Boj o zákazníka sa začína vyostrovať už aj v Európe. Ako informuje portál MarketScreener, výrobcovia elektromobilov začali v Nemecku zvyšovať zľavy na aktuálne predávané modely. Podľa analýzy agentúra PwC Strategy& sa priemerná zľava na elektromobily v prémiovom segmente od júna do júla zvýšila o štvrtinu na 14 %.
Podobný vývoj sa mal odohrať aj v strednej triede, kde priemerná zľava na elektromobily medzimesačne narástla o tretinu na 11 %. Bez zmien podľa analýzy zostal len segment najpredávanejších modelov označovaný ako “veľkoobjemový predaj”, kde sa priemerná zľava stále pohybuje na úrovni 9 až 10 %.
Kombinácia viacerých faktorov
Takzvaná cenová vojna bola ešte donedávna prakticky len vecou elektromobilov na čínskom trhu, teraz už začína silnejšie rezonovať aj Európou. Čiastočne sa na tom pričinila aj Tesla, ktorá niekoľkokrát znižovala ceny svojich elektromobilov, čím na konkurenciu vyvinula tlak. Elektromobily od Tesly sa dlhodobo držia na popredných miestach v predajoch naprieč celým európskym trhom. Výnimkou sa stalo Nemecko, kde počas júla prvú pozíciu po mesiacoch prebral koncern Volkswagen.
Aktuálny nárast v zľavách na európske elektromobily má podľa analytikov spôsobovať kombinácia viacerých faktorov a nejde len o tlak zo strany lacnejších čínskych modelov. Spomína sa napríklad rastúca výroba v automobilovom priemysle, ktorá sa po problémoch v dodávateľských reťazcoch z obdobia “koronakrízy” opäť dostáva do dobre zabehnutých koľají. Práve vybavovanie starších objednávok z poradovníkov sa má podpisovať aj na aktuálne vysokých predajných číslach, zatiaľ čo dopyt zo strany nových zákazníkov vraj nenapĺňa očakávania.
Ďalším faktorom má byť skutočnosť, že elektromobily sa v Nemecku dostávajú do postavenia “masového trhu”. Prvotná vlna záujemcov a nadšenci už svoju túžbu po elektromobile naplnili a prevládať začínajú bežní zákazníci, ktorí sa na kúpu nového auta pozerajú cez prísnejšiu optiku, hlavne pri hodnotení predajnej ceny a získanej protihodnoty. Automobilky ich preto majú v silne konkurenčnom prostredí na svoju stranu lákať aj prostredníctvom atraktívnych zliav.
Klesajúce marže
Ostrejšia snaha o získanie lepšieho trhového podielu sa prejavuje na klesajúcich maržiach. Neprospievajú tomu ani rastúce ceny lítia a ďalších výrobných materiálov. V Európe vyrábané elektromobily sa dostávajú do ťažkej situácie. Znižovať ceny je možné len do určitej úrovne, tak aby sa zachovala prirodzená ziskovosť. V opačnom prípade budú výrobcovia musieť siahať na rezervy.
Analýza upozorňuje aj na to, že rovnaké modely elektromobilov vyrábané v Číne majú o približne 40 % nižšiu predajnú cenu na tamojšom trhu. Pre Európu ale napriek tomu zatiaľ nemajú predstavovať výraznú hrozbu. Tie isté čínske modely sa totiž pri predaji európskym zákazníkom predávajú so 40 % navýšením. Znamenať to ale môže, že čínski výrobcovia majú omnoho väčší priestor na zlacňovanie, než zástupcovia európskej výroby.