Škoda Electric a Proton Power System podpísali zmluvu s cieľom spoločne vyvíjať, predávať a servisovať elektrické autobusy s palivovými článkami pomocou modulárnych systémov Proton HyRange. Očakáva sa, že prvý výsledok spolupráce bude na začiatku roka 2020. Spolupráca medzi spoločnosťami prebieha od roku 2009.
Predlžovač dojazdu s názvom HyRange
Ich cieľ je vyrábať v prvých fázach spolupráce minimálne 10 autobusov s vodíkovými palivovými článkami ročne pre európske trhy. Spoločnosť Proton Power System je nemecká spoločnosť, ktorá vyvíja stacionárne, mobilné aj námorné systémy s integrovanými úložiskami energie. Súčasťou portfólia spoločnosti sú aj riešenia pre autobusy, úžitkové vozidlá, lode a stacionárne generátory energie.
Systém HyRange je systém, ktorý umožňuje komerčným vozidlám s palivovými článkami dosiahnuť väčší dojazd a krátky čas dobíjania. Dr. Nahab, riaditeľ spoločnosti Proton, povedal: „Vstup do spolupráce so spoločnosťou Škoda Electric ďalej potvrdzuje dopyt po riešeniach Proton HyRange.“
Spolupracujú už 10 rokov
Už v roku 2009 sa v Česku testoval prvý hybridný autobus Škoda poháňaný palivovými článkami od Proton Motor s výkonom 48 kW a Li-ion batériami. Batéria mala kapacitu 22 Kwh a 4 superkapacitory. Vodíková technológia s palivovými článkami sa pred niekoľkými rokmi tešila obrovskej pozornosti, pričom väčšina veľkých výrobcov autobusov mala veľké plány (napr. Daimler s modelom Citaro). V roku 2009 mal e-bus Škoda – Proton s vodíkovými článkami (financovaný zo štrukturálnych fondov EÚ a Ministerstva dopravy ČR) dojazd 250 km a tento pohonný systém vyrábala externe spoločnosť Linde. Po niekoľkých rokoch sa však do popredia definitívne dostáva technológia s Li-ion batériami.
Majú palivové články v autobusoch budúcnosť?
Očakáva sa, že autobusy s palivovými článkami budú v nasledujúcich rokoch významne zvyšovať podiel na trhu. Správa spoločnosti UITP hovorí o trhovom podiele 2% v roku 2020 a až 10% v roku 2030, v segmente mestských autobusov v Európe. Elektrobusy s batériami však čaká podľa prognóz až 52% podiel.
Toyota Sora s pohonom palivových článkov
V tomto roku predstaví výrobca Solaris Bus & Coach (nedávno kúpený španielskou skupinou CAF) model Solaris Urbino 12, autobus novej generácie s vodíkovými palivovými článkami. V dánskom Aahlborgu už tento rok budú v prevádzke tri autobusy Van Hool takisto s palivovými článkami. Ďalším konkurentom v oblasti FCEV (fuel-cell electric vehicle) autobusov je Toyota: jej model Sora má všetky povolenia a bude čoskoro uvedený na trh (na obrázku nižšie). Bude ho možné vidieť na Olympijských hrách v Tokyu 2020.
Na americkom trhu zase v oblasti vodíkových palivoých článkov úraduje výrobca Ballard FCvelocity so svojim 12-metrovým elektrobusom Axess Fuel Cell Electric Bus. Vozidlo úspešne ukončilo testovanie vo Autobusovom výskumnom a testovacom centre Altoona v rámci programu, ktorý inicioval americký Federálny úrad pre dopravu (FTA).