MojElektromobil

Už je to viac ako polroka, čo Tesla predstavila nové batériové články na akcii Battery Day. Síce nešlo o revolučné predstavenie, nové batériové články s označením 4680 určite môžu priniesť evolúciu do sveta elektromobilov. Totožné batériové články s rozmermi 4680 predstavila aj prvá čínska firma.

Prvé čínske články 4680

Samozrejme, bolo len otázkou času, kedy aj v Číne začne vývoj a výroba totožných článkov, ktoré v septembri minulého roka predstavila Tesla. Samotné články sú revolučné najmä vďaka ideálnym rozmerom, lepšou chémiou a „tabless“ dizajnom. Ten výrazným spôsobom znižuje vnútorný odpor, čím prirodzene klesá zahrievanie, znižujú sa straty a zároveň je možné zabezpečiť rýchlejšie nabíjanie. Batérie tohto typu predstavila čínska firma BAK, ktorá sa ale do ich vývoja mala pustiť už dávnejšie.

V skutočnosti preto nemusí ísť o „kópiu,“ ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať, ale skôr iba o prirodzený vývoj. Už dlhšie totiž ponúkajú batérie s rozmermi 32105 a 32140 s rovnakým „tabless“ dizajnom a hneď s tromi rôznymi chémiami. Aktuálne predstavené batériové články s označením 4680 majú kapacitu 25 Ah a vďaka spomínaným nízkym stratám dokážu zabezpečiť výkon až 1 kW. Vďaka týmto parametrom sa zároveň očakáva naozaj výrazné zlepšenie v rýchlosti nabíjania. Batérie by sa mohli byť schopné nabíjať koeficientom 10C, teda 10-násobkom ich kapacity.

V praxi by to mohlo znamenať, že ak nabíjačke prídete s vozidlom s dojazdom 600 kilometrov a 100 kWh batériou, nabíjať by sa mohlo skutočne obrovským výkonom 1 MW. V praxi by sme ale skôr mohli počítať s aktuálnym maximom niektorých nabíjacích staníc, teda 350 kW, ktorý by si vozidlo dokázalo udržať výrazne dlhší čas. Z 20 na 80 % by sa teda teoreticky mohlo dobiť už za 10 minút. Nabíjacie časy sa ale výrazne znižujú už teraz s klasickými batériovými článkami. Lepšie hodnoty sú dosahované vďaka 800V systému.

V praxi ho využíva napríklad Porsche Taycan a aj očakávaný Hyundai IONIQ 5. Kórejská automobilka deklaruje, že za 18 minút sa auto dokáže nabiť z 10 na 80 %, pričom nabíjací výkon sa zastavuje na hodnote 232 kW.

Náš tip
Hyundai IONIQ 5 oficiálne! Poznáme všetky parametre, potvrdený dojazd 480 kilometrov | VIDEO

Tesla s výrobou bojuje, začínajú sa preteky

Zdá sa, že Tesla nebude mať dostatok vlastných 4680 batériových článkov. Tieto nové batérie chcú inštalovať do v Európe vyrobených Tesla Model Y a určite musia byť osadené aj do stále očakávaných kamiónov Tesla Semi. Vzhľadom na to, že Tesla výrobu svojho elektrického ťahača stále posúva, nie je jasné, či dokáže vyrábať dostatok batérií. Posledné správy dokonca hovoria, že Tesla Semi sa k prvým zákazníkom nedostane ani v priebehu tohto roka. S výrobou nových batériových článkov 4680 pomôže aj Panasonic, ktorý je dlhodobý partner amerického výrobcu.

Výroba totožných batérií v Číne môže zamiešať karty. Čínska firma BAK tvrdí, že batérie 4680 chcú začať masovo vyrábať koncom budúceho roka. Ešte tento rok majú dokončiť výrobu prvých sérií, ktoré budú kľúčové pre masovú výrobu. Elon Musk je zástancom toho, že svet potrebuje čo najrýchlejšie prejsť na obnoviteľné zdroje. Takáto správa by ho preto v konečnom dôsledku mohla potešiť. O to viac bude zaujímavé sledovať, či si Tesla tieto batérie objedná do svojich vlastných elektromobilov.

Náš tip
Tesla zverejnila video z výroby nových batériových článkov 4680

 

29. marca 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+