Elektrický pickup Canoo sa ukázal svetu. Atypický dizajn dopĺňajú veľmi praktické riešenia pre komerčné, aj terénne využitie a možný dojazd vyše 500 km.
Elektrický pickup Canoo
Vozidlo Canoo bolo prvýkrát predstavené v roku 2019 ako autonómny elektrický minibus. Startup ho vtedy plánoval predávať za paušálny mesačný poplatok. Odvtedy firma prešla očividne premenou a zamerala sa na inú časť trhu – komerčné využitie a pobyt v teréne.
Fotografie elektrického vozidla tentokrát unikli ešte pred oficiálnym odhalením na sociálnej sieti Reddit, následne ich zverejnil aj s ďalšími informáciami samotný startup Canoo. Dodávka/pickup so zaujmavým zaobleným dizajnom však bude na trhu najskôr v roku 2023. V roku 2025 plánuje značka priniesť na trh aj športový sedan.
Ako tvrdí manažér spoločnosti Canoo Tony Aquila, firma začne prijímať predobjednávky v druhom kvartáli tohto roka. Vyrábať ho plánuje vo vysoko automatizovanej “mikrofabrike” na území Spojených štátov. Firma Canoo Inc. je už verejne obchodovateľná na burze (Nasdaq: GOEV).
“Toto je pickup, aký ste ešte nevideli. Má veľkosť Fordu Ranger, maximálne zaťaženie na úrovni plnohodnotného pickupu a polomer otáčania ako Toyota Prius”, tvrdí Aquila. Firma vyvinula rovnú skateboardovú platformu, na ktorej je namontovaná batéria, motory a podvozkové komponenty.
Na nej sa v budúcnosti môžu vyvíjať rôzne typy vozidiel. Podobnú platformu vyvinul startup Rivian. Canoo aktuálne rokuje o využití výrobných kapacít externej firmy na výrobu tohto elektromobilu. Známe sú aj niektoré technické parametre.
Pracovná stanica a úložisko energie
Pri praktickosti pickupov treba spomenúť hlavne riešenie nákladnej plochy (korby) a ťažné/vlečné kapacity. Korba Canoo má dĺžku 1,8 m a široká 1,6 m. Po otvorení krídlových dverí korby a vysunutí predĺženej časti je nákladná plocha dlhá až 2,6 metra. V týchto dverách sú aj klasické svetlá a v predĺženej časti je rukoväť a držiak na poznávaciu značku.
Ďalšie praktické riešenie korby sú sklopiteľné bočnice a z časti pred zadným kolesom sa dá vysunúť schodík. Ten uľahčuje bočný prístup na korbu a skrýva sa v ňom ďalší úložný priestor pre náradie a batožinu. Tento priestor efektívne využíva aj pickup Rivian R1T. Korbu osvetľuje LED lišta na kabíne, ako aj svetelné lemovanie po okrajoch korby.
V praktických riešeniach nekončíne. Canoo je zároveň úložisko elektrickej energie. Kapacita batérie nebola oznámená. Vozidlo má však 120V (americké) zásuvky po všetkých stranách a firma tvrdí, že dokáže napájať zariadenia po celý deň a dojazd pritom klesne len cca o 10%.
Na elektromobile je napríklad aj strešný nosič, ktorý si môžete nakonfigurovať vo viacerých veľkostiach a je ľahko prístupný zo zadnej korby. Podľa fotografií sa dá vozidlo nakonfigurovať aj s vysúvateľným strešným stanom, ako to slovenský motorsita môže poznať z vozidla Volkswagen California. Na fotografiách je aj fotovoltická plocha. Uvidíme, čo z toho starup prinesie do výroby.
Za prednou maskou pickupu Canoo sa skrýva ďalší úložný priestor, doplnený o rozkladateľný pracovný stolík. Nechýba mu takisto kvalitné LED osvetlenie a šesť 120V elektrických zásuviek pre napájanie zariadení aj v tejto časti vozidla.
Technické parametre
Elektrický pickup Canoo bude k dispozíci ako zadokolka alebo štvorkolka. Maximálne zaťaženie korby má byť ~810 kg, výkon 600 konských síl a krútiaci moment 746 Nm. Dojazd 320 km (EPA) nie je najlepší, no firma hovorí, že do začiatku výroby sa zvýši na vyše 500 km. Ďalšie parametre zatiaľ nepoznáme.
Rázvor vozidla je 2 850 mm, dĺžka 4 677 mm, šírka 1 980 mm a výška 1 920 mm. Zadná korba má byť široká presne 1 627 mm a dlhá 1 817 mm, s predĺženou časťou až 2 600 mm. Vozidlo je o viac ako 1 meter kratšie ako Tesla Cybertruck, alebo pickup Ford F-150, no má porovnateľne veľký priestor v kabíne, ako aj rozmery nákladnej plochy.
Konkurencia pickupov nespí
Pickupy sú najpredávanejším segmentom osobných vozidiel v USA. Na čele predajov sú automobilky Ford (Ford F-150), General Motors (Chevrolet Silverado) a koncern Stellantis (prednedávnom PSA a FCA) s modelom RAM 1500.
Na trh však čoskoro prídu aj plne elektrické pickupy. Tie majú v plánoch automobilky Ford (F-150 Electric), Lordstown Motors (Lordstown Endurance), Tesla (Cybertruck) a Rivian (Rivian R1T). Najväčšími prekážkami v elektrifikácii pickupov sú okrem iného vysoká hmotnosť a zlá aerodynamika, čo rapídne zvyšuje spotrebu a znížuje dojazd hlavne pri veľkom zaťažení a vlečení nákladu.