Dovolenková sezóna je v plnom prúde a prináša so sebou aj čas na výlety, oddych, či návštevy za rodinou. Čo ak niekto pred zahraničím uprednostňuje dovolenku doma, hory namiesto mora, či si jednoducho plánuje uplatniť svoj rekreačný poukaz? Vybrali sme sa za vás na cestu elektromobilom do Tatier a preskúmali možnosti nabíjania po diaľnici. Našim cieľom bolo zistiť stav slovenskej siete nabíjacích staníc. Nie však podľa obvyklých kvantitatívnych ukazovateľov ako počet nabíjacích lokalít, či množstvo nabíjacích konektorov. Pozreli sme sa skôr na komfort užívateľa.
Azda nikomu sa nechce kvôli nabíjaniu schádzať z diaľnice do mesta a niekoľko minút a kilometrov venovať len samotnej ceste za nabíjačkou. Obzvlášť pri ceste s deťmi poteší WC, pripojenie na Wi-Fi alebo možnosť sa občerstviť v reštaurácii, či v lete posedieť v klimatizovanom priestore alebo na terase. Ako asi tušíte, našim cieľom bolo preskúmať sieť nabíjacích staníc umiestnených v tesnej blízkosti diaľnic. Na naše prekvapenie stále (leto 2024) len málo z veľkých čerpacích staníc so zázemím ponúka možnosť nabíjania elektromobilu. Ako teda čo najpohodlnejšie absolvovať cestu elektromobilom na východ Slovenska?
Príprava na cestu
Dôležitá vec pred dlhou cestou je pripraviť na ňu seba aj vozidlo. V tomto sa príprava oproti jazde veľmi nelíši. Chceme na cestu vyraziť s čo najväčšou zásobou zdroja energie (či už elektrickej, alebo pohonných hmôt), vykonať základnú kontrolu vozidla a pripraviť si občerstvenie. Ani v tomto prípade tak nebudeme nabíjať doma, v práci, či pri obchode. Tam ťažšie nafúkame pneumatiky, umyjeme čelné sklo, či doplníme kvapalinu do ostrekovačov.
V Bratislave už tradične problém s nabíjacími stanicami s takýmito službami problém nie je. Viacero čerpacích staníc je vybavených nabíjacou stanicou či už z vlastnej siete, alebo v spolupráci s inými partnermi. Čo sa týka vlastnej siete nabíjačiek, napríklad na Prístavnej ulici v Bratislave nájdeme 50 kW nabíjaciu stanicu Slovnaft (MOL Plugee). Tranzitujúci elektromobilisti majú možnosť sa zastaviť na Shell Recharge na Einsteinovej, ktorá ponúka zaujímavejší nabíjací výkon až do 180 kW a štyri nabíjacie konektory. Najviac vlastných nabíjacích staníc má však v Bratislave OMV – ide celkovo o štyri nabíjacie lokality v troch bratislavských okresoch. Tri z nich disponujú maximálnym výkonom 300 kW, štvrtá pri tuneli Sitina je 150-kilowattová.
Keďže vyrážame z bratislavského Ružinova, zvolili sme si 300-kilowattovú nabíjaciu stanicu OMV eMotion pri zimnom štadióne. Tu nachádzame dva nabíjacie konektory. Počas nabíjania sme umyli čelné sklo, kúpili na cestu minerálku a žuvačky za body z tankovania a vybavili pracovný telefonát. Náš “malobaterkáč” Škoda Enyaq 60 (využiteľná kapacita akumulátora 58 kWh) hlási stav nabitia 93% a dojazd 289 kilometrov, čo do najbližšej plánovanej zastávky približne na polceste postačuje aj s rezervou. Vzhľadom na nižší nabíjací výkon pri batériách nabitých nad 80 percent sme pokojne mohli odísť aj skôr.
Telo potrebuje prestávku skôr než auto
Po ceste sa nijako neobmedzujeme, jazdíme na limitoch maximálnej povolenej rýchlosti. Pri 130-ke býva spotreba elektromobilov už značne vyššia oproti tempu 110 km/h. My však aj tak na jedno nabitie až do Tatier nedôjdeme, navyše ani netúžime sedieť 4 až 5 hodín v aute bez prestávky.
Čím viac sa vzďaľujeme od Bratislavy, tým je ponuka nabíjacích staníc užšia. Pred Žilinou nám batéria ukazuje stav nabitia 15 percent, určite tu teda budeme nabíjať. Priamo pri diaľnici sa nachádza OMV Dolný Hričov, hlbšie v meste pri hlavnom ťahu nájdeme aj Slovnaft – ten je však v protismere a vyskúšame ho teda cestou naspäť. Opäť teda stojíme na OMV, ktorá bola otvorená len nedávno. Tu treba oceniť okrem štyroch nabíjacích konektorov s maximálnym výkonom do 300 kW najmä bezbariérový prístup k nabíjaciemu stojanu, čo je na Slovensku skôr výnimkou. Poteší aj smetný kôš priamo v blízkosti stojanu, možnosť úhrady platobnou kartou, či možnosť občerstvenia vo forme polievky, čerstvých bagiet či hot-dogov, alebo dokonca rýchlych teplých jedál.
Čas strávený na nabíjačke sme využili na ďalšie plánovanie výletu a hygienické potreby. S elektromobilom nabitým na 80 % pokračujeme ďalej. Hoci by nám baterka bez problémov vystačila až k ubytovaniu v Tatrách, pokračujeme až do Popradu. Jedným dôvodom je naplánovaná večera, druhým však fakt, aby sme mali na druhý deň auto nabité a nemuseli riešiť nabíjanie.
V Poprade nájdeme solídnu prítomnosť nabíjačiek od takmer všetkých popredných poskytovateľov na Slovensku. Z pohľadu sietí čerpacích staníc sa tu nachádza OMV eMotion aj Slovnaft (MOL Plugee). Druhá menovaná však opäť disponuje výkonom len 50 kW a je postavená mimo mesta.
Do tretice všetko dobré
Voľba tak opäť padla na OMV eMotion s 300-kilowattovým nabíjacím stojanom. Nabíjací stojan tu však bohužiaľ nachádzame na vyvýšenom obrubníku a za stĺpikom, čo je slovenská klasika. Istotou pre zdravotne znevýhodnených elektromobilistov tak zostáva použitie aplikácie OMV eMotion, kde vieme spustiť nabíjanie po naskenovaní QR kódu z prednej strany stojanu. Naopak výhodou najmä v zime môže byť možnosť umytia (v tomto regióne častokrát zasoleného) vozidla v dvoch samoobslužných umývacích boxoch alebo na automatickej umývacej linke.
S vozidlom nabitým na 95 percent a dojazdom 280 kilometrov tak večer odchádzame do hotela v kopcoch. Vďaka tomu nemusíme ďalšie dni prispôsobovať program nabíjaniu. Počas cesty z Bratislavy do Popradu sme dosiahli solídnu priemernú spotrebu 19,7 kWh / 100 km.
Náklady na cestu
S registráciou v aplikácii OMV eMotion nás aj bez akéhokoľvek mesačného paušálu (bezplatný program Standard) vyšla táto cesta (347 km) na necelých 43 eur. Hovoríme teda o sume porovnateľnej so spaľovacím vozidlom, ktoré má diaľničnú spotrebu okolo 7 litrov na 100 kilometrov. V prípade voľby programu Premium (mesačného paušálu za 3,99 eur) by sme zaplatili 39,15 €, čiže už pri jednej dlhšej ceste mesačne sa vrátia náklady na tento program.
V Tatrách sa nachádza opäť relatívne široká sieť AC nabíjacích staníc aj DC rýchlonabíjačiek, a to najmä v blízkosti hotelov. Málokto však len po okolí vyjazdí “celú baterku”.
Cesta späť je úspornejšia
My zo Štrbského plesa odchádzame s vozidlom nabitým takmer na 80 %, nabíjanie na začiatku cesty tak nepotrebujeme. Vzhľadom na počiatočnú nadmorskú výšku máme vysokú polohovú (potenciálnu) energiu, ktorú môžeme využiť pri ceste dole. Keďže elektromobil na rozdiel od spaľováku nemení kinetickú energiu na teplo a brzdový prach, ale posiela ju naspäť do baterky, spotreba nám značne klesá.
Aj tentokrát stojíme v Žiline, no s úplne iným zostatkom v baterke. Taktiež sme sa neobmedzovali a jazdili na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, a to aj v úsekoch so 130-kou. Do Žiliny však prichádzame so 49 percentami baterky, čo znamená priemernú spotrebu 13,1 kWh / 100 km.
Vyskúšali sme aj Slovnaft
Voľba tak tentokrát padla na nabíjaciu stanicu MOL Plugee od Slovnaftu. Tá sa síce nenachádza na diaľnici, no do jej dobudovania je stále na hlavnom ťahu. V tomto prípade ale nemôžeme hovoriť o veľkej diaľničnej stanici s rozsiahlym zázemím. Ide o malú mestskú čerpaciu stanicu, kde pár tankovacích stojanov dopĺňa jeden nabíjací s výkonom 50 kW. K dispozícii je po jednom CCS, ChaDeMo a Typ 2 konektore.
Na hygienickú pauzu postačí, priestor na oddych tu však nenájdeme. Pokazený kávovar tiež nepridáva na nálade, vonkajšia teplota atakujúca 31 stupňov nás neláka zotrvávať ani v blízkosti vozidla. Po jeho nabití na dostatočnú úroveň tak čím skôr pokračujeme ďalej smerom na Bratislavu.
Shell zatiaľ na severe Slovenska absentuje
Mali sme v úmysle vyskúšať aj Shell Recharge, tá tiež ponúka aj možnosti úhrady nabíjania platobnou kartou, cez Google Pay, alebo aplikáciami a nabíjacími kartami od partnerov. Bohužiaľ sa však medzi Piešťanmi a Prešovom zatiaľ nenachádza žiadna takáto nabíjacia stanica.
Aj tie existujúce sú však značne ďalej od diaľnice, nájdeme ich priamo v Trnave či Piešťanoch. Najbližšie ku diaľnici je stanica Shell pri Senci smerom na Viničné. Tam však nabíjací stojan poskytuje externý partner (Ionity).
Zhodnotenie
Cestovanie s elektromobilom naprieč Slovenskom nie je žiadnym strašiakom. Stále však v nabíjacej sieti nájdeme rezervy. Tie sa týkajú najmä dostupnosti ultrarýchlych nabíjacích staníc v blízkosti hlavných diaľničných ťahov, čo je dlhodobým problémom.
Hustota čerpacích staníc je pri tom dostatočná a poskytuje motoristom kvalitné zázemie na prestávku, občerstvenie, či údržbu vozidla. Najväčšie siete čerpacích staníc to už vnímajú a pracujú na vyššom pokrytí týchto potrieb. V súčasnej dobe však s veľkým náskokom vedie OMV, a to nielen v hustote takýchto staníc, ale aj v ich nabíjacom výkone či zázemí.