MojElektromobil

Luxusný segment automobilov značky BMW vstupuje do novej éry inovácií zameraných na trvalú udržateľnosť a digitalizáciu.

Vlajková loď, BMW radu 7, prichádza v siedmej generácií, plná najmodernejších technológ, a do Európy mieri len ako plug-in hybrid (BMW 750e xDrive a BMW M760e xDrive), mild-hybrid (BMW 740d xDrive) a elektromobil (BMW i7 xDrive60). Spočiatku bude v našich končinách dokonca dostupný len variant BMW i7 xDrive60, teda elektromobil.

Len s dlhým rázvorom

Na rozdiel od svojich predchodcov bude nové BMW radu 7 celosvetovo dostupné výhradne ako model s dlhým rázvorom (3 215 mm), ktorý vďaka medzigeneračnému nárastu o 5 milimetrov zväčšuje priestor vzadu. Celková dĺžka narástla o 130 mm na 5 391 milimetrov, s 1 950 milimetrami je o 48 milimetrov širšie ako jeho predchodca a zároveň aj o 51 milimetrov vyššie (1 544 milimetrov).

Dizajnu prednej časti vozidiel BMW v luxusnom segmente dominujú prvky, ktoré sú pre značku typické, no zároveň zachovávajú odstup a rozdiel medzi luxusnými a ostatnými vozidlami v ponuke automobilky BMW. Patria medzi ne napríklad aj rozdelené predné svetlomety, pričom denné svetlomety sa na požiadanie dodávajú aj v BMW krištáľovej verzii Iconic Glow.

BMW i7 | Foto: BMW

Emotívne efekty pri odomykaní a zamykaní vozidla vytvárajú podsvietené krištále Swarovski, podsvietené BMW obličky masky chladiča či dynamický svetelný koberec pri dverách, na požiadanie sa dodáva aj dvojfarebné lakovanie.

Súčasťou štandardnej výbavy je vzduchové odpruženie na oboch nápravách doplnené o adaptívne tlmiče. Na požiadanie sa potom dodáva natáčanie zadných kolies Integral Active Steering a systém Executive Drive Pro s upravenými aktívnymi skrutnými stabilizátormi.

BMW i7 | Foto BMW

600 km dojazd

BMW i7 xDrive60 dorazí s piatou generáciou elektrického pohonu BMW eDrive, jedným elektrickým motorom na prednej a jedným na zadnej náprave, čo znamená, že pôjde o elektrický pohon všetkých kolies BMW xDrive. Celkový výkon elektromotorov 400 kW, maximálna rýchlosť 240 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy.

Kombinovaná spotreba elektrickej energie podľa cyklu WLTP sa má pohybovať v rozmedzí 18,4 – 19,6 kWh/100 km. Osadená je batéria s celkovou kapacitou 101,7 kWh, takže očakávaný dojazd je uvádzaný na 590 až 625 km.

Dôležitou vlastnosťou elektrických modelov je možnosť rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom s výkonom až do 195 kW, takže po 10 minútach sa dokáže dojazd zvýšiť až o 170 kilometrov. Nabíjanie zlepšuje možnosť predohriať batériu, aby bola ideálne pripravená na takých nabíjací výkon.

Kinosála na zadných sedadlách

Celý interiér sa nesie v duchu maximálneho pohodlia a luxusu. Príkladom je obrovská širokouhlá obrazovka 31-palcová obrazovka BMW Theatre Screen s 8K rozlíšením pre sledovanie filmov či obsahu z YouTube. K tomu sa ešte pripája zvukový systém Bowers & Wilkins s možnosťou zvoliť reproduktory zabudované priamo do sedadiel.

Na ovládanie zabudovaného infotainmentu, telefonovania na zadných sedadlách, polohy sedadla a osvetlenia interiéru slúžia 5,5-palcové dotykové ovládače zabudované do zadných sedadiel.

BMW i7 | Foto: BMW

Súčasť štandardnej výbavy tvoria aj 4-zónová klimatizácia s filtrom nano častíc či najväčšie pevné panoramatické strešné okno v segmente.

Na požiadanie sa dodáva aj navigačný systém BMW Maps, ktorý využíva technológiu cloud spolu so zobrazením navigačných pokynov pomocou rozšírenej reality Augmented View. Siahnuť je možné aj po funkcii digitálneho kľúča BMW Digital Key Plus, kedy je vozidlo možné odomykať a zamykať cez iPhone.

Nový model BMW radu 7 zároveň zákazníkom umožní, aby využívali výhody zlepšenej integrácie mobilných telefónov prostredníctvom rozhraní Apple CarPlay a Android Auto. K dispozícii je aj možnosť na mieru upraveného profilu vodiča BMW ID a virtuálnej eSIM karty vytvorenej pre novú technológiu mobilných sietí 5G.

Autonómna jazda aj plno asistentov

Z pohľadu technológií majú byť prítomné všetky potrebné snímače a softvérové základy pre autonómnu jazdu na úrovni Level 3 vrátane rozšírených funkcií automatizovaného parkovania.

BMW i7 | Foto: BMW

V rámci voliteľnej výbavy bude možné zvoliť asistenta Parking Assistant Professiona, ktorý môže prebrať riadenie s vozidlom automaticky vycúvať do vzdialenosti až 200 metrov.

Asistenčný systém Manoeuvre Assistant si zase dokáže zapamätať viacero parkovacích manévrov s dĺžkou až 200 metrov pre každý z manévrov. Keď sa vozidlo priblíži k zapamätanému štartovaciemu bodu, systém Manoeuvre Assistant prevezme všetky úlohy spojené s ovládaním vozidla vrátane kontroly zrýchľovania, brzdenia a riadenia, ako aj zmeny smeru jazdy vpred či vzad. Vodič sa môže počas celého manévru sústrediť na sledovanie okolia vozidla.

Siedma generácia BMW radu 7 sa má do predaja globálne dostať od novembra 2022. V prípade Európy ide o spomínaný elektromobil BMW i7 xDrive60. Ide o luxusnú limuzínu určenú pre tých najnáročnejších, preto sa tu rozhodne nešetrilo, no súčasne to znamená, že predajná cena bude začínať poriadne vysoko – okolo 120 000€ v základe. Priamym konkurentom tohto elektromobilu bude jasne limuzína EQS od Mercedes-EQ.

Očakáva sa, že plug-in hybridné verzie nového BMW radu 7 s elektromotorom zabudovaným priamo do prevodovky a benzínovým radovým 6-valcovým motorom budú na mnohých trhoch nasledovať od začiatku roka 2023.

Elektromobil BMW i7: Slovenská cena a dostupnosť

Pôvodný predpoklad, že predajná cena BMW i7 bude balansovať na hranici 120 000 € sa potvrdil. Slovenské zastúpenie BMW prezradilo, že prvá čisto elektrická luxusná limuzína s celkovým výkonom 400 kW (544 k) bude štartovať na cene 138 400 € vrátane DPH. Model bude v decembri 2022 ako prvý uvedený na trh vo verzii BMW i7 xDrive60.

Onedlho po čisto elektrickom variante bude dostupné aj vznetové prevedenie BMW 740d xDrive. Na jar 2023 ponuku doplnia dve plug-in hybridné zážihové varianty. Ich ceny budú oznámené neskôr.

BMW i7 | Foto BMW

BMW i7: Fotogaléria

Jediný vládca?

Nemecký výrobca prémiových automobilov tvrdí, že i7 bude „jediným luxusným sedanom s čisto elektrickým pohonom na svete“.  Dalo by sa teda diskutovať, že či elektromobily ako Porsche Taycan, Audi E-Tron GT, Tesla Model S či predovšetkým EQS od Mercedes-EQ sú alebo nie sú priamou konkurenciou i7, no v zásade majú ľudia z Bavorska pravdu, nakoľko žiadny model luxusnej limuzíny sa sériovo nevyrába. Spomenuté modely pripomínajú tvarom karosérie skôr GT. Tento výrok je však určite na diskusiu.

Zdroj: BMW

Jednou z najskúmavejších technologických vychytávok bude obrazovka BMW Theatre Screen, ktorá sa spustí zo stropu a poskytuje mimoriadne širokouhlú zobrazovaciu plochu s uhlopriečkou až 31 palcov, panoramatický formát zobrazenia 32 : 9 a rozlíšenie až 8K. Zadné sedadlá sa vďaka tomu premenia na exkluzívny súkromný kino priestor.

Zdroj: BMW

Testujú aj ďalšie značky

Svoje nadchádzajúce elektromobily testujú aj ďalšie zvučné mená automobilového priemyslu. V extrémnych mrazoch sa preháňa elektrická prvotina luxusnej značky, Rolls-Royce Spectre. Na cestách je ale vidno aj testovaciu flotilu elektromobilov od Porsche, a pri troche šťastia je možné stretnúť aj elektromobil od Sony.

 

12. mája 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+