Čína uviedla, že bude držať na uzde expanziu sektora elektrických vozidiel v krajine, keďže Peking reaguje na západnú kritiku jeho priemyselnej a obchodnej politiky, ktorá sa dotkla aj čínskeho exportu áut. Peking tiež varuje pred západným obchodným protekcionizmom a miestnym znižovaním cien. S informáciou prišiel Financial Times.
„Existuje nedostatočný externý spotrebiteľský dopyt. Peking preto prijme silné opatrenia na riešenie ďaľšej výstavby nových projektov a tovární niektorými miestnymi orgánmi a podnikmi.
Xin Guobin, námestník ministra priemyslu a informačných technológií
Takéto a podobné komentáre prichádzajú po tom, čo sa odvetvie elektromobility, jedno z mála hospodársky významných odvetví Číny, dostalo do obchodnej vojny medzi Pekingom a západom.
Vlnu nevôle spustila EÚ so svojím antidumpingovým vyšetrovaním
V septembri minulého roka začala EÚ antidumpingové vyšetrovanie čínskeho priemyslu elektrických vozidiel, pričom zdôraznila obavy, že čínske spoločnosti predstavujú existenčnú hrozbu pre nemeckých, francúzskych a talianskych výrobcov automobilov, ktorí sa snažia konkurovať nízko nákladovým dovozom technológií.
Peking tento mesiac kontruje vyšetrovaním dovozu francúzskeho koňaku do Číny.
Vyšetrovanie EÚ nasledovalo po sťažnostiach, že rozsiahle dotácie a bankové pôžičky z Pekingu podporili expanziu čínskych výrobcov. Európske spoločnosti sa obávajú, že Čína stavia závody na elektromobily ďaleko za úrovňou miestneho dopytu. Presne podľa vzoru vo výrobe ocele, hliníka a solárnych panelov, čo sú odvetvia, v ktorých Čína vytlačila medzinárodnú konkurenciu.
Xin však kritizoval aj zahraničné “protekcionistické správanie” a “zneužívanie” mechanizmov obchodných sporov, pričom mal na mysli predchádzajúce námietky Pekingu o vyšetrovaní elektromobilov Bruselom ako aj americké obmedzenia na elektromobily a batérie vyrobené v Číne.
Čína sa stala v roku 2023 najväčším exportérom automobilov na svete
Čína v minulom roku predbehla Japonsko ako najväčšieho svetového exportéra automobilov, a to najmä vďaka nárastu predaja vozidiel so spaľovacím motorom do Ruska a v menšej miere aj vďaka čínskemu predaju elektrických vozidiel do častí Ázie a Európy. Čínsky export áut vzrástol o viac ako 60 percent na takmer 5 miliónov vozidiel.
Xin zopakoval obavy Pekingu z intenzívnej domácej konkurencie, ale neoznámil žiadne nové opatrenia na kontrolu znižovania cien, ktoré tento priemysel sužuje od konca roku 2022.
„Najväčšou obavou je, že sa trh s elektromobilmi rýchlo presýti a znovu začne začarovaná cenová vojna“.
„Teraz, keď majú automobilky rýchly prístup k štedrým bankovým úverom, cestou najmenšieho odporu je pokúsiť sa získať podiel na trhu a zabiť konkurenciu znížením cien a marží.“
Louis Gave, expert z Gavekal Research
Zatiaľ čo zahraničné automobilky, ktoré sa pomaly pretransformovali na elektromobily zápasili s intenzívnou konkurenciou z Číny, množstvo miestnych spoločností v Číne tiež zápasilo s konkurenciou na domácom trhu.