MojElektromobil

Elektromobilita preniká do rôznych oblastí, niekedy aj tam, kde by to človek na prvý pohľad možno ani nečakal. Príkladom je ťažký ťažiarenský priemysel, kde sa typicky pohybujú nadrozmerné stroje s váhami v desiatkach až stovkách ton.

Práve toto je jedna z oblastí, kam by sme elektrický pohon nejak tak inštinktívne nezaradili, no mýlili by sme sa. Elektromobilita do ťažiarenského priemyslu svoje pazúry zatína už dlhšiu dobu.

Jeden z najzaujímavejších elektromobilov

Medzi zástupcov spoločností, ktoré ponúkajú elektrické sklápače už dlhší čas patrí japonská značka Komatsu. Tá sa ešte v roku 2019 dostala do pozornosti vďaka projektu Komatsu eDumper. Svojho času išlo o najväčší elektromobil na svete. Elektrický nakladač určený pre ťažiarensky priemysel vážil 45 ton, na svojej korbe dokázal odviezť 65 ton nákladu a energiu mu dodávali batérie s kapacitou 700 kWh a váhou 5 ton.

Už toto boli nepochybne poriadne zaujímavé parametre, no eDumper na seba pozornosť pritiahol kvôli vyjadreniu výrobcu. Ten tvrdil, že tento ťažkotonážny elektromobil má takú ohromnú rekuperáciu, že pri jazde z kopca pri plnom naložení vygeneruje viac elektrickej energie, než spotrebuje pri prázdnom výjazde po náklad.

Počas bežného pracovného dňa tak mal vygenerovať prebytok až 200 kWh energie a výrazne tak pomôcť so znížením prevádzkových nákladov.

Toto vyjadrenie samozrejme treba brať s dosť veľkým nadhľadom, čo naznačujú aj skúsenosti švajčiarskeho jazdca Formuly E, ktorý si jazdu vyskúšal. Začal s 90% kapacity batérie, na nakládku sa dostal s 80%, no a po extrémnej rekuperácii skončil s 88 % kapacity batérie. Pôsobivé, no prezentované perpetuum mobile to zjavne nie je.

Na rad prichádza elektrický Caterpillar

eDumper spomínam len ako jeden z tých zaujímavejších príkladov elektrického pohonu v ťažiarenskom priemysle, čo je stále pomerne mladá oblasť. To ale neznamená, že sa jej nevenuje žiadna pozornosť. Do ringu teraz dokonca vstupuje ďalšie silné meno – Caterpillar.

Ako informuje portál Electrek, testovaním prešiel prvý batériový ťažkotonážny elektromobil CAT 793. Išlo o demonštráciu toho, že elektrický pohon môže mať svoje miesto aj v nehostinných podmienkach ťažobníctva. Caterpillar ohlásil, že v investíciách do elektrického pohonu bude pokračovať, aby svojim zákazníkom už v dohľadnej dobe priniesol riešenie pre dosiahnutie záväzkov v oblasti udržateľnosti.

CAT 793 | Foto: Caterpillar

Počas testovacej jazdy batériový CAT 793 absolvoval trasu dlhú 7 kilometrov, počas čoho dosiahol najvyššiu rýchlosť 60 km/h a kilometrový úsek s 10%-ným stúpaním zvládol pri rýchlosti 12 km/h. Rovnaký kilometrový úsek si elektromobil dal aj opačným smerom, aby počas klesania mohol otestovať schopnosti v oblasti rekuperácie. Caterpillar si technické podrobnosti necháva pre seba, no zo zverejnených vyjadrení je celkom zjavné, že test hodnotí pozitívne.

5. decembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+