Elektromobilita preniká do rôznych oblastí, niekedy aj tam, kde by to človek na prvý pohľad možno ani nečakal. Príkladom je ťažký ťažiarenský priemysel, kde sa typicky pohybujú nadrozmerné stroje s váhami v desiatkach až stovkách ton.
Práve toto je jedna z oblastí, kam by sme elektrický pohon nejak tak inštinktívne nezaradili, no mýlili by sme sa. Elektromobilita do ťažiarenského priemyslu svoje pazúry zatína už dlhšiu dobu.
Jeden z najzaujímavejších elektromobilov
Medzi zástupcov spoločností, ktoré ponúkajú elektrické sklápače už dlhší čas patrí japonská značka Komatsu. Tá sa ešte v roku 2019 dostala do pozornosti vďaka projektu Komatsu eDumper. Svojho času išlo o najväčší elektromobil na svete. Elektrický nakladač určený pre ťažiarensky priemysel vážil 45 ton, na svojej korbe dokázal odviezť 65 ton nákladu a energiu mu dodávali batérie s kapacitou 700 kWh a váhou 5 ton.
Už toto boli nepochybne poriadne zaujímavé parametre, no eDumper na seba pozornosť pritiahol kvôli vyjadreniu výrobcu. Ten tvrdil, že tento ťažkotonážny elektromobil má takú ohromnú rekuperáciu, že pri jazde z kopca pri plnom naložení vygeneruje viac elektrickej energie, než spotrebuje pri prázdnom výjazde po náklad.
Počas bežného pracovného dňa tak mal vygenerovať prebytok až 200 kWh energie a výrazne tak pomôcť so znížením prevádzkových nákladov.
Toto vyjadrenie samozrejme treba brať s dosť veľkým nadhľadom, čo naznačujú aj skúsenosti švajčiarskeho jazdca Formuly E, ktorý si jazdu vyskúšal. Začal s 90% kapacity batérie, na nakládku sa dostal s 80%, no a po extrémnej rekuperácii skončil s 88 % kapacity batérie. Pôsobivé, no prezentované perpetuum mobile to zjavne nie je.
Na rad prichádza elektrický Caterpillar
eDumper spomínam len ako jeden z tých zaujímavejších príkladov elektrického pohonu v ťažiarenskom priemysle, čo je stále pomerne mladá oblasť. To ale neznamená, že sa jej nevenuje žiadna pozornosť. Do ringu teraz dokonca vstupuje ďalšie silné meno – Caterpillar.
Ako informuje portál Electrek, testovaním prešiel prvý batériový ťažkotonážny elektromobil CAT 793. Išlo o demonštráciu toho, že elektrický pohon môže mať svoje miesto aj v nehostinných podmienkach ťažobníctva. Caterpillar ohlásil, že v investíciách do elektrického pohonu bude pokračovať, aby svojim zákazníkom už v dohľadnej dobe priniesol riešenie pre dosiahnutie záväzkov v oblasti udržateľnosti.
Počas testovacej jazdy batériový CAT 793 absolvoval trasu dlhú 7 kilometrov, počas čoho dosiahol najvyššiu rýchlosť 60 km/h a kilometrový úsek s 10%-ným stúpaním zvládol pri rýchlosti 12 km/h. Rovnaký kilometrový úsek si elektromobil dal aj opačným smerom, aby počas klesania mohol otestovať schopnosti v oblasti rekuperácie. Caterpillar si technické podrobnosti necháva pre seba, no zo zverejnených vyjadrení je celkom zjavné, že test hodnotí pozitívne.