Čína upravuje výšku dotácií pri využití takzvaného šrotovného, kedy majiteľ zošrotuje svoje staré vozidlo a namiesto neho si zakúpi nový model. Od štátu vtedy dostáva pomerne štedrú finančnú podporu. Cieľom takýchto podporných programov je obvykle zvýšenie predaja nových vozidiel s očakávaním posilnenia ekonomiky, ktorá je silne naviazaná na automobilový priemysel. To má byť aj prípad aktuálnych čínskych dotácií.
Pôvodná podoba dotačného programu bola spustená ešte v apríli 2024. Pri zošrotovaní starého vozidla a následnej kúpe elektrických modelov, bez ohľadu na to či išlo o plug-in hybrid alebo batériový elektromobil, bolo možné získať 10 000 čínskych juanov (necelých 1300 eur). Teraz prichádza posilnenie predmetných dotácií.
Ako píše portál CNEVpost, Čína koncom júla 2024 oznámila zdvojnásobenie výšky štátnej dotácie pri kúpe batériových elektromobilov a plug-in hybridov. To znamená, že po novom je možné získať podporu vo výšky 20 000 čínskych juanov, teda približne 2 600 eur.
Jedným z primárnych dôvodov pre zvýšenie dotácií má byť nízky doterajší záujem o ich využitie. Zaujímavé je, že šrotovné teraz môžu získať aj majitelia elektromobilov. A to nemusí ísť o veľmi staré modely – stačí, aby boli registrované pred 30. aprílom 2018.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Samsung vyrobil batériu, ktorá elektromobilu zabezpečí 1000 km dojazd a nabitie len za 9 minút
- Vyskúšali sme Mercedes-Benz Vision EQXX s rekordným dojazdom vyše 1 200 km. Ako jazdí?
- Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov nebolo nikdy rýchlejšie. Takýto výkon sme tu ešte nemali
Analytici banky Deutsche Bank uvádzajú, že od apríla do júna boli dotácie využité len približne 113 000-krát, čo je hlboko pod očakávaniami. Predaje osobných vozidiel na čínskom trhu počas ostatných mesiacov zaznamenali klesajúci trend. Čínska vláda očakávala, že počas roka 2024 obyvatelia zošrotujú až 3,78 milióna starých áut, ktoré budú vzápätí nahradené novými modelmi, čo by výrazne pomohlo lokálnym automobilkám.
Deutsche Bank uvádza, že z aktuálnej formy čínskeho šrotovaného budú najviac profitovať výrobcovia cenovo dostupných modelov. Výška štátnej dotácie totiž nie je ovplyvňovaná samotnou cenou kupovaného vozidla. Preto sa očakáva, že ľudia budú siahať hlavne po lacnejších modelov, kde dotácia predstavuje značný kus z obstarávacej ceny vozidla. Analytici spomínajú aj konkrétne značky, ktoré si majú najviac polepšiť na posilnení predajov. Najviac má získať dvojica BYD a Leapmotor. Nasledovať budú značky Geely Auto, Changan Automobile, Great Wall Motor a GAC.