Dlho diskutovaný návrh o zákaze predaja spaľovacích motorov v Európskej únii do roku 2035 nakoniec skončil 25. marca 2023 dohodou. Jej súčasťou je aj výnimka, kedy sa autá so spaľovacími motormi môžu predávať aj naďalej. To však platí v prípade, že budú využívať iba syntetické palivá. Podľa generálneho riaditeľa značky Volkswagen ide iba o zbytočný rozruch, ktorý vďaka navrhovanému zákazu vznikol. Téme sa venoval portál Insideevs.
Európska únia plánuje účinne zakázať predaj nových vozidiel s emisiami uhlíka od roku 2035. Keď sa ale konečné hlasovanie blížilo k záveru, Nemecko a Taliansko sa proti návrhu postavili a uviedli, že vozidlá poháňané e-palivom by mali byť povolené popri elektromobiloch aj po roku 2035.
E-palivá: Uhlíkovo neutrálny variant
O dosiahnutí dohody medzi Nemeckom a EÚ informoval v sobotu 25.marca nemecký minister dopravy Volker Wissing a podpredseda Európskej komisie Frans Timmermans. Pozmenilo sa však znenie tejto dohody, na čom Nemci trvali už od začiatku. Predaj bude nakoniec povolený pre všetky vozidlá, aj tie so spaľovacími motormi, no musia tankovať výhradne uhlíkovo neutrálne palivá.
Jedným z najdôležitejších hráčov vo vývoji e-palív je Porsche, ktoré je súčasťou koncernu Volkswagen. V článku Automotive News Europe generálny riaditeľ Volkswagen zdôraznil, že diskusia o e-palivách je všeobecne nepochopená. Podľa neho majú určite svoju úlohu v existujúcich vozových parkoch, ale nenahradia elektrické vozidlá.
Autá jazdiace na e-palivá vs. elektromobily
E-palivá sa vyrábajú syntetizáciou zachytených emisií oxidu uhličitého a vodíka vyrobeného pomocou obnoviteľnej energie, čím sa účinne stávajú uhlíkovo neutrálnymi. Autá jazdiace na toto palivo však vypúšťajú aj iné škodlivé plyny, ako sú napríklad oxidy dusíka. Aj napriek tomu, že e-palivá vyzerajú ako vhodná alternatíva pre autá so spaľovacími motormi, sú oveľa menej šetrné k životnému prostrediu ako elektromobily s nulovými emisiami.
Generálny riaditeľ značky Volkswagen, Thomas Schafer, si je istý, že pripravované malé a dostupné elektromobily budú ziskové, pričom sa budú ponúkať za ceny nižšie ako 25 000 €. Zároveň označil súčasné európske diskusie o povolení predaja áut poháňaných e-palivom v Európskej únii po roku 2035 za „zbytočný rozruch“.
Schafer sa ďalej zameral na podrobnosti o pripravovanom plne elektrickom hatchbacku. Koncept ID. 2all, ako aj následný menší model, má stáť menej ako 20 000 €. Predávať by sa mal podľa plánov najneskôr v rokoch 2026 – 2027.
Hlavným cieľom VW je elektromobilita a bezemisná doprava
Automobilka sa rozhodla investovať viac do elektromobility a bezemisnej dopravy, čo znamená zníženie investícií do vozidiel so spaľovacími motormi. Ich aktuálnou úlohou je zarobiť dostatočné financie pre spoločnosť, aby bol prechod na výrobu elektromobilov jednoduchší.
Cieľom spoločnosti je, aby predaj elektrických vozidiel v Európe dosiahol do roku 2030 až 80 % z celkového predaja. Pre zaujímavosť, v Severnej Amerike má za cieľ spoločnosť dosiahnuť v tomto istom čase len 55 % podiel. Okrem toho chce automobilka vyradiť postupne v Európe spaľovacie motory už v roku 2033.
Ďalšia generácia malého crossoveru T-Roc bude posledným modelom s novým spaľovacím motorom, ktorý sa začne predávať už budúci rok. Volkswagen Golf 8 sa stane tak isto poslednou verziou ikonického vozidla so zabudovaným spaľovacím motorom. Ten sa však ešte dočká jednej modernizácie. Tá má prísť budúci rok a prinesie vozidlu hneď niekoľko vylepšení. Potom by mal dostupný tento obľúbený model už iba ako elektromobil.
Čo sa týka Slovenska, to zatiaľ zaujalo zamietavý postoj k návrhu zákazu predaja spaľovacích motorov a pridalo sa tak Nemecku, Taliansku, Poľsku a Českej republike. Aký bude však definitívny záver ohľadne zákazu predaja spaľovacích motorov, či využívania e-palív ostáva nateraz otázne.