Európska komisia rozhodla, zavedie dodatočné clo na dovezené čínske elektromobily do EÚ. Výšku poplatkov navyše bude mať každá automobilka inú, maximálne však 38,1 percenta. Európska komisia dospela k záveru, že dotovanie týchto vozidiel čínskou vládou môže mať za následok deformáciu trhu v Európe a poškodenie európskych automobiliek, ktoré nižšej cene nedokážu konkurovať. Práve toto je dôvodom zavedenia dodatočného cla.
Rokovania s čínskou vládou však stále prebiehajú, pôvodný plán bol zaviesť toto mimoriadne clo už 5. júla. Počas rokovaní sa aj mierne zmenili jednotlivé sadzby pre automobilky, informuje portál Electrive. Pôvodné sadzby boli oznámené v polovici júna a tie najaktuálnejšie sú trochu iné. Napríklad sadzba pre Geely mala byť na úrovni 20 %, no momentálne je to 19,9 %. Sadzba pre SAIC je aktuálne 37,6 % (pôvodne 38,1 %). V prípade automobilky BYD sa zatiaľ nezmenilo nič, sadzba zostáva na úrovni 17,4 percenta.
Konečná výška cla má svoj dôvod
Konečná výška cla sa bude vyvíjať hlavne od toho, či automobilka spolupracovala pri vyšetrovaní s Európskou úniou. Na tie, ktoré spolupracovali, sa bude vzťahovať špeciálne clo vo výške 20,8 %. Ak automobilka nespolupracovala, clo sa môže vyšplhať až na 37,6 percenta. Pre upresnenie, tieto špeciálne clá sa pripočítavajú k tomu aktuálnemu, ktoré je plošne nastavené na 10 percent.
Momentálne ide o predbežné clá, ktoré sú len vypočítané a zatiaľ nebudú vyberané v období od 5. júla do 5. novembra tohto roka. Najneskôr do tohto dátumu musia členské štáty Európskej únie prijať rozhodnutie o konečných clách. Ak sa tak stane, vstúpia do platnosti na dobu 5 rokov. Sumy vypočítané od 5. júla sa budú vyberať spätne, zábezpeky na dočasné clá však musia byť zložené okamžite.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Nabíjanie zadarmo skončilo. Nabíjacie stanice pri známom reťazci preberá partnerská sieť
- Koľko elektromobilov a plug-in hybridov sa predalo na Slovensku? (01-05/2024)
- V Bratislave pribudol nabíjací hub ako z budúcnosti. Ponúkne zázemie aj najvyšší nabíjací výkon
Rokovania s Čínou sa v poslednom čase zintenzívnili a cieľom je dosiahnuť riešenie, s ktorým budú spokojné obe strany. Odhalenie EÚ v súvislosti s dotáciami od vlády v Pekingu sa týka aj nečínskych výrobcov, ktorí možno aj sídlia v Európe, no svoje elektromobily vyrábajú v Číne. Clá teda budú musieť platiť aj tieto automobilky. V Číne sa vyrába napríklad Tesla Model 3, BMW iX3 či Cupra Tavascan a ďalšie. Vyzerá to tak, že na zvýšené clá najviac doplatí automobilka Mini. Viac informácií k tejto téme nájdete v článku Na nové dovozné clá elektromobilov z Číny pravdepodobne najviac doplatí Mini.
Dvojsečná zbraň
Niektoré hlasy hovoria o tom, že toto riešenie nie je z pohľadu Európskej únie ideálne. Rovnako sa môže zachovať aj Čína a tiež môže zaviesť špeciálne clá na elektromobily vyrobené v Európe, ktoré budú do Číny dovezené. Reč je o niekoľkých stovkách tisíc kusov ročne, čo nie je zanedbateľné číslo.
Situácia je teda veľmi zamotaná a očakáva sa, že Čína iniciuje “protiútok.” Zatiaľ sa o tom len hovorí, ozývajú sa automobilky a aj niektorí odborníci, že to môže v konečnom dôsledku mať negatívny dopad práve na európske automobilky. Čína však zatiaľ nič oficiálne neoznámila a nepodnikla žiadne kroky.