Budúcnosť patrí bezemisnej doprave. Aspoň tak to tvrdí Európska únia, ktorá od roku 2035 chce “zakázať predaj” automobilov so spaľovacími motormi. Mnohé automobilky sa tohto trendu chytili a začali prinášať na trh aj iné alternatívy vozidiel. Vo veľkom v tomto segmente prevládajú autá s batériovým elektrickým pohonom, no sem tam sa objaví aj výnimka.
To platí aj pri nemeckej automobilke BMW, ktorá ako jedna z prvých predstavila vozidlo poháňané vodíkom. Prepracovali svoj model BMW X5, ktorý sa po novom volá BMW iX5 Hydrogen. My sme si tento nový automobil mohli vyskúšať na vlastnej koži, a to vo Viedni na BMW Hydrogen Days. Jeho pilotná výroba začala už v roku 2022, pričom dnes má vodíková flotila približne 100 vozidiel.
Tie spoločnosť stále testuje pre získanie presnejších údajov, no tiež slúžia (ako aj v našom prípade) na priblíženie problematiky a osvetu aj v tejto oblasti mobility. Vodíková doprava je však zatiaľ len v plienkach, aj vďaka malému počtu plniacich staníc. Tie však nevznikajú, lebo nemajú komu slúžiť a investori v nich tak zatiaľ nevidia zmysel.
Ako veľmi je takýto typ dopravy rozvinutý?
Vodíková doprava však určite má budúcnosť. Ak si napríklad porovnáme nabíjanie elektromobilu a plnenie vodíkového vozidla, máme hneď niekoľkonásobný rozdiel. Plnú nádrž tak viete mať za približne 4 minúty, čo predstavuje ekvivalent k bežnému tankovaniu. Plnenie sme mohli vidieť na vlastné oči na benzínke OMV vo Viedni, kde sme miernym doplnením zvýšili dojazd o cca 70 kilometrov. A koľko to vôbec stojí?
Veľa. Cena za kilogram vodíka sa na stanici nachádza na hodnote 23,99 eura. Nádrž v aute dokáže prijať až 6 kg vodíka. Plná nádrž by tak vyšla na cca 143 € a dokázali by ste s ňou prejsť podľa štandardov 504 kilometrov. V tomto smere sa to zatiaľ nepribližuje batériovej elektromobilite, no uvidíme čo prinesie budúcnosť. Cena by mala s rozširovaním vodíkových staníc klesať, čo nám potvrdili aj zástupcovia spoločnosti.
Mnoho odborníkov zastáva názor, že výroba vodíka nie je vôbec ekologická ako sa možno na prvý pohľad tvári. Vodík má totižto viacero farieb, pričom nie všetky sú úplne ekologické (napr. takzvaný zelený vodík je vyrobený pomocou energie z obnoviteľných zdrojov). Avšak keďže sme stále na začiatku, využívať sa musia všetky jeho verzie, pretože výroba je stále nákladná. Postupom času by však aj samotné BMW chcelo prejsť len na využívanie tých ekologických variantov.
Aká je jazda v skutočnosti?
Dokonca sa nám podarilo vyskúšať si aj jazdu na (bohužiaľ) preplnených Viedenských cestách. Keďže aj vodíkové modely využívajú elektromotory, jazda bola takmer identická ako keby sme jazdili na elektromobile. Elektromotor tohto modelu zabezpečí až 295 kW výkonu, čo pri okamžitom zrýchlení naozaj cítiť. Jazda tak bola veľmi príjemná, vozidlo je dostatočne obratné a odozva je okamžitá. Uvidíme, kedy a či vôbec sa vodíková doprava rozbehne aj u nás a či model BMW iX5 zožne úspech.