Čínske automobilky sú vo veľkej miere štátne, čo znamená, že vláda má podstatný vplyv na ich rozhodovanie a celkové stratégie v zahraničí. V súčasnosti však čínska vláda čelí napätiu v rámci vzťahov s Európskou úniou, ktorá sa rozhodla zaviesť vysoké dovozné clá na čínske elektromobily. Tieto clá, ktoré vstúpia do platnosti už v novembri, môžu dosiahnuť až 35 % na niektoré modely, čím sa ich cena na európskom trhu výrazne zvýši. Správu priniesol portál InsideEVs.
Čína na túto situáciu reaguje a hľadá spôsoby, ako ekonomicky ovplyvniť EÚ a oslabiť jej opatrenia. Jednou z reakcií bolo odporúčanie čínskym automobilkám, aby spomalili svoje plány expanzie do Európy. Napriek tomu sa zdá, že nie všetky automobilky tento návrh poslúchnu. Napríklad štátom vlastnená spoločnosť GAC Group oznámila, že bude pokračovať vo svojich investičných zámeroch na európskom trhu, aj keď s menším ohľadom na odporúčania Pekingu. Toto odporúčanie je však zatiaľ iba vo forme požiadavky, a nie priameho príkazu.
Záujem čínskych automobiliek o Európu však nie je prekvapivý – iba v septembri tohto roka predali v Európe rekordných 60 517 elektromobilov, čo je druhý najlepší výsledok v histórii po októbri 2023. V čase, keď clá vzrastú, bude celková daňová záťaž až 45 %, čo je pre čínske automobilky značný nárast, aj napriek ich výhodám v nákladoch a rozsahu výroby. Európska únia týmito krokmi chce dosiahnuť to, aby predaje domácich automobiliek nezačali stagnovať a ochránila tak domáci trh.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Koľko batériových elektromobilov máme na Slovensku? Toto je aktuálne číslo!
- Dostali sa ceny elektromobilov na úroveň cien spaľovákov? Prvá lastovička ľudovej triedy
- Nová generácia batérií od Chery. 400 km dojazd za 5 minút nabíjania a dlhá životnosť
Zatiaľ čo GAC prejavil záujem pokračovať v expanzii, BYD buduje továreň v Maďarsku, ktorá by mala začať fungovať už budúci rok. SAIC, majiteľ značky MG, plánuje otvoriť nový závod v Európe a Stellantis už dokonca vyrába elektromobil T03(Leapmotor) v Poľsku. Zdá sa teda, že napriek nátlaku budú viaceré automobilky ignorovať odporúčania a pokračovať vo svojich plánoch expanzie v EÚ.