BMW sa v poslednom období výrazne pustilo do elektromobility. V ponuke má niekoľko zaujímavých modelov, na svoje si príde každý. Či už ide o luxusnú limuzínu BMW i7, elektrické SUV BMW iX alebo športové BMW i4. Nezabúda však ani na plug-in hybridy, ktoré sú stále veľmi populárne. Nové BMW XM bolo Slovensku predstavené len nedávno a my sme mal možnosť vyskúšať ho. Toto sú naše prvé dojmy.
BMW XM: Cena testovaného vozidla
Nové plug-in hybridné BMW XM začína na cene 171 810 eur. Cena vozidla, ktoré som mal zapožičané ja aj s príplatkovou výbavou, bola 187 697 eur. Čo sa týka príplatkovej výbavy, napríklad reproduktory Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound vyjdu na 4 600 eur, M Drive balík na 2 532 € alebo krásne veľké 23″ disky Star-spoke so zmiešanými pneumatikami stoja 3 163 eur.
V príplatkovej výbave som mal aj BMW Individual kožu Merino s exkluzívnym obsahom Deep Petrol za 2 584 €. Takže výbava ako sa patrí a cena blížiaca sa hranici 200-tisíc eur hovoria sami za seba. BMW XM je naozaj luxusný kúsok na štyroch kolesách.
BMW XM: Parametre
Rozmery | |
---|---|
Hmotnosť | |
Objem spaľovacieho motora | 4395 ccm |
Systémový výkon | 480 kW (653 koní) |
Výkon elektromotora | |
Kapacita akumulátora | 29,5 kWh, 25,7 kWh využiteľná |
Elektrický dojazd udávaný výrobcom | 82 - 88 km |
Výkon palubnej nabíjačky | 7,4 kW |
Spotreba udávaná výrobcom | 1,6 l / 100 km 28,9 - 30,1 kWh / 100 km |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 4,3 s |
Čas nabitia z 0 na 100 % | 4,25 h |
Akumulátor a nabíjanie
Medzi plug-in hybridmi má BMW XM jeden z najväčších akumulátorov. Využiteľná kapacita 25,7 kWh ho dostáva na úroveň konkurencie od Mercedes-Benz. Nabíjací port sa nachádza na ľavej strane za predným kolesom, čo nie je úplne ideálne umiestnenie, no keďže ide o PHEV, viem mu to odpustiť. Pri takto veľkom akumulátore by som už možno očakával aj prítomnosť DC nabíjania, no to sa tu nekoná.
Nabíací konektor je štandardný Type 2 a palubná nabíjačka má výkon 7,4 kW. Je to síce viac ako základ, no 11 kW by sa mi určite páčilo viac. Z 0 do 100 % batériu nabijete približne za 4 hodiny. V nastaveniach si viem zvoliť aj nižší nabíjací výkon, ak by to bolo potrebné. Rovnako si viem nastaviť aj maximálnu úroveň nabitia, pri jej dosiahnutí vozidlo nabíjanie zastaví.
Trochu ma mrzí, že vozidlo absolútne nikde neukazuje aktuálny stav nabitia batérie v percentách. Vidím len odhadovaný elektrický dojazd a jednoduchý grafický ukazovateľ stavu nabitia, z ktorého viem percento nabitia odčítať prinajlepšom s odchýlkou 10 percent.
Dojazd a spotreba
Teší ma, že spotrebu elektrickej energie môžem vidieť priamo na displeji za volantom, čo pri PHEV vozidlách tak úplne štandardom nie je. Taktiež si ju môžem nechať zobraziť na jednej z domovských obrazoviek infotainmentu. Základ teda dobrý.
Keďže som vozidlo mal požičané len na pár hodín, predčasné závery si robiť netrúfam. V každom prípade, automobilkou uvádzaný dojazd na úrovni 82 – 88 km je dosiahnuteľný prakticky bez problémov. Samozrejme v meste, na diaľnici určite nie je šanca. Rekuperácia je prítomná, nie je nijako extra silná, no postačí. Nie je možné nijako nastavovať jej úroveň.
Počas jazdenia v meste som sa dostal na spotrebu 28 kWh/100 km. Jazdil som samozrejme čisto na elektrický pohon, presnejšie spotreby a dojazdy otestujeme pri plnohodnotnom týždňovom teste. V každom prípade, táto spotreba v meste je dosť vysoká.
Na druhú stranu, od takto veľkého a ťažkého SUV sa nič iné ani nedalo očakávať. XM sa v žiadnom prípade nechce hrať na najefektívnejšie vozidlo na trhu. Jeho výhody sú niekde inde – pohodlnosť, luxus, majestátnosť, priestor.
BMW XM: Jazda
Samozrejme, že som si vyskúšal aj druhú, agresívnejšiu stránku tohto vozidla. Stačilo prepnúť do režimu hybridu, prípadne do športového režimu a ihneď sa ozval spaľovací motor s objemom 4,4 l. Jeho zvuk je naozaj poriadny a ocenil by ho nejeden nadšenec.
V každom prípade, s celkovým systémovým výkonom 653 koní je BMW XM aj napriek svojej veľkosti extrémne rýchle a živé vozidlo. Hmotnosť je síce cítiť, no vďaka takémuto výkonu na to rýchlo zabudnete. Svedčí o tom aj údaj o zrýchlení z 0 na 100 km/h, ktoré trvá len 4,3 sekundy.
Samotná jazda je samozrejme pohodlná, nič iné sa ani od veľkého a drahého SUV od BMW očakávať nedalo. Posed je naozaj poriadne vysoký, bez pomocných kamier vpredu a vzadu by som niekedy nevidel takmer nič. Mimochodom, keď už som pri kamerách, tie nielenže ponúkajú 360-stupňový pohľad, ale využívané sú aj pri “real life” navigácii, v rámci ktorej vidím navigačné pokyny priamo v reálnom prostredí. A funguje to výborne. Mimochodom, navigáciu si môžem nechať zobraziť aj na displeji za volantom, čo sa môže hodiť.
Nechýba ani možnosť manuálneho preraďovania prevodových stupňov pomocou páčok na volante, takže ak chcete, dokážete sa pekne vyšantiť. Príplatkové 23″ disky síce na komforte príliš nepridajú, no vyzerajú parádne.
BMW XM: Exteriér a interiér
Opäť tu platí, že dizajn je veľmi subjektívna záležitosť. Čo ale BMW XM nemôžem uprieť, je to, že zaujme už na prvý pohľad. Svedčia o tom aj oči nezainteresovaných okoloidúcich pri prechádzaní okolo nich. Nenarazil som snáď na nikoho, kto by sa neotočil, nepozrel.
BMW XM má proste svoj štýl. Do veľkej miery za to samozrejme môžu aj jeho rozmery, ide v konečnom dôsledku o obrovské auto. Predná maska s tradičnými veľkými radiátormi sa mne osobne páči, no našli sa aj takí, ktorí ju veľmi nemusia. To isté platí aj pre zadnú časť vozidla.
Čo mu ale nemôžem uprieť, je prepracovaný interiér. Tu naopak nebol nikto, kto by ho kritizoval. Interiér je navrhnutý podľa najvyšších štandardov, čo je vzhľadom na vysokú cenu celkom logické. Sedenie je maximálne pohodlné a priestoru je požehnane vpredu aj vzadu.
Predné sedadlá sú samozrejme vyhrievané aj ventilované a nechýba im ani funkcia masáže. Myslelo sa ale aj na detaily, a tak tu máme vyhrievané a klimatizované aj priehradky na nápoje. To je skvelá vec!
Keďže ide o prémiovú triedu, máme tu aj klasické BMW iDrive ovládacie koliesko, ktoré výrazne uľahčí prácu s infotainmentom. Lacnejšie modely nižších tried ho už nemajú. Všetko to dopĺňajú veľké displeje, ktoré sú dobre čitateľné aj na slnečnom svetle a operačný systém, ktorý je síce moderný a svižný, no chce to trochu zvyku sa v ňom zorientovať. Ale ak sa zorientujete a všetko si nastavíte podľa seba, nebudete sa určite sťažovať.
Samozrejmosťou je bezdrôtové Android Auto aj Apple CarPlay. Nechýba tu ani priehradka na smartfón s funkciou bezdrôtového nabíjania. Pod ňou je veľký USB konektor, moderný USB-C konektor sa nachádza v priestore pod lakťovou opierkou. Presne takto by to malo vyzerať. Prémiový príplatkový Bowers & Wilkins sound systém asi ani nemusím predstavovať, reproduktory hrajú parádne.
Zaujímavá je aj strecha, ktorá sa skladá z pravidelných ostrých hrán v tvare diamantov. Takéto tvary môžeme nájsť na viacerých miestach vozidla, napríklad aj na kľučkách. Čo je ale na streche zaujímavé, že je zboku podsvietená. V noci to vytvára naozaj pekný efekt.