Doprava v Štokholme sa má v roku 2023 dočkať poriadne atraktívneho pomocníka v podobne elektrického vodného trajektu na prepravu pasažierov. V pozadí vodného taxi stojí spoločnosť Candela, ktorá už v ostatných rokoch prezentovala niekoľko netradičných plavidiel s cieľom priniesť elektromobilitu do vodnej prepravy.
V roku 2021 to bol napríklad plne elektrický “lietajúci čln” Candela C-8 s dĺžkou 8,5 metra. Označenie “lietajúci” nedostal len tak náhodou, a netýka sa ani jeho rýchlosti. Svojim prevedením skutočne pripomína čln, ktorý sa pri pohybe vznáša nad vodnou hladinou.
Využíva totiž koncept akýchsi ponorných nosných stĺpov. Na ich spodku sú umiestnené elektromotory, ktoré čln poháňajú vpred. Hore je je zase konštrukcia napojená na spodnú časť lode. Toto prevedenie vyzerá pomerne zvláštne, no spoločnosť Candela si stojí za tým, že prináša viacero výhod.
Okrem nehlučného pohybu vďaka elektromotorom a obrovskej efektivite, na ktorej sa podpisuje znížený odpor, nakoľko plavidlo nie je ponorené celou svojou plochou, má dochádzať aj k eliminácii rôznych nepríjemných výkyvov, čo sa vraj efektívne znižuje riziko morskej choroby. Preťaženie pôsobiace na posádku má byť pri využívaní elektronickej stabilizácie až o 95% nižšie než pri tradičných lodiach.
Rovnaký koncept teraz plánuje preniesť aj do plavidla omnoho väčších rozmerov. Konkrétne pôjde o vodné taxi Candela P-12 Shuttle dlhé 12 metrov, ktoré má byť už v budúcom roku nasadené na prepravnej trase medzi Štokholmom a obcou Ekerö. Cestovanie týmto spôsobom vraj bude rýchlejšie než využitie metra či autobusovej dopravy a prekonávať má aj jazdu autom počas typickej dopravnej špičky.
Aktuálne má absolvovanie trasy Štokholm-Ekerö trvať približne 55 minút, a to pri využití autobusu, metra či konvenčného trajektu. V prípade auta to má platiť len počas dopravnej špičky. Candela P-12 Shuttle rovnakú trasu vraj zvládne za 25 minút, čo pri cestovaní tam a späť ľuďom ušetrí takmer hodinu.
Candela svoje elektrické plavidlo označuje za najrýchlejšiu, energeticky najefektívnejšiu ľod s najväčším elektrickým dojazdom. Prepravovať bude posádku o veľkosti až 30 pasažierov, pričom dosahovať môže maximálnu rýchlosť až 30 námorných uzlov – približne 55 km/h. Prevádzková rýchlosť je o trochu nižšia, približne 46 km/h.
Na jedno nabitie bude elektrické taxi Candela P-12 Shuttle schopné prejsť až 60 námorných míľ, teda 111 kilometrov. Nabitie 180 kWh batérie má byť otázkou necelej hodiny, nakoľko je podporovaný nabíjací výkon až 200 kW. Vyzdvihovaná je aj veľká efektivita. Na prepravu jedného pasažiera na trase dlhej jeden kilometer v prepočte pripadá 0,1 kWh energie.
Štokholm s využívaním plavidla považuje za hotovú vec. Dokonca získalo špeciálnu výnimku, ktorá mu umožňuje prekročiť obvyklý rýchlostný limit 12 námorných uzlov. Opäť sa o to postarala spomínaná konštrukcia “nosných krídel”. Konkrétne ide o to, že Candela P-12 Shuttle pri svojej plavbe vytvára len minimálne vlny, ktoré nepredstavujú žiadne riziko pre okolité plavidlá či citlivé pobrežie.
V roku 2023 bude spustená testovacia prevádzka. Trvať má 9 mesiacov. Ak sa tento spôsob prepravy Štokholmu osvedčí, tak by sa flotila mala postupne rozširovať. Víziou spoločnosti Candela je postupné nahradenie všetkých 70-tich mestských dieselových trajektov.