MojElektromobil

Čínske elektromobily majú našliapnuté výborne. Rozbeh bol síce pomalý a prechod náročný, no dnes už konkurujú veľkým svetovým automobilkám. A v mnohom ich dokonca prekonávajú. Čínske elektromobily prešli za približne 5 rokov prakticky z dna na globálneho lídra. Čína nastavila ostatným krajinám a výrobcom zrkadlo a ukázala im, ako sa to má robiť. Na tému upozornil portál Electrek.

Cieľ do 2035 splnený už v roku 2025

V roku 2020 boli tamojšie elektromobily na úplnom okraji záujmu. Čína zaostávala za mnohými krajinami a regiónmi – za celu Európou a dokonca aj za pomalšie sa rozbiehajúcimi krajinami, ako napríklad Rumunsko. V týchto časoch bol stanovený pomerne neambiciózny cieľ. Predaje elektrifikovaných vozidiel do roku 2035 sa majú vyšplhať aspoň na 50 percent. Navyše, nemusí ísť čisto o elektromobily. Približne v tom čase vyspelé krajiny uvažovali o úplnom zákaze predajov spaľovákov k tomuto roku.

Luxeed S7
Luxeed S7 | Zdroj: Luxeed

Situácia sa však dramaticky zmenila a vyzerá to tak, že Čína dosiahne svoj cieľ na rok 2035 už v roku 2025. Teda o 10 rokov skôr. Z pôvodných 15 rokov sa to teda podarilo len za 5, čo je mimoriadne zaujímavé. Ide o ďalší dôkaz toho, že Čína je schopná splniť to, na čo sa zameria, a to vo výrazne kratšej dobe ako je stanovený limit.

Nemali by ste prehliadnuť:

Zlomovým pre rast bol práve rok 2020. Krajina dôrazne zareagovala na pandémiu COVID-19, vďaka čomu hlásila výrazne menej obetí. Ľudia jednoducho nemali na výber a museli zostať doma. V tomto období predaje síce padli, no keď sa obnovili, Čína sa zamerala práve na investovanie do elektromobility a do vlastných automobiliek. Od ostatných krajín sa Číne dostávali len technologické blokády a rôzne diskusie o clách, čo viedlo k spotrebiteľskému nacionalizmu – Číňania začali viac kupovať domáce elektromobily.

Xiaomi YU7
Xiaomi YU7 a SU7 | Zdroj: Xiaomi

Čína sa vďaka tomuto a ďalším aspektom stala najväčším svetovým exportérom automobilov. Titul prebrala Japonsku, ktoré si ho držalo po mnohé roky. Západné krajiny naopak zareagovali neskoro a nedostatočne, a tak sú dnes čínske elektromobily technologicky ďalej, nižšia je aj ich cena. Avšak ich ceny sú dotované priamo vládou, takže v tomto smere by sme boli s vyjadreniami skôr opatrnejší.

Náš tip
Nabíjanie elektromobilov: Prehľad služieb od automobiliek aj nabíjanie pri obchodoch
2. januára 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+