Čínski výrobcovia elektrických vozidiel sú na popredných priečkach v oblasti automobilových inovácií. To nie je nič nové. Nedávne vyhlásenie predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej však nepotešilo týchto výrobcov a podnietilo diskusiu o úlohe štátnych dotácií a konkurenčných inovácií. O správe informuje CNEVpost.
Čínska obchodná komora pre EÚ (CCCEU) rýchlo zareagovala na začatie antisubvenčného vyšetrovania EÚ proti čínskym elektromobilom. Vo vyhlásení komory z 13. septembra sa zdôrazňovalo, že pokrok Číny v sektore elektromobilov nie je len produktom “obrovských štátnych dotácií“, ako tvrdí Európska komisia.
Vyhlásenie CCCEU vrhá tieň na odhodlanie a tvrdú prácu čínskych výrobcov elektrických vozidiel a ich partnerov v rámci celého priemyselného reťazca. Výsledkom ich úsilia bola značná výhoda tak na silne konkurenčnom čínskom domácom trhu, ako aj na medzinárodnej scéne. Napriek tomu von der Leyen vyjadrila obavy z prílevu lacnejších čínskych elektromobilov na európsky trh. Tvrdí, že ceny týchto vozidiel sú umelo tlačené nadol v dôsledku výrazných štátnych dotácií, čo vedie k deformáciám na trhu EÚ.
CCCEU však s týmto tvrdením nesúhlasí. Komora uviedla, že spájanie produktov s krajinou ich pôvodu a zavádzanie obmedzení porušuje záväzky EÚ v rámci Svetovej obchodnej organizácie (WTO). Naliehali na Európsku úniu, aby pristupovala k pokroku čínskeho odvetvia elektromobilov objektívne. Namiesto jednostranných ekonomických a obchodných opatrení by EÚ mala zabezpečiť podnikateľské prostredie, ktoré je spravodlivé a nestranné pre všetky zahraničné spoločnosti.
Kto má teda pravdu?
Pozoruhodný je aj bod prepojenosti globálneho automobilového priemyslu. Čínska strana zdôrazňuje, že vytvorenie každého EV si vyžaduje spoločné úsilie desiatok tisíc dodávateľov z celého sveta. Taktiež sa zdôraznilo silné partnerstvo Číny s európskymi a medzinárodnými automobilovými sieťami.
Krok EÚ vyšetrovať čínske elektrické vozidlá rozprúdil diskusie medzi priemyselnými analytikmi. Mnohí sú skeptickí voči tvrdeniam EÚ o nízkych cenách čínskych elektromobilov. Automobilový tím Sinolink Securities sa dokonca domnieval, že hoci sa opatrenie EÚ očakávalo, jeho vplyv bude pravdepodobne minimálny. To udrží ašpirácie čínskych výrobcov automobilov preniknúť na medzinárodné trhy reálne.