V piatok 16. júna sa stala Bratislava centrom slovenskej elektromobility. Na Námestí M.R. Štefánika pred Galériou Eurovea sa uskutočnilo podujatie s príznačným názvom Bratislava eMOBIL. Predstavilo sa tu 18 vystavovateľov, ktorých činnosť či produkty úzko súvisia s trvalo udržateľnou dopravou.
Organizátormi akcie boli Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) a občianske združenie NOW. Bola realizovaná s podporou Bratislavského samosprávneho kraja. Poďme sa pozrieť na to, čo nám podujatie Bratislava eMOBIL prinieslo.
Projekt Fast E prinesie na Slovensko už čoskoro 34 prevažne rýchlonabíjacích staníc
Naším jednoznačným headline-om podujatia Bratislava eMOBIL 2017, bola správa o čoskorom vybudovaní 34 nových nabíjacích staníc na Slovensku. Až 29 z nich budú DC rýchlonabíjačky. Zriaďovať by sa mali najmä na čerpacích stanciach. Aktuálne sa pracuje na ich lokalizácii. O presných miestach ich zriadenia vás budeme ešte informovať.
Projekt má na starosti spoločnosť ZSE. Ten je súčasťou medzinárodnej iniciatívy 4 krajín (Nemecko, Belgicko, Slovensko a Česko) Fast E, ktorej cieľom je vybudovanie 307 nabíjačiek pre elektromobily. Nás Slovákov isto poteší, že 30 z nich vznikne aj v susednom Česku a 27 v obľúbenom Chorvátsku.
Koľko stojí najlacnejší elektromobil na slovenskom trhu?
Minulý rok vstúpila na slovenských trh čínska automobilka ZD (Zhidou). Tá patrí pod automobilového giganta Geely, ktorý vlastní napríklad Volvo či Lynk & Co. V jej portfóliu nájdeme malé mestské elektromobily, ktoré vynikajú svojou cenou a prevádzkovými nákladmi.
Na Bratislava eMOBIL prezentovala spoločnosť ZD svoj základný model D1 s dojazdom do 120 km a cenovkou od 16 790 €. Automobilka hovorí v jeho prípade o nákladoch na úrovni 0,40 € na 100 km. Či je to skutočne pravda, sa budeme snažiť zistiť v rámci nášho redakčného testu, v ktorom vám prinesieme všetky dôležité informácie o vozidle.
100 ročný elektromobil, ktorý jazdil ako za mlada
O tom, že na podujatí bude elektromobil značky Detroit Electric z roku 1916, sme vedeli. Zaskočení sme však zostali z toho, že tento automobilový dôchodca bol schopný bezproblémovej jazdy. Boli by sme radi, keby to bol bežný príklad spoľahlivosti všetkých elektromobilov, vrátane tých súčasných. Veď predpoklady v podobe jednoduchej technickej koncepcie na to majú.
Prvý elektrický VW Golf sa vyrábal už pred 22 rokmi
Ďalšou historickou chuťovkou bol elektrický Volkswagen Golf 3. generácie z roku 1995 s označením citySTROMer. Bol vyvinutý v spolupráci s firmami Siemens (elektromotor a invertor) a Varta (batéria a BMS). Bolo vyrobených len 300 kusov. Vozidlo je plne funkčné, pričom za svoje znovuzrodenie môže poďakovať nadšencom z občianskeho združenia NOW, ktorého cieľom je poukázať na zelené riešenia budúcnosti už dnes. Podrobnejšie informácie o prvom e-Golfe nájdete v nasledujúcej fotogalérii.
Nabíjacia stanica za 24 000 €
Na stánku dunajskostredskej spoločnosť Zero Emission sme mohli vidieť 2 typy nabíjacích staníc. Tou prvou bola nabíjačka vlastnej výroby na striedavý prúd, ktorá umožňuje digitálnu prezentáciu reklám cez veľký displej. Stojí okolo 2 000 €, majiteľ však zarába na zobrazovaní reklám. Druhou je jednosmerná nabíjacia stanica Veefil s výkonom 50 kW, ktorá podporuje nabíjacie štandardy CCS Type 2 a CHAdeMO. Jej výrobcom je austrálska spoločnosť Tritium, pričom Zero Emission je jej distribútorom. Cena tejto nabíjačky je 24 000 €.
“Malá” elektrická dodávka s 8 000 litrami…
Bratislavská spoločnosť GreenWay, ktorá je prevádzkovateľom najväčšej siete nabijacích staníc na Slovensku mala spoločný stánok so spoločnosťou Voltia. To nie je žiadnym prekvapením, keďže Voltia bola do roku 2016 súčasťou GreenWay. Spoločnosť Voltia pomáha firemným zákazníkom s “elektrifikáciou” ich vozových parkov.
Na Bratislava eMobil nám ukázala svoju elektrickú dodávku Voltia eNV200 Maxi. Jedná sa o prestavaný elektromobil Nissan eNV200, ktorý disponuje až 8 m³ ložného priestoru, užitočnou hmotnosťou pre náklad na úrovni 600 kg a dojazdom do 140 km.
Spoločnosť Greenway nie je len poskytovateľom nabíjacích služieb, ale aj predajcom nabíjacích staníc rôznych typov a výkonov. Jednu z nich nám ukázala vo svojom stánku. Jednalo sa o AC wallbox s GSM modulom pre pripojenie do back-end systému spoločnosti.
O rozvoj a propagáciu elektromobility sa starajú aj slovenskí študenti
Na Bratislava eMOBIL sa nám odprezentovali hneď dva študentské projekty, ktoré sú úzko spojené s elektromobilitou. Študenti STU Bratislava už niekoľko rokov vyvíjajú elektrickú formulu, s ktorou sa zúčastňujú na medzinárodných študentských pretekoch. Ich formuli SGT-FE16 stačia na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,1 s len dva 70 kW elektromotory. Tie sú dopované 7,2 kWh batériou, ktorú tvoria články 18650, podobne ako v prípade batérií elektromobilov Tesla.
O elektromobilitu je dokonca záujem aj na stredoškolskej úrovni. Konkrétne na SPŠ dopravnej v Trnave. Tamojší študenti zostrojili ultraľahký a ultraefektívny elektromobil, s ktorým sa zúčastnila na súťaži Shell eco-marathon Challenger v Le Mans. Trnavskému tímu sa podarilo splniť náročné technické kritéria, čo považujú za veľký úspech. Veď to bol len ich prvý ročník súťaže a už teraz sa poctivo pripravujú na ten nadchádzajúci.
O oboch projektoch vám určite prinesieme viac informácií v samostatných článkoch. Veď takéto iniciatívy stoja za podporu. A to nielen mediálnu, ale aj finančnú. Mladí a šikovní ľudia sú našou budúcnosťou, tak neváhajte, sponzorov nie je nikdy dosť. 😉
Oficiálny štart etapy rally eTourEurope
Bratislava eMobil bola taktiež sprievodným podujatím medzinárodných rally pretekov elektromobilov eTourEurope. V rámci svojej 3 600 km dlhej trasy sa zastavilo 14 súťažných tímov aj v Bratislave, kde o 16. hodine odštartovali svoju 10. rýchlostnú etapu.
Ďalší nemenej zaujímaví vystavovatelia
Svoje nabíjacie stanice EVlink nám predstavila aj spoločnosť Schneider Electric. V jej portfóliu nájdeme všetky typy nabíjačiek, od domácich wallboxov až po rýchlonabíjacie stanice. Spoločnosť Auto Impex vystavovala celosvetový elektrický bestseller Nissan Leaf, ktorého 2. generácie sa dočkáme už tento rok. K videniu bol aj jeho úžitkový kolega eNV200, ktorý má na Slovensku veľmi slušné predaje.
Spoločnosť Ride nám ukázala elektrobicykle značky Lapierre. Spoločnosť Group M, ktorá je dealerom vozidiel značky BMW a jedným z dvoch slovenských “i Agentov”, vystavovala celosvetovo úspešný model elektromobilu BMW i3. K videniu bol aj ďalší “goodseller” Hyundai Ioniq Electric, ktorý priviezla na akciu spoločnosť Autopolis.
Spoločnosť Elmark Plus prezentovala odolné nabíjacie wallboxy vhodné pre prevádzky a inštitúcie. Volkswagen ukázal ďalší elektromobil, ktorí sa teší na Slovensku záujmu, VW e-Up!. Spoločnosť GO4 zas svoj elektrický taxík Kia Soul EV. Slovenské elektrárne vystavovali 2 zo svojich firemných elektromobilov, a to VW e-Golf a Nissan eNV200.
Skutočne sa bolo na čo dívať a pýtať. Ďakujeme preto organizátorom, partnerom a vystavovateľom za vydarenú akciu a veríme, že sa budeme na podobných podujatiach stretávať pravidelne v rôznych kútoch Slovenska.