BMW iX je po i3 ďalším elektromobilom, ktorý je od začiatku postavený ako elektromobil a nie je to len prerobený spaľovák podobne, ako napríklad nami nedávno testovaný model iX3, ktorý však vo viacerých veciach veľmi príjemne prekvapil.
BMW iX mieri na vrchol sveta elektromobilov. Ponúka obrovskú batériu, rýchle nabíjanie, futuristický dizajn a takmer všetko, čo by mal správny elektromobil mať. Prečo takmer? Napríklad stále tu chýba úložný priestor pod prednou kapotou. Kapotu dokonca nie je možné vôbec otvoriť. Jediné, čo otvoriť ide, je logo BMW vpredu, kde sa dolieva kvapalina do ostrekovačov.
BMW iX v dvoch verziách. Porovnanie cien a parametrov
Nové iX sa vyrába v dvoch verziách, ktoré sa líšia kapacitou batérie, dojazdom, výkonom a rýchlosťou nabíjania. Verzia xDrive40 má výkon 240 kW, batériu s kapacitou 76,6 kWh, 150 kW nabíjanie a cenu 78 550 eur.
My sme mali možnosť vyskúšať si verziu xDrive50, ktorej cena je 98 200 € a ponúka výkon 385 kW, 200 kW nabíjanie a batériu s kapacitou 105,2 kWh. Palubná nabíjačka má v oboch prípadoch výkon 11 kW a obe verzie majú pohon na obe nápravy, čiže majú dva motory.
xDrive40 | xDrive50 | |
---|---|---|
Cena | 78 550 € | 98 200 € |
Výkon | 240 kW / 326 koní | 385 kW / 523 koní |
Nabíjanie | 150 kW | 200 kW |
Kapacita batérie | 76,6 kWh (71 kWh využiteľná | 111,5 kWh (105,2 kWh využiteľná) |
Má svoj štýl
Priznám sa, že naživo vyzerá tento elektromobil ešte lepšie ako na fotografiách. Predná strana mi príde podstatne atraktívnejšia ako tá zadná, tá je skôr taká bežná. Charakteristickým prvkom sú obrovské “ľadvinky”. V nich sa nachádza množstvo snímačov a kamera s rozlíšením 8 megapixelov. Zaujímavé je, že je táto oblasť vyhrievaná z dôvodu ochrany snímačov.
BMW iX je doslova obrovské auto. S rázvorom rovné tri metre a dĺžkou takmer 5 metrov rozhodne nejde o vozidlo, ktoré sa najlepšie cíti v meste. Jeho hmotnosť je 2585 kg, čo rozhodne nie je málo. Na druhú stranu, takto veľké rozmery výrazne prispeli pohodliu posádky. Miesta je veľa tak vpredu, ako aj vzadu.
Aj napriek tomu, že vyzerá dosť neohrabane, dizajnéri si s aerodynamikou rozumejú veľmi dobre. Súčiniteľ odporu je totiž len 0,25, čo je veľmi slušné. Pomáha tomu napríklad kompletné prekrytovanie podvozku alebo aj zapustené kľučky.
Maximálne pohodlie a dokonalý podvozok
Prvé, čo som si pri jazdení všimol, boli dve veci. Výborné odhlučnenie kabíny a fejkový zvuk motora… Nie, teraz vážne. Zvuk sa našťastie dal vypnúť v nastaveniach. Druhou veľmi príjemnou vecou je extrémne pohodlie. Sedadlá sú maximálne pohodlné, všetko, čoho som sa v interiéri dotkol, bolo na dotyk veľmi príjemné.
Vynikajúci podvozok je poznať hneď od začiatku. Ešte som nesedel v aute, ktoré by nerovnosti prechádzalo s takou ľahkosťou. Diery na ceste, železničné priecestia a ostatné nástrahy zvláda neuveriteľne dobre. Šesťuholníkový volant ma dostal hneď pri prvom dotyku. Je doslova excelentný a BMW má kvôli nemu odo mňa výrazný plusový bod.
Interiér je zvládnutý na jednotku. Je tu dostatok odkladacieho miesta, všade boli použité materiály príjemné na dotyk a dizajnom pôsobí futuristicky, nie však prehnane. Výrazným prvkom je stredová konzola, ktorá obsahuje ovládač xDrive. Vec, na ktorú majitelia vozidiel BMW nedajú dopustiť.
Spočiatku som sa trochu obával tlačidiel okolo veľkého skleneného ovládača, pretože vyzerali, že sú dotykové. Našťastie reagujú na tlak, a tak som ich nestláčal náhodne. Celá táto konzola je drevená, dopĺňajú ju sklenené ovládacie prvky. Vyzerá to naozaj veľmi dobre.
Vozidlo je vybavené aj panoramatickou strechou. Tú síce nie je možné otvoriť, ale môžem si nastaviť úroveň zahmlenia. Interiér celkovo si stále zachováva zaužívané prvky BMW, no je iný, modernejší, s menším počtom tlačidiel. A mne sa to páči.
Infotainment je zaujímavý tým, že ponúka displej, ktorý je jemne zahnutý. Displeje sú tu vlastne dva. Jeden štandardne pred očami vodiča, ktorý na ňom vidí aktuálnu rýchlosť a všetky dôležité informácie o jazde. Druhý displej je klasický infotainment.ň
Navigáciu som síce vyskúšal, no na nejaké závery je ešte príliš skoro. Prvotné pocity sú dobré, naviguje bez problémov, zobrazuje aj nabíjacie stanice a navigačné pokyny si môžem nechať zobraziť na domovskej obrazovke, na displeji za volantom alebo na Head-Up displeji. Ten je mimochodom veľmi príjemný, jasný a svoju úlohu plní na 100 %.
Spotreba na diaľnici
Počas krátkeho zoznámenia som mal čas na prejdenie nášho štandardného okruhu z Bratislavy do Kútov a naspäť, kde som odmeral spotrebu. Vyskúšal som si aj “autopilota”. Adaptívny tempomat funguje bezproblémovo a vozidlo sa v pruhu drží príkladne. Raz za čas je potrebné o sebe dať vedieť a pohnúť volantom. Zistil som, že stačí mať ruku opretú o spodnú časť volantu a vozidlo to registruje.
Poďme ale na to podstatné – spotrebu. Keďže BMW iX nie je elektromobil, ktorý by bol určený najmä do mesta, diaľničný dojazd je veľmi dôležitý. Vyrazil som teda na diaľnicu a tempomat nastavil na rýchlosť 130 km/h podľa GPS. Tachometer ukazoval 133 km/h.
Vonkajšia teplota bola 7 stupňov celzia a kúrenie som nastavil na 21,5 stupňa. Po prejdení vzdialenosti 52 km vozidlo ukázalo spotrebu 27,3 kWh/100 km, čo je naozaj veľmi slušné. Vozidlo počas tejto trasy spotrebovalo 13 % batérie. Pre porovnanie, Hyundai IONIQ 5 v takmer identických podmienkach mal spotrebu 27 kWh/100 km.
Ako to teda vyzerá s celkovým dojazdom? Ak počítam s celkovou využiteľnou kapacitou batérie 105,2 kWh, tak mi celkový diaľničný dojazd vychádza 385 km, čo je o 120 km viac ako v prípade IONIQu.
Vozidlo | Kapacita batérie | Spotreba (kWh/100 km) | Spotrebované % batérie | Vonkajšia teplota/Kúrenie/klimatizácia |
---|---|---|---|---|
BMW iX3 | 73,83 kWh | 24,0 | ? | |
Hyundai IONIQ 5 (4x4) | 72 kWh | 27,0 | 19 | 8 stupňov, kúrenie nastavené na 21,5 stupňa |
BMW iX | 105,2 kWh | 27,3 | 13 | 7 stupňov, kúrenie na 21,5 stupňa |
*Meranie začína v Bratislave na diaľnici pri Bory Mall, končí v Kútoch na kruhovom objazde. Dĺžka trasy je 52 km. Tempomat je vždy nastavený na rýchlosť 130 km/h podľa GPS.
Cestou späť som tempomat znovu nastavil na rýchlosť 130 km/h podľa GPS, kúrenie zostalo nastavené na 21,5 stupňa. Po prejdení testovacej trasy vozidlo ukázalo spotrebu 27,1 kWh/100 km. S takouto spotrebou by bol celkový diaľničný dojazd 388 kilometrov.
Vozidlo | Kapacita batérie | Spotreba (kWh/100 km) | Spotrebované % | Vonkajšia teplota/kúrenie/klimatizácia |
---|---|---|---|---|
BMW iX | 105,2 kWh | 27,1 | 13 | 8 stupňov, kúrenie na 21,5 stupňa |
Hyundai IONIQ 5 (4x4) | 72 kWh | 27,9 | 20 | 10 stupňov, kúrenie nastavené na 21,5 st. |
*Meranie začína priamo na diaľnici smer z Kútov do Bratislavy a končí na diaľnici pri Bory Mal. Dĺžka trasy je 50 km. Tempomat je vždy nastavený na rýchlosť 130 km/h podľa GPS.
Spotreba v meste a celková spotreba počas testu
Počas jedného dňa, kedy sme mali vozidlo zapožičané, sme najazdili 330 km. Približne polovica z toho bola po diaľnici. Priemerná spotreba bola 24,4 kWh/100 km, čiže týmto štýlom jazdenia by sme sa dostali na celkový dojazd 431 kilometrov.
Zaujímavejším bol test spotreby v meste/okresné cesty. Zo 106 km sme približne polovicu prešli v meste a polovicu po okreskách, spotreba sa zastavila na hodnote 19,6 kWh/100 km. To znamená celkový dojazd 537 km.
BMW iX: Krátke zhodnotenie
Nové BMW iX nie je elektromobil pre masy. Je drahý, ale zároveň výborne vybavený. Ponúka obrovskú batériu, zaujímavé spotreby, rýchle nabíjanie a maximálny komfort. Dizajnovo sa novinka podarila, najmä predná strana vyzerá nádherne. To isté platí aj o interiéri, ktorý je veľmi príjemný, vzdušný a maximálne pohodlný. Miesta je dostatok aj vzadu.
Elektromobil BMW iX sme si počas niekoľkých hodín užili a už teraz sa tešíme na kompletné celotýždňové testovanie.
Technické parametre BMW iX
Rozmery (dĺžka, šírka, výška) | 4953 x 2230 x 1695 mm (šírka so zrkadlami) |
Rázvor | 3000 mm |
Hmotnosť | 2585 kg |
Kapacita batérie | 105,2 kWh |
Elektrický dojazd udávaný výrobcom (WLTP) | 629 km |
Výkon | 385 kW ( |
Maximálna rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 4,6 s |
Objem batožinového priestoru | 500 l (1750 l po sklopení zadných sedadiel) |
Cena | 98 200 € |