Čínska spoločnosť BYD je najväčším výrobcom elektrifikovaných vozidiel na svete. Momentálne pracuje na plánoch expanzie na západné trhy, pričom sa zameriava na výstavbu nových tovární v Európe. Jedna je v Maďarsku, začiatok výroby je plánovaný na druhú polovicu tohto roka. Okrem toho plánuje postaviť ďalšiu továreň v Turecku, ktoré má veľmi dobrú strategickú pozíciu. Tieto informácie sú však už dlhšie známe.
Tretia európska továreň bude pravdepodobne v Nemecku
Novinkou je, že automobilka zvažuje výstavbu svojej tretej továrne, konkrétne v Nemecku, informoval portál Electrive. To, že BYD v Európe plánuje postaviť ďalšiu továreň, už síce vieme od začiatku marca, no žiadne konkrétnejšie detaily neboli k dispozícii. Rozhodnutie o umiestnení by malo údajne padnúť až v budúcom roku, pričom Nemecko je jedným z najväčších favoritov. Údajne dokonca prvou voľbou.

Interne sa však preberajú hlavne ekonomické ukazovatele, pretože v Nemecku je cena práce podstatne vyššia ako v dvoch vyššie spomínaných krajinách. To sa samozrejme pretaví do vyšších celkových nákladov na výrobu. Rovnako je drahšia energia a ďalšie vstupy. Hlavným argumentom v prospech Nemecka je to, že sa automobilka chce presadiť na trhoch v západnej Európe, pričom továreň v tejto krajine by tomu mohla výrazne pomôcť. Či už ide o povedomie ako také, ale hlavne akceptáciu medzi európskymi zákazníkmi.
Začiatok výroby v roku 2028?
Čínska vláda odporučila domácim automobilkám, aby neinvestovali do krajín, ktoré hlasovali za dodatočné clá EÚ na dovezené elektromobily z Číny. Avšak Nemecko, ale napríklad aj Slovensko, boli proti ich zavedeniu. Takže v tomto prípade má tiež BYD zelenú. Čínske automobilky si tiež brúsia zuby na už existujúce nemecké továrne, ktoré by mohli byť zatvorené. V súvislosti s týmto sa hovorí najmä o továrňach Volkswagenu, ktoré by mohli odkúpiť celé, respektíve ich časť.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Prievidza kúpi 10 elektrobusov a posilní nabíjaciu infraštruktúru
- Tesla pracuje na novom Modeli Y. Mal by byť až o 20 percent lacnejší
- Renault 5 Turbo je „mestský“ elektromobil s brutálnym výkonom a 350 kW nabíjaním
Je to síce len veľmi hrubý odhad, no ak zoberieme do úvahy aktuálne tempo oznámenia a reálnej výroby, tak by tretia európska továreň mohla začať s produkovaním áut niekedy v druhej polovici roka 2028. Okrem toho plánuje automobilka v Európe vyrábať aj batérie, no v súvislosti s týmto ešte neexistujú žiadne konkrétnejšie informácie.

Logika presunúť výrobu do Európy je jasná, hlavným dôvodom sú clá. Konkrétne pre BYD sú momentálne nastavené na 17 percent, avšak toto je len nové špeciálne clo. K tomuto je ešte potrebné pripočítať štandardnú sadzbu dovozného cla, ktorá je vo výške 10 percent. Na modely, ktoré sa vyrobia v EÚ, sa totiž clá nevzťahujú. Vyššie výrobné náklady tak budú kompenzované neexistujúcimi clami, čo by mohlo pomôcť rozšíreniu cenovo dostupných a dobre vybavených elektromobilov v Európe.