Spoločnosť CATL, čínsky gigant v oblasti výroby batérií, počíta s výraznou expanziou do Európy. Ako informovala agentúra Bloomberg, predstavitelia spoločnosti prejavili vážny záujem o vybudovanie fabriky na recykláciu batérií z elektrických vozidiel.
Podľa dostupných informácií sa už dokonca pustili do rokovaní s vládami vybraných krajín. Osloviť mali aj našich južných susedov. Správu v rozhovore potvrdil aj regionálny riaditeľ Jason Chen. S predstaviteľmi vlády rokuje o možnej lokalite pre vybudovanie recyklačného závodu. Súčasne má prebiehať aj hľadanie možných partnerov medzi európskymi firmami orientovanými na spracovanie a recykláciu surovín.
CATL vybudovaním kompletného recyklačného reťazca sleduje dva hlavné ciele. V prvom rade ide o mechanizmus ako znížiť environmentálny dopad svojho batériového biznisu. Vo všeobecnosti sa zaviazala znižovať uhlíkovú stopu svojej výroby batérií. Spoločnosť okrem toho sleduje ešte aj spomínaný záujem posilniť svoje pôsobenie v Európe. Nejde pritom o úplnú novinku. Čínska spoločnosť už v roku 2023 prezradila, že sa pustila do rokovaní s nešpecifikovaným európskym partnerom so spoločným zámerom vybudovať viacero recyklačných miest. Meno partnera ani plánované lokality vtedy nekomentovala. Teraz to vyzerá tak, že plány naberajú reálne kontúry.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Elektromobily z druhej ruky čoskoro zaplavia trh. Budú dostupnejšie pre masy?
- Oprava a údržba elektromobilov: Kde mi pomôžu v prípade problémov?
- Horenie elektromobilov: Viacero štúdií sa zhoduje a výsledky sú jednoznačné
Maďarsko ako starý známy
Za zmienku rozhodne stojí, že CATL má s Maďarskom už pomerne dobré vzťahy. Zatiaľ čo väčšina európskych štátov pristupuje k možnej spolupráci s čínskymi firmami a investormi opatrne, v Maďarsku si z toho až takú ťažkú hlavu nerobia. Ešte v roku 2022 bolo oznámené, že CATL práve v Maďarsku postaví továreň na výrobu batérií. Hodnota tejto investície bola odhadovaná na 7,3 miliardy €, pričom malo ísť o najväčšiu továreň na výrobu batérií pre elektrické vozidlá na území Európy.
Maďarská vláda priestor čínskemu výrobcovi poskytla v blízkosti mesta Debrecín, kde má aktuálne prebiehať výstavba. Spustenie výroby je plánované na druhú polovicu roka 2025. Krajina predstavuje strategického partnera aj vďaka svojmu geografickému umiestneniu. Nachádza sa v strede Európy, v blízkosti silných firiem automobilového segmentu.
V Debrecíne má svoj výrobný závod aj značka BMW. V Maďarsku vyrábajú aj Audi a Volkswagen. Na základe týchto skutočností je celkom prirodzené, že CATL podporu opäť hľadá primárne u našich susedov. Jednania spojené s vybudovaním recyklačného reťazca sa majú aktuálne nachádza v počiatočnom štádiu.