Ešte pred aktuálnym rozmachom elektromobilov sa rozhodovalo, ktorá cesta bude tá správna – cestá batériových vozidiel alebo skôr tých, ktoré budú poháňané palivovými článkami na vodík. Kam sa trh v súčasnosti uberá je jasné, no téma vodíku je aj napriek tomu stále aktuálna.
BMW – aj vodík je cesta
Ak sa pozrieme na súčasnú ponuku vozidiel od BMW, veľa elektrických modelov v nej nenájdeme. V podstate sa musíme uskromniť iba na jeden – BMW i3, ktorý je dopĺňaný sériou plug-in hybridných modelov. Ponuka je v tomto smere pomerne veľká a elektrifikované sú modely v rámci rôznych kategórií – 225, 530 či 745. Aj SUV si prešlo elektrifikáciou – X1, X3 a X5, pričom v rámci športových modelov je tu aj plug-in hybridná i8.
Pri čisto elektrických modeloch to aktuálne nevyzerá zo strany BMW tak, že by sme mali na výber, no už budúci rok by na trh mohli prísť ďalšie dva elektrické modely – iX3 či i4. Ide však o pomerne špecifickú kategóriu, ktorá dokáže zasiahnuť iba úzku skupinu ľudí. BMW však má aj iné plány, a to priniesť plne elektrické vozidlá poháňané výlučne vodíkovými palivovými článkami. Prvé by malo prísť v roku 2022 pod názvom i Hydrogen NEXT, pričom osloviť chce najmä zaujímavými parametrami.
Masovo najskôr o päť rokov
V roku 2022 sa však dočkáme iba plnohodnotného predstavenia s menším počtom kusov. I Hydrogen NEXT vychádza z modelu BMW X5 a vodíková verzia má obsahovať palivové články s výkonom 125 kW, elektrický motor s výkonom 275 kW a dojazd 500 kilometrov. Tento model má byť iba odrazovým mostíkom, no zároveň ide o kategóriu vozidiel, v rámci ktorých by mal byť práve vodíkový pohon prioritou.
BMW vidí budúcnosť batériových vozidiel najmä vo vozidlách používaných v priemysle, vo verejnej doprave v rámci miest, prepravy v rámci poslednej míle či u menších osobných áut. Práve to ale bude zlomová kategória. Pri väčších osobných autách určených na dlhšie trasy, nákladných vozidlách – kamiónoch či napríklad lietadlách, má viesť cesta práve cez vodíkové palivové články.
Budúcnosť aj vďaka pokroku vo vývoji
BMW tento smer obhajuje aj pokrokom vo vývoji palivových článkov. Pred pár desiatkami rokov tu bol náznak éry spaľovacích vodíkových motorov. Ide napríklad o model BMW 745h z roku 2001, ktorý bol však efektívny iba na 20 až 30 %. Palivovými článkami sa efektivita výrazne zvýšila – spaľovacie motory nahradili elektrické a spolu s ďalšími úpravami dosiahli 50 až 60 % účinnosť pri modely BMW 5 Series GT z roku 2015.
Tento model obsahoval iba 80 kW palivové články, elektromotor s výkonom 160 kW a dojazd bol stanovený na 400 kilometrov. Taktiež išlo iba o prototyp, zatiaľčo spomínaný model i Hydrogen NEXT má byť už predajný, aj keď v obmedzenom počte. Prvé objednávky pre bežných zákazníkov majú byť dostupné od roku 2025, pričom od roku 2030 by mali mať v ponuke viacero vodíkových modelov.
Treba však myslieť aj na to, že tak ako budú vo vývoji napredovať vodíkové autá, vylepšenia čakajú aj tie batériové. Už teraz ponúka Tesla Model S WLTP dojazd cez 640 kilometrov, takže je možné predpokladať, že o desať rokov sa situácia ešte výrazne zlepší.