Opatrenia súvisiace s koronavírusom sa v Číne pomaly uvoľňujú, čo priamo ovplyvňuje aj trh s autami. Práve väčšie obavy v súvislosti s využívaním verejnej dopravy prospievajú predajcom automobilov. Osobná doprava je oveľa viac preferovaná a spolu s tým stúpa záujem o nové autá. Veľká časť kupujúcich pritom volí práve elektromobily. Informuje web Electrek.
Čína sa v súčasnosti ako jedna z mála krajín púšťa do uvoľňovania opatrení, ktoré majú predísť ďalšiemu šíreniu koronavírusu. Množstvo fabrík už pár týždňov naplno vyrába, predajne sú otvorené a voľný pohyb si obyvatelia po dlhých mesiacoch konečne užívajú. Takáto situácia ekonomike vôbec neprospieva, no pomaly sa začína spamätávať. Týka sa to aj lokálnych tovární svetových automobiliek, ktoré zároveň hlásia zvyšujúci sa záujem o nové autá.
Prvé auto? Elektrické
Firma, ktorá sa špecializuje na marketingové výskumy, prišla v marci s novým prieskumom, ktorý sa zameriava na záujemcov o kúpu prvého auta. Až 41 % opýtaných v rámci tejto vzorky odpovedalo, že by pri kúpe preferovali elektrické auto, pričom polovica z nich mala vyššie, no vzhľadom na okolnosti pochopiteľné nároky. V aute by totiž chceli klimatizáciu s antibakteriálnym filtrom či interiér z antibakteriálnych materiálov.
Predaje áut sa v Číne počas najväčšej vlny pandémie prepadli až o 96 %. V marci však záujem výraznejšie stúpol a medziročný pokles bol len na úrovni 40 %. Očakávania Čínskej asociácie pre osobné autá sú pritom pozitívne. Veria, že sa trh s autami podarí naplno obnoviť už do konca apríla.
Dokazovať to môžu aj aktuálne čísla predajov elektromobilov v Číne počas marca. Čísla predajov Tesly stúpli z februárových 3 900 áut na viac ako 10 000 áut. Ide pritom o najlepší výsledok firmy za jeden mesiac. Podobný nárast zaznamenala aj automobilka BYD. Vo februári predali 2 533 čisto elektrických a 206 plug-in hybridných áut, no v marci toto číslo stúplo na 10 433 elektrických a 1 330 plug-in hybridných áut. Nio zase v marci zdvojnásobilo predaje na 1 533 vozidiel.
Nábeh výroby a nový Model 3
Nové príležitosti prinášajú aj nové modely áut. Príkladom ide Tesla, ktorá predstavila novú verziu Modelu 3 exkluzívnu pre domáci trh. Priniesť má vyšší dojazd a len malý nárast ceny: “S lokálnou produkciou long-range a performance verzií, Tesla dokončila lokálnu produkciu všetkých variantov Modelu 3 v Číne. Tesla chce na čínsky trh zatlačiť viac s väčšou ponukou produktov a služieb.“, tvrdí firma v oficiálnej správe. Lokálna verzia má ponúknuť dojazd 668 kilometrov, no pri starej metodike NEDC.
S nábehom produkcie áut na novej platforme plánuje aj Volkswagen. Automobilka má v Číne dve továrne v mestách Anting a Fishan, ktoré dosahujú výrobnú kapacitu na úrovni 600 000 áut ročne: “Naši predajcovia opäť vidia zákazníkov vo svojich showroomoch. Sú tu stúpajúce náznaky obnovenia, existuje dobrá šanca, že čínsky trh s autami by mohol dosiahnuť level z konca minulého roka už na začiatku leta. Volkswagen najdôležitejšie momenty roka 2020 ešte len čakajú. V Číne tento rok začne produkcia MEB platformy a rodina Volkswagen ID. zažije svoj debut.”
Ako sme vás nedávno informovali, napríklad nemecký Volkswagen sa na záujem o elektrický e-Up rozhodne nemôže sťažovať. Len za prvé tri mesiace bolo v Nemecku vytvorených 20 tisíc objednávok. Spolu s týmto veľkým záujmom však prichádza aj veľký problém s dodávkami. Rodina e-Up, Mii a Citigo je vyrábaná iba v bratislavskom závode, ktorý však už niekoľko týždňov nevyrába. Navyše, ešte pred odstávkou spôsobenou koronavírusom sa čakacia doba výrazne predlžovala – na deväť až jedenásť mesiacov.