Administratíva Joea Bidena plánuje zaviesť nové clá na import elektrických vozidiel z Číny až do výšky 100 percent spolu s dovoznými daňami na ďalšie produkty. Tieto clá nadväzujú na preskúmanie viac ako 300 miliárd dolárov v dovozných daniach, ktoré na Čínu uvalil bývalý prezident Donald Trump v roku 2018. Väčšina Trumpových ciel by mala pokračovať, pričom v sektoroch dotovaných Bidenovým zákonom o znižovaní inflácie dôjde k zvýšeniam, informuje EcoWatch.
Clá sa nebudú týkať len EV, ale aj solárnych zariadení, polovodičov a zdravotníckych potrieb. Clá na EV by mohli vzrásť z 25 na 100 percent. Reuters dodáva, že nové clá môžu byť oznámené už zajtra. Demokrati povzbudzujú Bidena, aby chránil automobilový priemysel v Spojených štátoch radikálnejšími opatreniami, ako je úplné zastavenie dovozu EV z Číny. Tvrdia, že “existenciálna hrozba“ pre výrobcov automobilov v USA znamená, že dovozné dane nie sú dostatočné.
Minulý mesiac Biden oznámil, že žiada zvýšenie ciel na dovoz čínskych produktov vyrobených z hliníka a ocele po tom, čo jeho poradcovia uviedli, že Čína predáva kovy za umelo nízke ceny, aby znížila podiel na trhu. „Môj obchodný zástupca USA vyšetruje obchodné praktiky čínskej vlády týkajúce sa ocele a hliníka,“ povedal Biden v prejave pred oceliarmi v Pittsburghu. „Ak toto vyšetrovanie potvrdí tieto antikonkurenčné obchodné praktiky, žiadam [Katherine Tai], aby zvážila trojnásobné zvýšenie ciel na dovoz ocele a hliníka z Číny.“
Biden zdôrazňuje, že ide o “spravodlivú konkurenciu“. Prezident chce ukázať, že je pripravený chrániť výrobu v USA pred nadchádzajúcimi prezidentskými voľbami v novembri, v ktorých sa postaví práve proti Trumpovi.
Sťažujú sa nie len v Číne
Čína zaplavuje globálny trh lacnými produktami, ako sú solárne panely, EV a batérie. Prílev lacných čínskych solárnych panelov a súčiastok spôsobil, že ceny za posledný rok klesli približne na polovicu. Michael Carr, výkonný riaditeľ organizácie Solar Energy Manufacturers for America, dúfa, že prehodnotenie ciel bude zamerané na zosúladenie ciel so strategickými prioritami vrátane pokračujúceho rozvoja domácej výroby solárnych panelov.
Peking kritizoval navrhované nové clá a tvrdí, že porušujú pravidlá Svetovej obchodnej organizácie. Greta Peisch, bývalá hlavná právna poradkyňa úradu obchodného zástupcu USA, poznamenáva, že bez vyšších dovozných daní by automobilový sektor v USA nemohol konkurovať silne dotovaným EV z Číny. Peisch uvádza, že „keď sa pozriete na dopad dlhodobých politík Číny na EV, produkujú oveľa viac a majú oveľa väčšiu kapacitu, než môžu absorbovať. Musíte ísť dostatočne vysoko, aby ste vyvážili trend, ktorý teraz vidíme.“