Čínsky trh s elektrickými vozidlami zažíva v októbri 2024 nevídaný rast. Po slabšom začiatku roka sa už v septembri prekonal rekord z decembra 2023 s predajom 1,287 milióna nových modelov s elektrickým pohonom. V októbri však podľa údajov od Čínskej asociácie automobilových výrobcov (CAAM) padol ďalší rekord s predajom 1,43 milióna nových kusov, čo predstavuje nárast o 11,1 % oproti septembru. Správu priniesol portál Electrive.
Do tejto kategórie patria predovšetkým batériové elektromobily (BEV) a plug-in hybridy (PHEV), pričom vodíkové vozidlá tvoria iba malý podiel. Predaj v septembri a októbri je veľmi výnimočný, pretože rekordy sa tradične dosahujú na konci roka, v novembri alebo decembri. V októbri 2023 bol predaj nových áut (EV) pod miliónom – 956 000 kusov, čo znamená medziročný nárast o 49,6 %. Celkovo bolo v októbri 2024 v Číne predaných 3,05 milióna vozidiel, čo je nárast o 7 %.
Tesla upadá do pozadia
Podiel nových elektromobilov na celkovom predaji dosiahol rekordných 46,8 %, v porovnaní s 33,5 % z obdobia pred rokom. Dôležitým faktorom rastu sú predaje plug-in hybridov, ktoré dosiahli 587 000 kusov (+89,7 %). Hoci štandardné batériové elektromobily stále dominujú, ich rast bol o niečo pomalší (+30,4 %), s predajom 842 000 kusov.
BYD si v októbri pripísal historický rekord s predajom 502 657 vozidiel, pričom viac ako polovicu tvorili plug-in hybridy (310 912 kusov). Na druhom mieste za BYD už nie je Tesla, ale Geely, ktoré po prvýkrát prekročilo hranicu 100 000 predaných nových elektromobilov. Tesla predala v októbri 68 280 vozidiel, z toho 27 795 bolo exportovaných, čo z neho robí najslabší mesiac v tomto roku od apríla.
Z čínskych startupov sa darilo Xpeng, ktorý predal 23 917 vozidiel, a Nio so 20 976 predajmi. Xiaomi, ktoré je na trhu iba sedem mesiacov, prekonalo hranicu 20 000 predaných áut, čím prekvapilo aj skúsenejších hráčov. Leapmotor tiež prekonal očakávania s 38 177 predanými vozidlami, čo je viac ako dvojnásobok minuloročného výsledku.