MojElektromobil

Prestížnym titulom Bus of the Year 2025  (Autobus roka) bol na výstave IAA v Hannoveri historicky prvýkrát ocenený autobus s vodíkovým pohonom. Stal sa ním kĺbový autobus Solaris Urbino 18 Hydrogen. Správu priniesol web ankety Bus of the Year.

O najvýznamnejšie ocenenie v autobusovom priemysle sa uchádzalo päť kandidátov: Ebusco 3.0 articulated, MAN Lion’s City 12 E LE, Mercedes-Benz eCitaro FCV, Solaris Urbino 18 Hydrogen a VDL Citea LE-122. Porota vozidlá testovala v máji v Kladne (Česká republika).

Bus of the Year 2025
Účastníci ankety Bus of the Year 2025 | Zdroj: BOTY

Vozidlá každý deň vyrážali na testovaciu trasu dlhú 14,3 km. Tá viedla po priemyselnej oblasti mesta a zahŕňala prímestský úsek, niekoľko železničných priecestí a krátky úsek s výmoľmi a nerovnosťami, čo bola pre inak celkom pohodlné vozidlá výzva. Samostatne sa vykonali testy brzdenia a zrýchlenia, ako aj merania hladiny hluku v interiéri.

Tri typy bezemisného pohonu

Tento ročník bol zameraný na nulové emisie a zúčastnili sa ho vozidlá s batériovým elektrickým pohonom, kombináciou batérie a vodíkových palivových článkov a 100 % vodíkovým pohonom. Dva z autobusov sa spoliehali na konštrukciu s batériami namontovanými v podvozku: kĺbový Ebusco 3.0 a VDL Citea LE-122. Druhý menovaný Low Entry model (čiastočne nízkopodlažné vozidlo) je určené na prímestské použitie, rovnako ako MAN Lions City 12 E LE.

Interiér Solaris Urbino 18 Hydrogen
Interiér Solaris Urbino 18 Hydrogen | Zdroj: BOTY

Mercedes-Benz predstavil model eCitaro FCV s pomocným vodíkovým systémom, zatiaľ čo Solaris priniesol čisto vodíkový pohon v mestskom kĺbovom autobuse Urbino 18 s kanadským palivovým článkom Ballard. Členovia medzinárodnej poroty súťaže Autobus roka vybrali Solaris Urbino 18 Hydrogen. Takže po víťazstve v súťaži Bus of the Year 2017 s autobusom Urbino 12 electric (prvým elektrobusom, ktorý získal toto prestížne ocenenie), má Solaris po ôsmich rokoch ďalšiu premiéru, a to s prvým vodíkovým autobusom, ktorý získal titul Autobus roka 2025.

Nemali by ste prehliadnuť:

Vďaka novej platforme vyvinutej špeciálne pre autobusy s nulovými emisiami je celková prepravná kapacita autobusu Urbino 18 Hydrogen až 140 cestujúcich, z toho 52 sediacich. Dôležitou výhodou vodíkového pohonu je krátky čas tankovania. To je len 20 minút na dosiahnutie dodatočného dojazdu 600 km a bez špeciálneho školenia vodičov.

Spoločnosť Solaris už dodala 200 vodíkových autobusov a ďalších 600 je objednaných. V roku 2023 dosiahol tento typ vozidla až 172 objednávok.

Vodíkový Solaris Urbino premáva aj na Slovensku

Vodíkový autobus Solaris naberá na popularite. V Bratislave v minulom roku začal jazdiť prvý vodíkový autobus na Slovensku, pričom ide o rovnaký model, ktorý spomíname v tomto článku, akurát v štandardnej 12-metrovej verzii.

solaris urbino h2
Vodíkové autobusy Solaris Urbino v Bratislave | Zdroj: DPB

Od 1. augusta 2023 začali 4 vodíkové autobusy premávať na linke číslo 75. Okrem toho máme na Slovensku aj jeden vodíkový prototyp autobusu Modulo H2Bus z dielne slovenského výrobcu. Viac informácií o vodíkovej doprave na Slovensku nájdete v článku Vodík v doprave na Slovensku: 1 čerpacia stanica, 4 osobné autá a 5 autobusov.

eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van: Odborná konferencia pre rozvoj zelenej flotily v kamiónovej a autobusovej doprave

Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať počas odbornej konferencie eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van.

Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe.

Náš tip
Vláda SR schválila 3 opatrenia podstatné pre elektromobilitu. Ktoré? | Blesková správa
19. septembra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+