BMW má rozbehnutý vlak s novými elektrickými modelmi. Zatiaľ čo sa elektromobil BMW iX3 ešte len dostáva do predaja, už sa stihol predstaviť čisto elektrický sedan BMW i4. Z Mníchova prišli okrem prvých oficiálnych fotografií aj prvé potvrdené parametre.
BMW i4 oficiálne
O ďalšom elektrickom modeli BMW sme počúvali už dlhšie. Často bol stretávaný na cestách s maskovaním, ktoré dobre zakrývalo dôležité časti auta. Na ďalšie takéto fotky môžeme konečne zabudnúť. Automobilka oficiálne predstavila ďalší elektromobil BMW i4 a parametrami prekvapuje.
Na dizajne novej elektrickej BMW i4 sú jasne vidieť viaceré zmeny, ktoré majú zabezpečiť lepšie prúdenie vzduchu a teda aj lepšiu spotrebu. Dôkazom je samozrejme predná zaslepená maska či zapustené kľučky dverí, ktoré lepšie splývajú s dverami. Ďalšie aerodynamické prvky je možné vidieť aj na kolesách. Disky kolies sú čiastočne obložené výplňou. Aerodynamický odpor vzduchu je iba 0,24 Cd, no v tejto disciplíne sa snažia dosiahnuť prvé miesto modely Tesla a Mercedes-Benz, ktoré deklarujú hodnotu iba 0,20 Cd.
V BMW zaostrili na efektivitu nielen v exteriéri, ale aj v interiéri, kde je umiestnená úsporná pohonná jednotka. Vozidlo disponuje inteligentným riadiacim systémom, ktorý kombinuje využívanie predného alebo zadného motoru pre čo najvyššiu efektivitu. Po celej karosérii je možné vidieť dizajnovo dôležitý prvok, ktorý zdôrazňuje príslušnosť k rodine čisto elektrických modelov. Tak ako na BMW iX3, aj tu sú na viacerých miestach modré línie. Výrazné sú ako v predných ľadvinkách, tak aj pozdĺž prahu dverí a zadnom nárazníku.
Potvrdený výkon a spotreba
Čo ale predovšetkým zaujíma nás sú parametre ako spotreba, veľkosť batérie či možnosti nabíjania. BMW i4 si budete môcť kúpiť v dvoch rôznych verziách, ktoré odlišuje najmä výkon, ale aj ďalšie parametre. Vybrať si budete môcť medzi verziou BMW i4 eDrive40 alebo BMW iD M50. Pod kapotou najvýkonnejšej verzie BMW i4 M50 sa skrýva dvojica elektrických motorov s kombinovaným výkonom 400 kW a krútiacim momentom 795 Nm.
Tieto hodnoty je možné dosiahnuť po dobu desiatich sekúnd v režime Šport. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne už za 3,9 sekundy. Predný elektrický motor má výkon 190 kW a zadný 230 kW. Základná verzia BMW i4 eDrive40 bude vybavená iba jedným elektromotorom na zadnej náprave. Ten sa pýši výkonom 250 kW, ktorý bude stále zabezpečovať očakávanú radosť z elektrickej jazdy. Spotreba tejto základnej verzie sa podľa normy WLTP pohybuje od 16 do 20 kWh / 100 km a pri výkonnejšej verzia BMW i4 M50 môžeme očakávať hodnoty od 19 do 24 kWh / 100 km.
Dojazd WLTP | Výkon a krútiaci moment | Z 0 na 100 km/h | Výkon nabíjania | Za 10 minút | |
BMW i4 eDrive40 | 590 km | 400 kW a 795 Nm | 5,7 sekundy | 200 kW | 164 km |
BMW i4 M50 | 510 km | 250 kW a – | 3,9 sekundy | 200 kW | 140 km |
K dobrým číslam spotreby má pomôcť aj nová generácia elektrických motorov, ktorá podľa BMW dosahuje účinnosť až 93 percent. Pre porovnanie, spaľovacie motory sa v ideálnom prípade dostávajú s účinnosťou pod 40 percent, no takéto situácie nastávajú skutočne iba sporadicky. Celkový priemer účinnosti spaľovacích z dlhodobého hľadiska tak klesá k a pod 30 percent. Maximálna rýchlosť modelu BMW i4 M50 je obmedzená na 225 km/h a pri BMW i4 eDrive40 sa zastavuje na 190 km/h
Dojazd, batéria a možnosti nabíjania
BMW používa v modeli i4 nové batérie, ktoré dosahujú výrazne lepšiu hustotu. V tlačovej správe dávajú do porovnania BMW i3 a rozdiel má byť naozaj výrazný. Volumetrická hustota energie na úrovni článku sa v porovnaní s akumulátorom aktuálneho modelu BMW i3 zvýšila o 40 percent. Na rozdiel od BMW iX, elektrický sedan bude ponúkaný iba s jednou veľkosťou batérie. Pôjde o akumulátor zložený zo štyroch modelov so 72 článkami a tromi modulmi s 12 článkami. Celková kapacita tohto batériového packu je 83,9 kWh, z čoho je využiteľných 80,7 kWh. Pre BMW i4 M50 je WLTP dojazd na úrovni 510 kilometrov a pre model BMW i4 eDrive40 je udávaný až 590 kilometrov.
Vysokonapäťovú batériu je možné nabíjať cez trojfázovú palubnú nabíjačku výkonom 11 kW alebo na rýchlonabíjacích staniciach. Vozidlo podporuje rýchle nabíjanie maximálnym výkonom 200 kW, vďaka čomu dokážete veľmi rýchlo dobiť potrebnú energiu na dlhších cestách. Za 10 minút strávených na nabíjačke sa dobije 164 kilometrov dojazdu v prípade modelu BMW i4 eDrive40 a 140 kilometrov dojazdu s modelom BMW i4 M50. BMW upozorňuje aj na výkonnú rekuperáciu, ktorá dokáže premeniť kinetickú energiu vozidla na elektrickú. BMW i4 M50 dokáže rekuperovať výkonom až 195 kW a BMW i4 eDrive40 výkonom 115 kW.
Pre kúrenie v interiéri, no tiež vyhrievanie a chladenie batérie batérie, je primárne využívané tepelné čerpadlo, ktoré šetrí elektrickú energiu. Ak zadáte nabíjaciu stanicu do navigácie, vozidlo začne batériu pripravovať na ideálnu teplotu, aby bolo možné využiť maximálny výkon nabíjania.
Konkurencia nespí
Konkurencia aj v kategórii sedan prichádza s rôznymi zaujímavými modelmi. Napríklad Tesla už čoskoro dodá prvým majiteľom novú Tesla Model S Plaid s dojazdom cez 600 kilometrov a už teraz ponúka Tesla Model S Plaid+ s dojazdom cez 840 kilometrov. Mercedes-Benz sa už taktiež pripravuje na prvé dodávky prémiového modelu EQS s dojazdom až 770 kilometrov podľa normy WLTP.
Článok bol aktualizovaný 3. júna 2021 o nové informácie