitálneho sveta, pričom všetko stále ovláda vodič.