Nové elektrické BMW i7 je doslova vrchol luxusu. Vzhľadom na cenu, ktorá atakuje hranicu 200-tisíc eur, sa od tohto vozidla nič iné neočakáva. Toto nie je auto pre masy, ale pre vyvolených. Pre tých, ktorí potrebujú maximálny komfort, často cestujú a šoférovanie je pre nich strata času. Áno, pretože v BMW i7 si jazdu užívate oveľa viac zo zadného sedadla ako zo sedadla vodiča. Ja som mal možnosť vyskúšať toto auto na víkend a tu sú moje dojmy z krátkeho používania.
BMW i7: Exteriér a interiér
Už pri prvom pohľade vzbudzuje vzhľad elektrickej sedmičky rôzne dojmy, pozitívne však väčšinou nie sú. V mojom prípade to zachraňuje komplet čierne farebné prevedenie, ktoré podľa môjho názoru vyzerá výborne. Potvrdzovali to aj okoloidúci, ktoré od neho nevedeli odtrhnúť oči.
Pravdou ale je, že v iných farbách to nevyzerá až tak dobre. Chýba tu akási elegancia konkurencie od Mercedesu. Toto je jedným slovom beštia. Predná maska je klasická s veľkými “ľadvinkami” a rozdelenými svetlami. Samozrejme ide o matrixy.
Zboku je vidieť, že ide o poriadne dlhú limuzínu, zadná strana je na tom o poznanie elegantnejšie. Opäť sa musím pristaviť pri čiernej farbe, ktorá je jednoducho parádna. Myslelo sa dokonca aj na taký detail, akým je automatické umytie kamery vpredu aj vzadu.
Otváranie aj zatváranie dverí môže byť samozrejme automatické, a platí to nielen pre predné, ale aj zadné dvere. Vonku sa na to nachádza špeciálne tlačidlo pri zapustenej kľučke, vnútri je tlačidlo hneď vedľa dverí.
Ak nepočítam možnosť posunutia predného sedadla tak, aby si pasažier vzadu mohol doslova ľahnúť či veľký výklopný displej, práve automatické otváranie dverí vzbudzovalo najviac pozornosti. Predsa len, je to niečo iné, čo nemá každé auto.
Presuňme sa pomaly dovnútra. Už na prvý pohľad je vidieť, do akej triedy toto auto patrí. Základom sú kvalitné materiály kam sa pozriete či čoho sa dotknete. Interiér vkusne dotvára dlhý a pomerne LED pás s hranami podobnými diamantu, ktorý dokáže svietiť farbou, ktorú si. zvolíte. S posádkou interaguje napríklad aj tak, že po stlačení výstražného trojuholníka aj párkrát zabliká.
Ešte zaujímavejšie je to vzadu. Nielenže sa tu v strede nachádza bezdrôtová nabíjačka na telefón, ale pasažieri tu majú prakticky kompletnú kontrolu nad vozidlom. Pomocou displeja vo dverách môžu zatiahnuť rolety, vysunúť obrazovku, zapnúť vyhrievanie, ventilovanie sedačiek alebo masáž. Mimochodom, vyhrievané, ventilované sú všetky sedadlá, všetky tiež disponujú masážnou funkciou. Mimochodom, ak aktivujem vyhrievanie volantu, príjemne sa zohrejú aj obe lakťové opierky.
Zastavím sa ešte pri obrazovke. Tá má uhlopriečku 31 palcov a vysoké 8K rozlíšenie. Ak k tomu pripočítam kvalitné reproduktory značky Bowers & Wilkins, ktoré sú dokonca zabudované v sedadlách, dostávam naozaj kvalitné domáce kino.
Cena a výbava
Model, ktorý som mal k dispozícii na otestovanie ja, v tejto výbave stojí až 198-tisíc eur. V základe sú k dispozícii tri varianty. Výbava ESENCIA za 158 369 €, ďalej ROVNOVÁHA za 168 228 € alebo OSOBITOSŤ za 183 310 €. Cena úplne základného modelu je 138 760 eur.
Napríklad balík M Sport ju zdvihne na 145 892 eur a ponúkne 20″ disky, M Sport interiér aj exteriér, športový kožený volant a lišty Shadowline. Príplatkovej výbavy je tu naozaj dosť, nakonfigurovať si môžete takmer úplne všetko.
Balík Connoisseur, ktorého súčasťou je masážna funkcia pre vodiča spolujazdca a predné sedadlá s aktívnou ventiláciou stojí 2119 eur. A takto by som mohol pokračovať.
Test BMW i7: Parametre
Dĺžka / šírka / výška | 5 391 / 1 950 / 1 544 mm |
Rázvor | 3125 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2715 kg |
Objem batožinového priestoru | 500 l |
Výkon | 400 kW (544 k) |
Krútiaci moment | 745 Nm |
Výkon DC nabíjania | 195 kW |
Výkon palubnej nabíjačky | 11 kW |
Kapacita batérie | 101,7 kWh (využiteľných) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 4,7 s |
Maximálna rýchlosť | 240 km/h |
Dojazd | 591 - 625 km |
Cena | od 138 400 € cena nami testovaného modelu: 198 000 € |
Batéria a nabíjanie
Poriadny elektromobil potrebuje poriadny akumulátor. V prípade veľkého a ťažkého BMW i7 to platí dvojnásobne. Výrobca v tomto prípade použil akumulátor s úctyhodnou využiteľnou kapacitou 101,7 kWh. Tá podľa výrobcu sľubuje dojazd na úrovni 590 – 625 km.
Najbližší konkurent v podobe Mercedes-Benz EQS SUV má akumulátor s kapacitou 108,4 kWh, ak sa pozrieme do vlastných radov, tak BMW iX ponúka kapacitu 105,2 kWh.
Nová elektrická i7 sa nemusí hanbiť ani za nabíjanie, keďže ponúka maximum na úrovni 195 kW. Nie je to síce najviac a prekonáva to napríklad podstatne lacnejšia Kia EV6 či Hyundai IONIQ 6, no toto číslo je dostatočne vysoké. V praxi to znamená, že nabíjať nebudete dlho.
Nabíjací port sa nachádza na pravej zadnej strane. Palubná nabíjačka má výkon 22 kW, celkové nabitie by v tomto prípade trvalo do 5 hodín. K dispozícii je aj možnosť manuálne znížiť výkon palubnej nabíjačky. Pokiaľ máte batérie nedostatok, auto vás na to náležite upozorní a ponúkne zoznam najbližších nabíjačiek. Mne sa to stalo pri 12 % a dojazde približne 60 km.
DC nabíjanie som otestoval na 350 kW stojane ZSE Drive v Auparku. Prišiel som s 9 % batérie a nabíjal som do 80 %. Celkovo som dobil 73,87 kWh a trvalo to 33 minút. Ihneď po spustení nabíjania som dosiahol prakticky maximálny výkon, ktorý bol takmer 190 kW. Ten pomaly stúpal a približne po 6 minútach sa dostal na 195,5 kW, potom začal klesať.
Nabíjanie z 10 na 80 % trvalo 32 minút, z 20 na 80 som sa dostal za 29 minút. Pri 80 % nabitia batérie bol nabíjací výkon stále na úrovni cez 70 kW.
Jazda, výkon a rekuperácia
Jazdu najlepšie vystihuje jedno slovo, ktorým je komfort. Presne tak sa v BMW i7 cítim. Či už sedím za volantom alebo vzadu. Skvelý podvozok veľmi dobre tlmí nárazy a interiér je odhlučnený naozaj príkladne. Cítil som sa v ňom doslova ako na lodi.
Aj napriek vysokej hmotnosti a celkovej veľkosti je šoférovanie maximálne pohodlné. Reakcie volantu sú presné a absolútne nemám dôvod na niečo sa sťažovať. Prítomný je aj systém ovládania auta jedným pedálom, kedy rekuperačne kompletne zabrzdí. Niečo podobné ako I-Pedal od Kie. V tomto prípade stačí len prepnúť radiacu páku do polohy “B.” V klasickej poloha “D” auto plachtí.
Rekuperácia je tu naozaj silná, presne tak sa mi to páči. Avšak možnosť jej podrobnejšieho nastavenia neexistuje. Buď je maximálna alebo žiadna.
Čo sa týka výkonu, tých 400 kW je naozaj cítiť a pri akcelerácii vie pekne zatlačiť do sedadla. Maximálny výkon je možné dosiahnuť po ťuknutí do páky vľavo od volantu s príznačným názvom “Boost.” Potom má šofér 10 sekúnd na to, aby zašliapol pedál až na podlahu. A výsledok stojí za to, z 0 na 100 km/h sa dostane za 4,7 sekundy. Na luxusnú limuzínu to vážne nie je zlé.
Na dlhších cestách sa hodí veľmi dobrý adaptívny tempomat s funkciou udržiavania v pruhoch. Funguje to bezproblémovo a počas testovania som sa naň mohol spoľahnúť. Jediné, čo musím urobiť, je nechať aspoň jednu ruku na volante. Nemusím s ním točiť, auto o mne vie na základe dotykových senzorov vo volante.
Test BMW i7: Infotainment
Operačný systém BMW iDrive patrí určite medzi tie lepšie. V prípade vyšších modelových radov našťastie ešte nezmizlo legendárne ovládacie koliesko, takže v i7 sa nachádza. Dotykový displej infotainmentu síce nie je taký veľký ako v konkurencii od Mercedesu, no funguje dobre.
Systém je dostatočne svižný a spočiatku aj dosť neprehľadný. Ale akonáhle sa s ním začnete zoznamovať, zistíte, že to má niečo do seba. V prvom rade si môžem prakticky všetko upraviť podľa svojich predstáv. Na domovskú obrazovku môžem mať widgety z tých aplikácií, ktoré potrebujem. Menu je taktiež možné upraviť a dôležité funkcionality dať napríklad na jeho začiatok. Stačí pár hodín s týmto systémom, trochu nastavenia a budete sa cítiť ako doma.
Samotný displej je perfektný, nemám k nemu žiadne výhrady. Svietivosť je dostatočná, čitateľnosť tiež a farby už tradične výborné.
Navigácia je taktiež pohodlná a pokroková. Vie aj plánovať cestu s nabíjaním, takže vidím, kde mám nabíjať a aj koľko percent batérie budem mať v cieli. Nielen navigačné pokyny, ale aj kompletnú mapu si môžem nechať premietať na head-up displej, prípadne na displej za volantom. A keď už som tu, možné je dokonca aj nechať si na tomto displeji neustále premietať záber z prednej kamery, a to aj počas jazdy.
Okrem toho, že si tu viem nastaviť absolútne všetko, môžem vyzdvihnúť napríklad sekciu “My Modes,” čiže režimy. Nielen jazdné režimy, ale režimy celkovo. Každý režim si môžete dopodrobna nakonfigurovať. A tých nastavení je tu naozaj viac než dosť.
Spotreba a dojazd
Elektromobily majú väčšinou najnižšiu spotrebu v meste, no v prípade BMW i7 to bolo trochu inak. Tieto čísla berte trochu s rezervou, za 2 dni sa všetko poriadne otestovať nedá. Začnem teda mestom. Pri vonkajšej teplote cca 8 stupňov Celzia a neustále zapnutej klimatizácii som sa dostal na spotrebu 22,2 kWh/100 km po prejdení 50 km. Jazdy to boli naozaj čisto mestské, kompletne som sa vyhýbal mestským diaľničným okruhom. Pri takejto spotrebe je teoretický celkový dojazd na batériu na úrovni 458 kilometrov.
Pripomínam, že nešlo o jednu konštantnú jazdu, ale viacero kratších. To znamená, že auto muselo interiér neustále vyhriať na požadovanú teplotu, čo si z batérie tiež niečo zobralo.
Najvyššiu spotrebu som nameral na diaľnici. Na otestovanie som si zvolil trasu Bratislava – Kúty a nastavil tempomat presne na rýchlosť 130 km/h. Pri takomto diaľničnom tempe sa spotreba ustálila na čísle 27,4 kWh/100 km. Cestou späť to bolo 27,1 kWh/100 km. S takouto spotrebou by som teoreticky na jedno nabitie prešiel po diaľnici 375 km.
Najnižšia spotreba bola nameraná na okresných cestách z Kútov do Brna. Po ceste tam som zaznamenal 19,5 kWh/100 km, cesta späť bola ešte úspornejšia – 18,9 kWh/100 km. Pri takýchto spotrebách je teoretický dojazd na úrovni 521 – 538 km.
BMW i7: Krátke zhrnutie
BMW i7 je jedným z najlepších elektromobilov, v akom som sedel. A stále platí moja veta zo začiatku – že nie je pre každého. Toto vozidlo si naozaj kúpi len hŕstka ľudí, ktorí presne vedia, na čo ho potrebujú. Jazdí dobre, má dostatok výkonu a hlavnými slovami, ktoré ho vystihujú, sú komfort a luxus. Víkend s BMW i7 som si naozaj náramne užil.