Elektromobilita nie je len o tichej jazde, vysokom výkone a lacnom nabíjaní. Prináša so sebou aj množstvo nových výziev, na ktoré sme neboli pripravení. Jednou z najdôležitejších je nabíjacia infraštruktúra. Tá sa našťastie rozrastá rýchlym tempom a vyzerá to tak, že všetko ide podľa plánu.
Problémom ale je, že nabíjacia infraštruktúra pochádza od rôznych poskytovateľov. Pre nabíjanie tak musíme mať založené rôzne účty a nosiť rôzne kartičky. Nakoniec sa z toho stáva veľký chaos. Aspoň že tu máme celosvetový nabíjací štandard CCS a megawattový nabíjací systém MCS. Za ich zavedenie môže asociácia CharIN, ktorá má samozrejme aj ďalšie plány. Na tému upozornil portál Electrive.
Jeden štandard pre celý svet
Podieľa sa napríklad aj na štandardizácii funkcionality Plug&Charge, ktorá bude v budúcnosti hrať významnú úlohu. Umožňuje automatizovanú komunikáciu a procesy účtovania medzi elektromobilom a nabíjacou stanicou bez potreby prikladať nabíjaciu kartu, čip, alebo povoliť nabíjanie cez aplíkaciu. Majiteľ vozidla sa tak nemusí o nič starať, stačí pripojiť k nabíjačke a nabíjanie sa spustí automaticky. Presne takto by to malo fungovať.
CharIN na to vyvinul postup, takzvaný CharIN PKI. K certifikátom sa pristupuje a sú spárované prostredníctvom globálne štandardizovaných API založených na protokole OPNC (Open Plug&Charge Protocol). Asociácia teraz predstavila finálnu verziu nového protokolu. Ide o rozšírenie pre globálne využitie existujúceho protokolu OPCP a je kompatibilné aj s protokolom PNCP, ktorý pochádza od francúzskej roamingovej platformy Gireev 2023.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Odpor k elektromobilite ako súčasť politického presvedčenia? Internet je plný hoaxov
- Plne vybavený elektromobil pod 22 000 eur na Slovensku? Prichádza Dongfeng Box
- Kúpil si vodíkové auto a teraz má hlavu v smútku. Dozvedel sa, koľko ho bude stáť oprava
Poskytovatelia Plug&Charge doteraz nepoužívali spoločný protokol, takže jednotlivé riešenia Plug&Charge neboli navzájom kompatibilné. A tu sa dostávame späť ku kartičkám, ktoré nikto nechce. Teraz zverejnená špecifikácia protokolu OPNC by mala byť prvým míľnikom na ceste ku globálnej štandardizácii. V tom prípade by už nezáležalo v akej krajine či na akom kontinente ste, stačilo by len vložiť kábel do nabíjacieho portu a nabíjať.
“Tento zosúladený protokol, ktorý sa vyznačuje otvoreným a medzinárodným rámcom, zabezpečuje vlastníkom elektromobilov na celom svete bezproblémové a štandardizované nabíjanie tým, že uľahčuje inoperabilitu medzi jednotlivými zainteresovanými stranami a ekosystémami,” píše CharIN v tlačovej správe.
CharIN zároveň zdôrazňuje, že OPNC je možné považovať za protokol novej generácie, ktorý je globálne kompatibilný už s existujúcimi protokolmi.