MojElektromobil

Čínska spoločnosť BYD je najväčším výrobcom elektrifikovaných vozidiel na svete. Momentálne pracuje na plánoch expanzie na západné trhy, pričom sa zameriava na výstavbu nových tovární v Európe. Jedna je v Maďarsku, začiatok výroby je plánovaný na druhú polovicu tohto roka. Okrem toho plánuje postaviť ďalšiu továreň v Turecku, ktoré má veľmi dobrú strategickú pozíciu. Tieto informácie sú však už dlhšie známe.

Tretia európska továreň bude pravdepodobne v Nemecku

Novinkou je, že automobilka zvažuje výstavbu svojej tretej továrne, konkrétne v Nemecku, informoval portál Electrive. To, že BYD v Európe plánuje postaviť ďalšiu továreň, už síce vieme od začiatku marca, no žiadne konkrétnejšie detaily neboli k dispozícii. Rozhodnutie o umiestnení by malo údajne padnúť až v budúcom roku, pričom Nemecko je jedným z najväčších favoritov. Údajne dokonca prvou voľbou.

BYD Sealion 7
Zdroj: BYD

Interne sa však preberajú hlavne ekonomické ukazovatele, pretože v Nemecku je cena práce podstatne vyššia ako v dvoch vyššie spomínaných krajinách. To sa samozrejme pretaví do vyšších celkových nákladov na výrobu. Rovnako je drahšia energia a ďalšie vstupy. Hlavným argumentom v prospech Nemecka je to, že sa automobilka chce presadiť na trhoch v západnej Európe, pričom továreň v tejto krajine by tomu mohla výrazne pomôcť. Či už ide o povedomie ako také, ale hlavne akceptáciu medzi európskymi zákazníkmi.

Začiatok výroby v roku 2028?

Čínska vláda odporučila domácim automobilkám, aby neinvestovali do krajín, ktoré hlasovali za dodatočné clá EÚ na dovezené elektromobily z Číny. Avšak Nemecko, ale napríklad aj Slovensko, boli proti ich zavedeniu. Takže v tomto prípade má tiež BYD zelenú. Čínske automobilky si tiež brúsia zuby na už existujúce nemecké továrne, ktoré by mohli byť zatvorené. V súvislosti s týmto sa hovorí najmä o továrňach Volkswagenu, ktoré by mohli odkúpiť celé, respektíve ich časť.

Nemali by ste prehliadnuť:

Je to síce len veľmi hrubý odhad, no ak zoberieme do úvahy aktuálne tempo oznámenia a reálnej výroby, tak by tretia európska továreň mohla začať s produkovaním áut niekedy v druhej polovici roka 2028. Okrem toho plánuje automobilka v Európe vyrábať aj batérie, no v súvislosti s týmto ešte neexistujú žiadne konkrétnejšie informácie.

BYD Sealion 7
Zdroj: BYD

Logika presunúť výrobu do Európy je jasná, hlavným dôvodom sú clá. Konkrétne pre BYD sú momentálne nastavené na 17 percent, avšak toto je len nové špeciálne clo. K tomuto je ešte potrebné pripočítať štandardnú sadzbu dovozného cla, ktorá je vo výške 10 percent.  Na modely, ktoré sa vyrobia v EÚ, sa totiž clá nevzťahujú. Vyššie výrobné náklady tak budú kompenzované neexistujúcimi clami, čo by mohlo pomôcť rozšíreniu cenovo dostupných a dobre vybavených elektromobilov v Európe.

Náš tip
Z áut zlodeji ukradnú kadečo, no toto tu ešte nebolo
20. marca 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+