Automobilka BYD prináša čínske SUV do Európy. V podvozku ukrýva novú Blade batériu s novou lítium-železo-fosfátovou (LFP) chémiou a špeciálnym cell-to-pack systémom. Vďaka ponúkaným parametrom sa cena zdá prijateľná.
Čínska automobilka BYD pôvodne ohlásila príchod elektromobilov na európsky trh ešte v závere minulého roka a prvé kusy sa dostanú na náš kontinent už v druhom kvartáli tohto roka. Už počas leta by sa teda elektromobil mohol dostať k prvým zákazníkom. Ide o veľké, až 7-miestne elektrické SUV, ktoré z vonku môže pôsobiť nezaujímavo, interiér a ponúkané parametre sú naopak veľmi solídne.
LFP batérie a AWD
BYD Tang sa chváli predovšetkým technológiou batérií, ktorá vychádza z aktuálnych štandardov a blížia sa tomu, čo začína ponúkať Tesla. Batérie sú uložené vo vozidle takzvaným cell-to-pack systémom pre lepšie využitie dostupného miesta. Samotné články sú však špeciálne vďaka odlišnej chémii. Ide o LFP batérie, teda s lítium-železo-fosfátovou chémiou. Batéria má celkovú kapacitu 86,4 kWh, čo by malo stačiť na dojazd 505 kilometrov. Pre verziu iba s predným náhonom je dojazd 565 kilometrov. Ide však o údaj podľa benevolentnej normy NEDC, pričom hodnota pre nás bežne používanú normu WLTP zatiaľ nie je známa.
Batériu je možné nabíjať cez palubnú nabíjačku s výkonom 7 kW alebo na DC nabíjačkách cez CCS konektor s výkonom 110 kW. Čínske SUV nezaostáva z pohľadu výkonu. O pohon sa stará dvojica elektromotorov s kombinovaným výkonom 380 kW a krútiacim momentom 660 Nm. Nakoľko sú tu teda prítomné dva elektromotory, samozrejmosťou je pohon všetkých štyroch kolies. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne už za 4,6 sekundy a maximálna rýchlosť sa zastavuje na 180 km/h. Vozidlo bude pripravené aj pre ťažné s maximálnou záťažou 1410 kilogramov.
Interiér s otočným displejom
Ak vás čínske SUV zatiaľ neoslovilo, môže sa to zmeniť pri pohľade do interiéru. Vo vnútri totiž ponúka až sedem miest na sedenie a zladené je do atraktívnych farieb. Sedačky sú ladené do hnedej kože s atraktívnym prešívaním. Automobilka zdôrazňuje „extrémne vysokú úroveň technológií,“ čo má byť aj jeden z kľúčových prvkov vozidla. Sedadlo vodiča a spolujazdca je vybavené funkciou vyhrievania, ale aj ventilácie pre čo najvyšší komfort. Palubná doska môže pripomínať napríklad Škoda Enyaq iV, avšak BYD Tang je vybavený o niečo sofistikovanejším displejom.
Síce na fotografiách ho môžeme vidieť vo vodorovnej polohe, v skutočnosti ho je možné otočiť do vertikálnej polohy. Zvoliť si teda môžete vami preferovanú orientáciu. Zaujímavosťou je, že vozidlo má integrovanú podporu pre OTA aktualizácie, teda systémové aktualizácie bude možné sťahovať cez internet bez nutnosti návštevy servisu. Z pohľadu konektivity auto ponúkne tiež podporu 4G a digitálneho rádia DAB.
Cena a konkurencia
Cena pre nórsky trh bola stanovená na 599,900 NOK, čo je v prepočte približne 58 000 €. Cena má byť ešte pred aplikovaním rôznych úľav, ktoré Nórsko ponúka pri nákupe elektromobilu. Či ide o málo alebo veľa samozrejme závisí od toho, s akým vozidlom je BYD Tang porovnávaný.
Keď sa pozrieme napríklad na Tesla Model X, cena je viac ako prijateľná, no Tesla ponúka výrazne lepšie parametre z pohľadu dojazdu či nabíjania. Keby sme BYD Tang porovnali so Škoda Enyaq iV alebo Volkswagen ID.4, cena už nemusí byť až taká atraktívna.