Asociácia CHAdeMO, ktorá stojí za známymi rovnomennými konektormi pre nabíjanie elektromobilov, predstavila najnovšiu verziu svojho riešenia s vylepšenými špecifikáciami. Dostala označenie CHAdeMO 3.0 a ponúknuť má maximálny výkon až 900 kW. Zabezpečená bola pritom aj priama kompatibilita s čínskym štandardom GB/T. Informuje web Insideevs.
Japonská asociácia CHAdeMO predstavila novú verziu konektora pre nabíjanie elektromobilov s označením 3.0: “24. apríla 2020, CHAdeMo asociácia vydala najnovšiu verziu CHAdeMO protokolu (CHAdeMO 3.0) pre regulátorov, spolu s potrebnými špecifikáciami pre dizajnovanie novej generácie CHAdeMO nabíjačiek, ktoré budú využívať úplne nové a identické konektory s čínskym GB/T protokolom.” Nakoľko ide o štandard využívaný skôr v Ázií, najväčšou novinkou pre lokálnych užívateľov je priama kompatibilita s čínskym štandardom GB/T.
Vodné chladenie priamo v kábli
Vďaka spomínanej kompatibilite sa mnohí zbavia prípadných komplikácií a k dispozícii budú mať väčší počet nabíjacích bodov: “Čínska verzia, fungujúca pod komunikačným protokolom GB/T, je taktiež plánovaná na budúci rok“, píše sa v oficiálnej správe. Momentálna verzia je označená pre maximálny výkon 500 kW: “Táto najnovšia verzia CHAdeMO protokolu umožňuje nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom viac ako 500 kW (maximálny prúd 600 A), zatiaľčo sú zabezpečené vlastnosti ako nízka hmotnosť, kompaktnosť a menší priemer kábla. Podarilo sa to vďaka odstráneniu uzamykacieho mechanizmu v rámci konektora a technológii vodného chladenia.”
Avšak, výkonový cieľ je ešte vyšší – 900 kW. Nová verzia je síce stavaná pre maximálny prúd 600 A, zvýšenie by chceli dosiahnuť zvýšením napätia až na 1500 V. Bohužiaľ, priama kompatibilita so staršími verziami nebude dostupná pre výrazné dizajnové úpravy, no výrobca už pripravil špeciálny adaptér. Vďaka nemu bude možné pripojiť aj nové vozidlá k starším nabíjacím staniciam, prípadne aj staršie vozidlá k novým modelom nabíjacích staníc.
Komerčné využívanie tohto štandardu by malo začať už začiatkom budúceho roka. Ako sme však v článku spomínali, tento štandard je možné vidieť aj u nás, no v súčasnosti je preferovaný CCS, prípadne Typ 2.
Prečítajte si aj naše testy elektromobilov
Dlhodobo vám prinášame testy elektromobilov a plug-in hybridov. Najnovšie sme si vyskúšali luxusné BMW X5 či Superb od českej Škody. Od susedného výrobcu sme testovali aj ich prvý elektromobil Citigo-e iV. Ak sa chcete dozvedieť viac o nami testovaných vozidlách, sledujte nás na Instagrame, kde nám môžete klásť konkrétne otázky.