Hasičský záchranný zbor Českej republiky za Olomoucký kraj predstavil nové špeciálne vozíky, ktoré sú určené na manipuláciu s horiacim elektromobilom alebo plug-in hybridom. Ak sa vozidlo nachádza na ťažko dostupnom mieste, práve pomocou tejto pomôcky dokážu auto vytiahnuť a požiar zlikvidovať.
Požiar akéhokoľvek vozidla v podzemných garážach je vždy nepríjemná záležitosť, ktorá ohrozuje všetko v bezprostrednej blízkosti, ale aj širšom okolí. Uzavretý priestor sa rýchlo zaplní dymom a požiar sa môže rýchlo šíriť na ďalšie vozidlá. Automobily s pohonom na benzín či naftu môžu spraviť po prípadnom vznietený naozaj veľké problémy, no ak sa zasiahne včas, hasiči dokážu požiar zlikvidovať pomerne rýchlo. Ak začne horieť vysokonapäťová batéria v elektromobiloch alebo plug-in hybridoch, likvidácia požiaru môže byť náročnejšia.
Jednoduchšie hasenie elektromobilov
Z tohto dôvodu sa Hasičský záchranný zbor Českej republiky za Olomoucký kraj rozhodol zamerať na riešenie takýchto situácií. Výsledkom je špeciálny vozík, pomocou ktorého je možné takéto vozidlo bezpečne presunúť na ľahko dostupné miesto, kde sa následne pokračuje s ďalšími potrebnými úkonmi pre zlikvidovanie daného požiaru.
„Zapuzdrené batérie vo vnútri vozidla podľa skúseností zo sveta i Česka predstavujú komplikácie pri hasení. A to najmä preto, že k vývoju tepla a splodín horenia dochádza vo vnútri skrytého a nedostupného akumulátora. Ako teda efektívne zvládnuť takúto situáciu? S riešením teraz prišli hasiči z HZS Olomouckého kraja, ktorí vyvinuli v spolupráci so súkromnou strojárenskou spoločnosťou špeciálnu sadu technických prostriedkov pre manipuláciu s vozidlami.“ – Píše HZS ČR na svojej webovej stránke
Každý z vozíkov má nosnosť až 1 tonu, takže si dokážu bez problémov poradiť s akýmkoľvek vozidlom. Ide teda o sadu vhodnú pre vozidlá s hmotnosťou do 4 ton, určenú do miest, kde nemá prístup ťažká technika. Využiť sa preto dajú nielen v podzemných, ale aj nadzemných garážach a iných uzavretých budovách. Hasiči horiace vozidlo najskôr čiastočne uhasia a potom naložia na vozík.
Skúšobné testy majú za sebou
Následne ho presunú na bezpečnejšie miesto, kde príde ku konečnej likvidácii požiaru: „Nespornou výhodou je, že vďaka týmto technickým prostriedkom je možné pohybovať aj so zamknutými, poškodenými a nepojazdnými automobilmi. Zároveň však v prípade použitia manipulačných vozíkov nedochádza k sekundárnym škodám,“ popisuje Petr Ošlejšek, námestník riaditeľa pre IZS a operačné riadenie HZS Olomouckého kraja.
Hasiči vyvinuli sadu vozíkov a potrebné technické náradie v spolupráci so súkromnou firmou. Podobné vozíky na prepravu vozidiel síce už existujú, no nie sú vhodné pre potrebu hasičov. Najmä z toho dôvodu, že sú určené iba na konkrétny typ prevozu alebo majú nízke váhové obmedzenie. Do finálnej podoby museli prejsť viacerými úpravami, ktoré riešili rôzne prekážky, s ktorými sa pri zásahoch stretávajú. Hasiči už svoje nové náradie aj otestovali v praxi na rôznych typoch áut. Konkrétne išlo o Audi e-tron, Tesla Model X či plug-in hybrid BMW X5.