Na Challenge 5555 sme vyrazili iba dva týždne po tom ako francúzsky tím La Chaine EV s Hyundai Ioniq 6 RWD prekonal starší rekord na trase Electric transeuropean Portugalsko – Nordkapp. Tím zdolal túto 5665 kilometrovú trasu za necelých 64 hodín.
5555 je okruh okolo Botnického zálivu. Profil trasy vedie cez 10 krajín – Slovensko, Poľsko, Litva, Lotyšsko, Estónsko, Fínsko, Švédsko, Dánsko, Nemecko a Česko. Na trase je jedno výraznejšie obmedzenie, trajekt Talin – Helsinky.
Z elektrických áut túto skúšku podstúpilo iba Kia e-Niro 2020 v roku 2021. Do cieľa prišlo po 4 náročných dňoch (96 hodín). Nutné poznamenať, že nabíjacia infraštruktúra východnej časti zďaleka nedosahovala dnešnú úroveň a vyžadovala náročnejšiu logistiku.
Súboj s imaginárym spaľovákom
Pozvánka na “ročník 2023” bola verejná, ale neprihlásil sa žiadny spaľovák a ani elektromobil. Tak sme si latku nastavili sami. Google pre profil trasy písal 64 hodín. Ďalších cca 5-6 hodín je nutné pridať na trajekt (čakanie, check-in, plavba, check-out vo Fínsku).
Ďalšie 2 hodiny sme si dali ako rezervu na “akože” tankovania, oddych, wc/jedlo, spánok, zápchy a iné neplánované zdržania. Za čas 72 hodín by sa teda nemuselo hanbiť žiadne auto. Nová výzva teda znela:
Dá Ioniq 6 Challenge 5555 za 72 hodín?
Dosť nemožné… Oproti prechodu Kia e-Niro treba zraziť až neuveriteľných 24 hodín. E-Niro je síce nabíjací slimák, ale Ioniq 6 tiež “nenatankuje” za 2 minúty. Vyrážame 29. septembra 2023 o 17tej. Štart aj cieľ je Pezinská Baba.
Ioniq 6 má aj s pohonom oboch náprav lepší dojazd ako staré Kia e-Niro. Zároveň využívame koeficient Cx 0.21 a do Poľska po ideme po diaľnici cez Česko. Hrá sa o každú minútu, lebo musíme prakticky “vymazať” nabíjania.
IONITY
Nabíjacia sieť Ionity, pokrýva už dnes celú trasu mimo dvoch úsekov v Poľsku. Žiaľ KiaCharge a ChargeMyHyundai už zrušili možnosť balíka IONITY Power, s ktorým sa dalo cestovať ešte za cenu na úrovni okolo 0.29 eur / kWh.
Končia zlaté časy. Veľká škoda, že pre mnohých budú diaľkové trasy s elektromobilom výrazne drahšie ako so spaľovacím autom. Využívame jednu z posledných možnosti u konkurenčnej siete. Len dokedy…
Pobaltie, Fínsko
V Pobaltí nás sprevádzal hustý dážď. Ale aj tak sme trajekt stihli s rezervou takmer troch-štyroch hodín. Ten čas sme využili na dve múzeá. Múzeum starých sovietskych parných lokomotív v Haapsalu a preliezli sme si britskú ponorku Lembit z roku 1936 v námornom múzeu v Taline.
Nočný prechod Fínskom si vyberá svoju prvú časovú daň. V noci sa nám aj po dlhšom nabíjaní do 100% podarilo zaspať na ďalšie dve hodiny. Časový limit 72 hodín sa dostal do reálneho ohrozenia. Fínsko navyše opäť komplikovalo daždivé počasie.
Švédsko, Dánsko
Prejsť Švédsko trvalo celý ďalší deň. Je to veľmi dlhá krajina a v severnej časti často s nízkymi maximálnymi rýchlosťami. Na celej trase sa nevyskytli žiadne výrazné nabíjacie problémy. Mimo hustejšej dopravy v nedeľu večer okolo Štokholmu všetko prebiehalo takmer ideálne.
Od Štokholmu domov vedú už celú trasu domov iba diaľnice. Streamliner Ioniq 6 sa zvyšné časti mohol predviesť so svojou diaľničnou efektivitou. Do Dánska sme sa dostali cez Öresundský most a jeho podmorskú časť. Posledná noc vyšla na Dánsko. Išli sme stále na maximum.
Nemecko, Česká republika
S autom sme si na nemeckých diaľniciach bez rýchlostného limitu našli optimálnu rýchlosť okolo 150-160 km/h, kedy bola v norme spotreba aj bezpečnosť. Ísť rýchlejšie ani nemalo zmysel. Často zavadzalo v ľavom pruhu nejaké pomalšie vozidlo. A neskôr boli veľmi dlhé úseky obmedzené na rýchlosť 100, alebo iba 80 km/h.
V Prahe nás čakali už tradičné dopravné zápchy a na diaľnici medzi Prahou a Brnom sa “pretekali” kamióny v ľavom pruhu. Nášmu Hyundai Ioniq 6 Awd sa nakoniec podarilo prísť na Pezinskú Babu večer 2. októbra 2023 o 17 hodine. Teda presne po 72 hodinách.
Poznáte svoje limity?
Posledné, čo mi osobne pri “električke” doteraz chýbalo boli efektívne diaľkové trasy. Tento model auta je jeden z mála, ktorý už dnes ukazuje blízku budúcnosť elektromobility. Na to, že elektrické autá majú vo vývoji za sebou len prvú dekádu, máme sa najbližšie roky na čo tešiť.
Ak si trúfate so svojím autom na túto výzvu (bez ohľadu na pohon), kontaktujte ma cez redakciu. Celú trasu, vrátane GPS logu si viete zadokumentovať napríklad pomocou aplikácie Polarsteps.
Ak vás zaujíma viac informácií o Ioniq 6. K dispozícií sú verejné mapové projekcie diagnostiky aj s komentármi ku tejto trase.
- Slovensko – Lotyšsko [Youtube] (časť 1.)
- Estónsko – Švédsko [Youtube] (časť 2.)
- Švédsko – Slovensko [Youtube] (časť 3.)