Začiatkom roka sme informovali o tom, že čínsky gigant BYD opäť dosiahol celosvetový rekord v predaji vozidiel nabíjateľných z elektrickej siete, vďaka čomu automobilka v roku 2023 dosiahla svoj ročný cieľ predaja 3 miliónov kusov vozidiel. Zároveň výrobca BYD prekonal aj Teslu v počte predaných elektromobilov.
Expanzia čínskych značiek do Európy
Neplánuje však saturovať len domáci trh, v plánoch má už dlhodobo aj dobitie Európy. Európska únia preto pracuje na zvýšení ciel a dovozných poplatkov na elektromobily pochádzajúce z Číny. Na elektrické vozidlá dovážané z Číny sa v krajinách EÚ vzťahuje 10 % dovozné clo. Podľa nedávnej správy Euronews môže EÚ zvýšiť toto clo až na 25 %, či zaviesť aspoň predbežné zvýšenie už budúci mesiac. Zatiaľ čo EÚ finalizuje legislatívu, čínske automobilky už pracujú na alternatíve.
Logickým riešením je vyhnúť sa clám produkciou vozidiel v Európe, či tretích krajinách, ktoré majú bezcolný prístup na európsky trh. Už koncom roka výrobca oznámil výstavbu novej fabriky v Maďarsku. BYD postaví svoju prvú európsku továreň na výrobu elektromobilov v meste Szeged. Tam však plány čínskeho koncernu nekončia.
Podľa čerstvej správy France 24 spoločnosť BYD už hľadá miesto pre svoju druhú továreň na výrobu osobných automobilov v Európe. Len minulý mesiac sa pri tom v médiách objavila správa, že spoločnosť BYD vedie rozhovory na vysokej úrovni aj o zriadení továrne v Turecku, ktoré môže byť tiež vstupnou bránou pre čínske značky na európsky trh. Turecko si však zároveň zachováva výhodu v nižších legislatívnych nárokoch a drží konkurenčnú výhodu v nákladoch na pracovnú silu, ktorá je lacnejšia než v krajinách EÚ. Turecko tiež rokuje aj s čísnkou spoločnosťou SAIC, pod ktorú patria značky MG a Great Wall Motor.
Mohlo by vás zaujímať:
- Rusko oficiálne vstúpilo do 90. rokov. Elektromobil Lada e-Niva s dojazdom 175 km po 12 hodinách nabíjania
- Test Kia EV9: Pohodlný spoločník pre dlhé cesty – na otočku do Chorvátska
- Prečo sa oplatí využívať ultrarýchle nabíjanie OMV eMotion?
Spoločnosť zatiaľ nezverejnila, ktoré konkrétne modely plánuje lokalizovať v Európe. V súčasnosti na európskom trhu ponúka šesť elektrických vozidiel, a to Dolphin, Atto 3, Han, Seal, Seal U a Tang. Spoločnosť BYD je prítomná v 20 krajinách Európy a má tu už viac ako 250 showroomov.
Chystané zvýšenie ciel na čínske elektromobily sa nedotknú len čínskych značiek. V súvislosti s avizovaným opatrením plánuje Volvo od budúceho roka rozbehnúť výrobu elektromobilu Volvo EX30 aj v Belgicku. Neskôr sa k nemu pridá aj veľké SUV EX90.