Čínske elektromobily majú našliapnuté výborne. Rozbeh bol síce pomalý a prechod náročný, no dnes už konkurujú veľkým svetovým automobilkám. A v mnohom ich dokonca prekonávajú. Čínske elektromobily prešli za približne 5 rokov prakticky z dna na globálneho lídra. Čína nastavila ostatným krajinám a výrobcom zrkadlo a ukázala im, ako sa to má robiť. Na tému upozornil portál Electrek.
Cieľ do 2035 splnený už v roku 2025
V roku 2020 boli tamojšie elektromobily na úplnom okraji záujmu. Čína zaostávala za mnohými krajinami a regiónmi – za celu Európou a dokonca aj za pomalšie sa rozbiehajúcimi krajinami, ako napríklad Rumunsko. V týchto časoch bol stanovený pomerne neambiciózny cieľ. Predaje elektrifikovaných vozidiel do roku 2035 sa majú vyšplhať aspoň na 50 percent. Navyše, nemusí ísť čisto o elektromobily. Približne v tom čase vyspelé krajiny uvažovali o úplnom zákaze predajov spaľovákov k tomuto roku.
Situácia sa však dramaticky zmenila a vyzerá to tak, že Čína dosiahne svoj cieľ na rok 2035 už v roku 2025. Teda o 10 rokov skôr. Z pôvodných 15 rokov sa to teda podarilo len za 5, čo je mimoriadne zaujímavé. Ide o ďalší dôkaz toho, že Čína je schopná splniť to, na čo sa zameria, a to vo výrazne kratšej dobe ako je stanovený limit.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Mercedes-Benz ukázal pripravovanú dodávku na novej platforme. Zaujme najmä dojazdom
- Ktoré rodinné elektromobily nás zaujali v roku 2024? Redaktori MôjElektromobil.sk našli svojich favoritov
- Integrácia elektromobilov do elektrickej siete prináša zaujímavé výsledky. Majitelia môžu ušetriť nemalé peniaze
Zlomovým pre rast bol práve rok 2020. Krajina dôrazne zareagovala na pandémiu COVID-19, vďaka čomu hlásila výrazne menej obetí. Ľudia jednoducho nemali na výber a museli zostať doma. V tomto období predaje síce padli, no keď sa obnovili, Čína sa zamerala práve na investovanie do elektromobility a do vlastných automobiliek. Od ostatných krajín sa Číne dostávali len technologické blokády a rôzne diskusie o clách, čo viedlo k spotrebiteľskému nacionalizmu – Číňania začali viac kupovať domáce elektromobily.
Čína sa vďaka tomuto a ďalším aspektom stala najväčším svetovým exportérom automobilov. Titul prebrala Japonsku, ktoré si ho držalo po mnohé roky. Západné krajiny naopak zareagovali neskoro a nedostatočne, a tak sú dnes čínske elektromobily technologicky ďalej, nižšia je aj ich cena. Avšak ich ceny sú dotované priamo vládou, takže v tomto smere by sme boli s vyjadreniami skôr opatrnejší.