Nové, prísnejšie emisné pravidlá Európskej únie vstúpia do platnosti už v budúcom roku. Automobilky z tohto dôvodu znižujú ceny elektromobilov, a zároveň zvyšujú ceny spaľovákov, aby sa vyhli vysokým pokutám za nedodržanie emisných noriem. Na tému upozornil portál Electrek.
Zníženie emisií CO2 a hrozba vysokých pokút
Prvého januára EÚ výrazne zníži svoj strop pre emisie CO2 z automobilov. To znamená, že najmenej 20 percent všetkých predajov väčšiny automobiliek budú musieť predstavovať elektromobily. V roku 2024 predstavovali približne 13 percent predajov, takže budúci rok to bude musieť byť výrazne viac. Slovensko tento priemer ťahá stále výrazne dolu a je na úplnom chvoste len s jednotkami percent.
„Rozdiel je naozaj veľký. V čase, keď politická a ekonomická neistota a klesajúce dotáciena elektromobily odrádzajú od predaja, majú spoločnosti teraz za úlohu predávať viac elektromobilov.“
Marc Mortureux, riaditeľ francúzskej automobilovej lobby PFA
Ak automobilky nedosiahnu stanovené emisné limity, potenciálne by sa ich pokuty mohli vyšplhať na sumu viac ako 15 miliárd eur. Na ceste k splneniu cieľa sú už v tomto roku automobilky BMW a Mercedes-Benz, no hrozí, že Volkswagen, Stellantis a Renault ich nedosiahnu.
Zvýšenie cien spaľovákov o stovky eur
Limity sa budú neustále sprísňovať a v roku 2035 by mali mať všetky autá nulové emisie CO2. Avšak do roku 2035 je ešte ďaleko a až čas ukáže, ako sa bude situácia reálne vyvíjať. Ako sa však k tomuto roku pomaly blížime, medzi pôvodnými automobilkami vzniká panika. Problém sa snažia riešiť po svojom.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Nové BMW a Mini vychádzajú z výrobnej linky samé. Prinášame video autonómnej jazdy
- Elektromobilita s Ivett: Vybitie batérie elektromobilu na nulu. Zbytočné alebo oprávnené obavy?
- Legendárny Renault R5 Turbo sa vracia ako takmer 500-koňový elektromobil
Volkswagen, Stellantis a Renault Group zvýšili ceny spaľovacích modelov za posledné dva mesiace v priemere o niekoľko stoviek eur v snahe urobiť elektrické modely príťažlivejšími. Napríklad Peugeot zvýšil ceny o 500 eur, Renault o 300. Naopak Volkswagen znížil cenu svojho najdostupnejšieho elektromobilu ID.3 na viacerých trhoch, pričom v Nemecku klesla pod magickú hranicu 30 tisíc eur.
Problémom pre tradičné európske automobilky je aj tlak z Číny. Tamojší výrobcovia v EÚ uvádzajú nové lacné a parametrovo zaujímavé modely, ktoré sú viac než konkurencieschopné. Zamestnanci Volkswagenu zároveň pokračujú v štrajkoch a budúcnosť je neistá.