História BMW i8 sa pre verejnosť začala písať už v roku 2009, kedy bavorská automobilka predstavila plug-in hybridný koncept s označením BMW Vision Efficient Dynamics. O 2 roky neskôr sme spoznali druhý koncepčný model, ktorý už niesol meno BMW i8 s prídavkom concept. Sériového vozidla sme sa dočkali napokon v roku 2014, pričom to si zachovalo futuristický vzhľad svojich predchodcov, ako aj plug-in hybridný pohon. Teraz sa BMW i8 dostalo aj k nám na test.
Okrem originálneho nadčasového dizajnu vyvolalo BMW i8 veľký rozruch aj svojim pohonom. Nielen športovo orientovaní fanúšikovia značky neveriacky krútili hlavou, keď sa dozvedeli špecifikácie tohto ekologicky ladeného modelu. Veď 1,5-litrový trojvalec kombinovaný s elektromotorom v športovom BMW bol považovaný takmer za kacírstvo. Avšak papierové hodnoty sú jedna vec a skutočné jazdné vlastnosti druhá.
Môže byť teda automobil ekologický a zároveň vyvolať jazdné zážitky na úrovni superšportu? Odpoveď na túto otázku nám dal krátky test unikátneho exota menom BMW i8.
Karoséria a dizajn
BMW i8 je 2-miestne športové kupé, napriek tomu, že za prednými sedačkami nájdeme ďalšie 2 pseudo-miesta na “sedenie”. V skutočnosti však na ne neusadíte ani deti. Ale kto by v prípade takéhoto auta riešil druhý rad sedadiel? Na druhej strane treba povedať, že sme boli za tento priestor veľmi vďační, keďže “kufor” situovaný vedľa spaľovacieho motora má objem 30 litrov. Takže dámy si budú mať kde odložiť kabelku.
Ohľadom rozmerov nás prekvapil údaj o rázvore, ktorý má hodnotu až 2 800 mm. Zaujímavý je aj pomer šírky a výšky vozidla, 1 942 k 1 291 mm. Do BMW i8 si tak skôr líhate na podlahu. Nastupovací otvor je našťastie vďaka efektným dohora sa vyklápajúcim dverám pomerne veľký. Samotné nastupovanie dá spočiatku zabrať, kým neprídete na ten správny grif. Nemusíte sa ale obávať, že si pri tom urobíte hanbu.
Samotné dvere sú až o polovicu ľahšie ako tradičné dvere, a to vďaka použitiu kompozitu hliníka, uhlíka a termoplastu. Pri konštrukcii vozidla sa kládol dôraz na nízku hmotnosť a ťažisko, ako aj aerodynamiku. Skelet vozidla v okolí priestoru pre posádku je vyrobený z kompozitu z uhlíkových vlákien, aby sa vykompenzovala hmotnosť batérie. Pohotovostná hmotnosť BMW i8 je 1 560 kg, pričom tá je dokonale rozložená na obe nápravy, tzn. v pomere 50:50. Ťažisko i-osmičky je najnižšie spomedzi všetkých modelov BMW.
Dizajn vozidla je nielen krásny, ale aj funkčný. Veď napríklad zadné svetlá sú štruktúrované tak, aby odvádzali neželané prúdenie vzduchu. Koeficient odporu vzduchu má hodnotu 0,26. Dobrá aerodynamika ide ruka v ruke s vysokou účinnosťou plug-in hybridného pohonu. Ohľadom dizajnu si kladieme jednu otázku. Nájde sa niekto, komu by sa BMW i8 nepáčilo po vizuálne stránke? My nikoho takého nepoznáme. Za nás povieme len toľko, že pohľad na krivky BMW i8 vyvoláva skutočné emócie, a to len tie pozitívne.
Interiér
Po “uľahnutí” za volant vás obklopí mohutný stredový tunel a palubná doska s prístrojmi orientovanými na vodiča. Kokpit BMW i8 nie je taký exotický ako exteriér vozidla, nám sa však páčil po dizajnovej aj funkčnej stránke. Jeho ergonómia je na dobrej úrovni. Jediným tŕňom v oku je ovládanie jazdných režimov, nad ktorým sme spočiatku maturovali. Tie sa ovládajú pomocou dvoch samostatných tlačidiel, pričom režim Sport sa aktivuje prostredníctvom radiacej páky. Palubný systém iDrive sa ovláda našťastie rovnako ako v iných modeloch od BMW, škoda že to nie je aj prípad jazdných režimov.
Spracovanie a kvalita materiálov sa nám zdali prémiové, a to aj napriek tomu, že tam kde to bolo možné, použilo BMW netypické materiály z obnoviteľných zdrojov. Volant padne výborne do ruky a vďaka bohatým možnostiam nastavenia sedačky si za ním nájde optimálnu polohu naozaj každý. Sedačky sú výborne tvarované, bočné vedenie vás podrží aj v tých najagresívnejších prejazdoch zákrut.
Ako sme už spomínali, vzadu sa neodvezú zrejme ani malé deti, tento priestor však výborne poslúži ako batožinový priestor. Veď ten oficiálny má hodnotu 30 litrov. V jeho prípade si treba dávať pozor na to, čo doň dávate, keďže do tejto oblasti preniká teplo od motora. V BMW i8 nehľadajte moc odkladacích priestorov. K dispozícii je schránka pred spolujazdcom, držiak na pohár a plytký pogumovaný priestor na uloženie mobilného telefónu a dokladov. Ten je však umiestnený úplne neprakticky, a to vzadu za lakťovou opierkou.
Pohonné ústrojenstvo
BMW i8 má plug-in hybridný pohon. Konkrétne sa jedná o tzv. TTR (through the road) paralelný hybrid, čo znamená, že na pohon jednej nápravy sa používa spaľovací motor a na pohon druhej elektromotor. Takýto systém umožňuje jazdu čisto na elektromotor alebo spaľovací motor, ako aj kombinovaný pohon oboch náprav. V prípade BMW i8 poháňa zadnú nápravu 1,5-litrový zážihový trojvalec, ktorý je dopovaný dvoma turbami. Jeho výkon je 170 kW (231 k), maximálny krútiaci moment 320 Nm.
Prednú nápravu poháňa elektromotor s výkonom 96 kW (131 k) a krútiacim momentom 250 Nm. BMW uvádza celkový systémový výkon 266 kW/570 Nm, takže synchronizácia oboch typov pohonov musí byť dokonalá. Či je to po matematickej stránke tak aj v skutočnosti povedať samozrejme nevieme, pocitovo je však spolupráca oboch motorov bezchybná. O energiu pre elektromotor sa stará Li-Ion batéria s kapacitou 7,1 kWh, ktorá má vystačiť na čisto elektrický dojazd 37 km (NEDC). Vďaka tejto sofistikovane zladenej zostave zrýchli BMW i8 z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. Priemerná spotreba udávaná výrobcom má byť 2,1 l na 100 km pri 49 g imisií CO2 na 1 km.
Jazdné režimy
Jazdné režimy rozhodujú o charakteristike jazdných vlastností BMW i8 viac ako v ktoromkoľvek inom vozidle. Veď v režime Comfort pri stlačení tlačidla eDrive môžete jazdiť čisto na elektrický pohon až do rýchlosti 120 km/h. Jazda je vtedy samozrejme veľmi tichá a maximálne ekologická. Kto by sa v tomto prípade obával slabej dynamiky, nemusí. Elektromotor ma síce len 96 kW, avšak jeho krútiaci moment 250 Nm je k dispozícii už od prvej otáčky. Motor má tak aj vďaka pomerne nízkej hmotnosti a dobrej aerodynamike veľmi slušný záťah. V prípade, že v režime Comfort nemáte zapnutý mód eDrive, spaľovací motor sa automaticky aktivuje pri rýchlosti 60 km/h a šetrí tak “šťavu” batérie pri vyššej záťaži. Vtedy má nad kooperáciou oboch druhov pohonu plnú moc inteligentný riadiaci systém, ktorý funguje naozaj výborne.
Ak chcete aby vozidlo jazdilo tak ako vyzerá, stačí zvoliť prostredníctvom radiacej páky režim Sport. Vtedy máte k dispozícii plný systémový výkon už od začiatku. Navyše sa zmení charakteristika riadenia, akcelerátora, prevodovky a zvuku. A to tak, aby ste mali čo najväčší pôžitok zo športovej jazdy. V tomto režime je navyše vozidlo nastavené na čo najvyššiu mieru rekuperácie a dobíjania batérie spaľovacím motorom, aby ste mali vždy dostatok energie pre elektromotor. Takže sa netreba obávať, že pri agresívnom spôsobe jazdy sa vám batéria vybije a budete mať k dispozícii len výkon spaľovacieho motora. V športovom režime je navyše dostupné manuálne radenie prevodových stupňov, a to prostredníctvom radiacej páky alebo pádiel pod volantom.
Úplne protichodným režimom k režimu Sport je Eco pro. V ňom ochabnú reakcie akcelerátora, prevodovka začne preraďovať pri oveľa nižších otáčkach a obmedzí sa dokonca aj výkon klimatizácie či kúrenia. Všetko sa podriadi čo najefektívnejšej prevádzke, čoho dôsledkom je nižšia spotreba a emisie, ako aj horšia jazdná dynamika.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti BMW i8 nás skutočne dostali. A to nielen tie športové, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Milým prekvapením bola pre nás aj jazda po meste. Vozidlo je síce “tvrdé”, ale počas jazdy necítiť žiadny “extrémny” diskomfort ani pri horšej kvalite ciest. Navyše má BMW i8 na tento typ vozidla pomerne “veľkú” svetlú výšku (117 mm), prijateľne tvarované nárazníky a nie príliš veľké previsy. Takže jazda po meste nie je až taká náročná, ako sme očakávali. Horšie je to samozrejme s výhľadom, keďže sedíte, či skôr ležíte takmer na podlahe 1 291 mm vysokého auta. Taktiež si treba uvedomiť, že sedíte viac vzadu a pred sebou mate riadny kus karosérie, takže v stiesnených priestoroch treba dávať veľký pozor.
No ale dosť už bolo rečí o jazde po meste, veď i-osmička je ako stvorená na kľukaté okresné cesty, kde sme ju museli samozrejme zobrať. Tu vám bude spôsobovať nesmiernu radosť. Zážitok z jazdy sa postará o neustále dopovanie endorfínov, dôsledkom čoho sa obávate, že ten “klaunský” úsmev vám z tváre nedokáže odstrániť ani ten najlepší plastický chirurg.
Za obrovské pozitívum BMW i8 považujeme aj to, že pri jazde cez vaše doterajšie limity cítite nad vozidlom plnú kontrolu a aj veľmi rýchle prejazdy zákrut sú bezpečné ako pre posádku, tak aj pre vaše okolie. A to je základ. Nie je žiadnou frajerinou urobiť auto, ktoré vie jazdiť rýchlo po rovnej ceste a ktoré pri prvej vážnejšie zákrute skončí v rukách neskúseného a namotivovaného vodiča “odparkované” v jarku či otočené na streche. Inžinieri pracujúci na BMW i8 tak odviedli v prípade “ladenia” jazdných vlastností i-osmičky obrovské kusisko poctivej a profesionálnej práce.
V prípade BMW i8 nehľadajte brutálnu surovú silu superšportu. Tento súčasný “bavorák” budúcnosti je sofistikovaným športovým automobilom, ktorý sa narodil preto, aby vám robil radosť najmä pri prejazde zákrut. To však neznamená, že pri zošliapnutí akcelerátora vás poriadne nezatlačí do sedadiel a nedá vám pocítiť, čo vyjadruje veličina označovaná ako “g” – preťaženie. Takže aj muži majú svoj bod “g”, minimálne v BMW i8. 🙂 Ak by sme ale chceli nájsť na BMW i8 nejakú chybičku týkajúcu sa jej jazdných vlastností, mohli by sme spomenúť miernu nedotáčavosť, predsa len nie je to zadokolka, či “presnosť” riadenia. To nie je v režime Sport možno až také priamočiare, ako by sme očakávali. Napriek tomu je jazda, ako sme už viackrát spomenuli, obrovským zážitkom.
Spotreba a dojazd
Tak ako sme si už zvykli, výrobcom udávané hodnoty majú dosť ďaleko od reálnych hodnôt. V prípade plug-in hybridov sú tieto rozdieli obzvlášť výrazné. Na vine je benevolentná európska metodika NEDC.
Keďže sme mali vozidlo zapožičané len na krátku dobu, nedokázali sme sa dopracovať k nejakým relevantným hodnotám, ktoré sú hodné oficiálneho publikovania. Odhliadnuc od papierových hodnôt, môžeme povedať, že spotreba bola ale určite nižšia, ako by sme pri jednotlivých spôsoboch jazdy na takomto vozidle čakali. Maximálna spotreba, ktorú sme zaznamenali, bola 12 l na 100 km. A to sme dali BMW i8 poriadne zabrať na Pezinskej Babe. Rečnícka otázka: Akú spotrebu by tak asi malo spaľovacie vozidlo s ekvivalentnými jazdnými vlastnosťami? Samozrejme ako ktoré… Isté však je, že by to bolo v prípade každého jedného podstatne viac.
Mnohí budú namietať, že spotreba je v prípade drahého superauta irelevantná, ale nie je. Dôležité je morálne hľadisko, ako aj “posolstvo”, ktoré i-osmička prináša. Veď každý jeden ušetrený gram CO2 sa počíta. Navyše, keď takéto vozidlo dokáže jazdiť pomerne ekologicky, je to dôkaz toho, že elektrický pohon je tou správnou cestou. Takže ekológia prevádzky a športové jazdné vlastnosti sa rozhodne vzájomne nevylučujú, práve naopak.
Čo sa týka dojazdu, milo nás prekvapil pohľad na aktuálne odhadovaný celkový dojazd počas jazdy v režime Sport, ktorý sme mali zapnutý počas väčšiny testu. V tomto režime dokážete pomerne rýchlo nabiť batériu vozidla, keďže v tomto prípade sa podieľa na nabíjaní batérie okrem rekuperačného systému aj spaľovací motor. Čakali sme teda, že bude výrazne stúpať spotreba paliva a zároveň pomerne rýchlo klesať celkový kombinovaný dojazd vozidla, keďže batéria má kapacitu len 7,1 kWh a poháňa pomerne nevýkonný elektromotor. Spotreba sa však držala pod 8 litrami a dojazd takmer vôbec neklesal.
Z toho vyplýva, že napriek neveľkej batérii, ako aj palivovej nádrži (42 l), nebudete musieť stáť pri každej pumpe na ceste ani pri športovejšej jazde. Takže aj v tomto smere má BMW i8 navrch v porovnaní so spaľovacími “športiakmi”.
Počas “zrýchleného” testu sa nám nepodarilo zmerať reálny dojazd na elektrickú energiu. Napriek tomu si ho dovoľujeme odhadnúť na základe dlhodobejších skúseností s modelom BMW 225xe, ktorý má po technologickej stránke identický pohon. S modelom 225xe sme dokázali pri predpisovej jazde po meste najazdiť 34 km, pričom “papierová” hodnota podľa cyklu NEDC je 41 km. Pri rovnakom spôsobe jazdy na BMW i8 očakávame teda reálnu hodnotu okolo 30 km. Keď si však neustrážite nohu na akcelerátore, elektrický dojazd pôjde rapídne dole.
Nabíjanie
Tak ako je u plug-in hybridov zvykom, aj BMW i8 je vybavené nabíjacím konektorom Type 2 (Mennekes), čo znamená, že nepodporuje rýchlonabíjanie. Z bežnej domácej zásuvky ho nabijete z 0 na 80 % cca za 4 hodiny. V prípade zriadenia 3-fázovej zásuvky či nabíjacieho wallboxu klesne čas domáceho nabíjania na polovicu. Rovnako dlho vám potrvá nabíjanie aj na verejných AC nabíjacích staniciach, tzn. 2 hodiny.
Ak nemáte po ruke nabíjaciu stanicu alebo sa vám nechce čakať 2 hodiny, môžete nabiť batériu aj prostredníctvom spaľovacieho motora a rekuperácie energie. Takéto nabíjanie je obzvlášť účinné v režime Sport. V tomto prípade však počítajte so zvýšenou spotrebou paliva. Ak by ste predsa len uprednostnili nabíjanie na nabíjacej stanici, palubná služba BMW i ConnectedDrive vám dokáže vyhľadať všetky dostupné stanice v okolí či v mieste, ktoré zadáte. A na vybranú stanicu vás samozrejme aj zavedenie, a to prostredníctvom navigačného systému.
Záverečné hodnotenie
Ako sme už spomínali, BMW i8 sme mali zapožičané len na krátky test, takže na objektívny sumár plusov a mínusov si netrúfame. A tak vám priblížime aspoň naše záverečné pocity, ktoré sú do značnej miery ovplyvnené emóciami, a to či už z jazdy, alebo dizajnu.
Je to vlk aj baránok v jednom, Dr. Jekyll a Mr. Hyde, vlkolak, ktorého splnom mesiaca je režim Sport. Nehrá sa na žiadny surový superšport. Skôr mu sluší pomenovanie “vysoko-sofistikovaný športový automobil”. Napriek nie príliš veľkému “papierovému” výkonu (266 kW) vás dokáže poriadne zatlačiť do sedačky. Veď stovku pokorí za 4,4 sekundy. Umožní vám prekonať vaše limity, a to bez toho, aby ohrozil vás či iných účastníkov premávky. Narodil sa, aby robil radosť vášmu environmentálnemu, ako aj pretekárskemu ja, a to najmä pri rýchlych prejazdoch zákrut.
Výrobcom udávanú spotrebu a emisie CO2 síce určite nedosiahnete, ale ich hodnoty sú neporovnateľne nižšie ako v prípade vozidiel, ktoré vám dokážu ponúknuť podobný zážitok z jazdy. Veď ktorý športový či superšportový automobil sa dokáže priblížiť spotrebe bežného rodinného kompaktu?
I-osmička prišla z budúcnosti, aby nás nasmerovala na tú správnu cestu. Z pomyselného kacíra sa tak nakoniec vykľul technologický skvost, ktorý sa stal základom aj pre dostupnejšie plug-in hybridné modely od BMW.
Špecifikácie
BMW i8
-
Typ pohonu: Plug-in hybridný
-
Kapacita batérie: 7,1 kWh
-
Dojazd na elektrinu: 37 km
-
Celkový výkon: 275 kW/570 Nm
-
Cena: od 143 250 €
-
Štátna dotácia: 3 000 €
BMW i8 - Špecifikácie
Základné údaje
-
Typ pohonu
Plug-in hybridný
-
Uvedenie na trh (rok)
2014
-
Cena pri uvedení na trh
138 250 €
-
Typ karosérie
kupé
-
Počet dverí
2
-
Počet sedadiel
4
Rozmery, hmotnosť a kufor
-
Rozmery (d/š/v)
4 689/1 942/1 291 mm
-
Rázvor
2 800 mm
-
Pohotovostná hmotnosť
1 560 kg
-
Celková hmotnosť
1 870 kg
-
Rozloženie hmotnosti
50:50
-
Batožinový priestor
30
Pohon a výkon
-
Poháňaná náprava
Zadná
-
Výkon (kW)
Celkový: 266 kW, elektromotor: 96 KW, spaľovací motor: 170 kW
-
Krútiaci moment (Nm)
570 Nm
-
Typ spaľovacieho motora
Benzínový
-
Objem motora (l)
1,5 l
-
Počet valcov
3
-
Prepĺňanie
Biturbo
-
Uloženie motora
vzadu
-
Prevodovka
Automatická
Jazdné vlastnosti
-
Zrýchlenie z 0 na 100 (s)
4,4
-
Zrýchlenie z 80 na 120 (s)
3,4
-
Maximálna rýchlosť (km/h)
250
Batéria, dojazd a spotreba
-
Typ batérie
Li-ion
-
Kapacita batérie (kWh)
7,1
-
Elektrický dojazd (km)
37
-
Celkový dojazd (km)
440
-
Spotreba paliva (l/100 km)
2,1
-
Emisie CO2
49
Nabíjanie
-
Nabíjací port
Type 2
-
Podpora rýchlonabíjania
nie
-
Domáca zásuvka (h)
4 h
-
AC nabíjačka/wallbox (h)
2
Špeciálna výbava
-
Systém rekuperácie
áno
-
Mobilná aplikácia
BMW Connected
-
Displej (veľkosť)
8,8"
BMW i8 - Rezervácia skúšobnej jazdy
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom
Galéria
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom