Čínske elektromobily značiek NIO, Li Auto a Xpeng na konci roka 2020 oznámili výrazný rast predajov aj rapídny rast akcií. V roku 2021 výraznejšie vstúpia na európske trhy.
Čínske elektromobily chcú dobyť svet
Čína má ambíciu stať sa svetovým lídrom vo výrobe elektromobilov. Vláda domácich výrobcov podporuje štedrými dotáciami, menšími reguláciami pre evidenčné čísla a tiež v budovaní nabíjacej infraštruktúry.
Predaje elektromobilov na najväčšom automobilovom trhu sveta stúpli od januára do novembra 2020 o 4,4% oproti predošlému roku. Celkové predaje osobných automobilov v krajine za to isté obdobie klesli, a to o 7,6%.
V absolútnych číslach sa na tomto trhu predalo spolu 25,3 milióna osobných áut (-1,9% oproti 2019), z toho bolo 1,37 milióna nových energetických vozidiel (elektromobilov, plug-in hybridov a vodíkových elektromobilov). Ide o nárast o 11% oproti 2019. V roku 2021 sa očakáva predaj 1,8 milióna nových energetických vozidiel. Informovalo o tom čínske združenie výrobcov automobilov CAAM.
Akcie čínskych výrobcov na vzostupe
Výrobcovia čínskych elektormobilov Nio, Li Auto a Xpeng oznámili, že dokázali dodať výrazne viac vozidiel ako v predchádzajúcom roku. Ceny akcií týchto troch firiem na amerických burzách takisto výrazne stúpali počas posledných mesiacov.
Tri spomenuté spoločnosti sa obchodujú na burze v New Yorku. Lídrom sa stala automobilka NIO, ktorá zaznemanala 1 100-percentný rast. Informuje o tom portál CNBC.
Expanzia do Európy
Nio oznámilo, že dodávky sa viac než zdvojnásobili oproti predošlému roku na 43 728 vozidiel. Táto firma sa začala verejne obchodovať v septembri 2018, no o rok neskôr narazila na finančné ťažkosti. Počas pandemického roka 2020 Nio zachránili štátni investori, ktorí poskytli automobilke približne 1 miliardu dolárov.
V rokoch 2021 a 2022 plánuje doručiť do Európy 7 000 áut a tiež chce otvoriť prvý showroom v dánskej Kondani. Vďaka tomu mohla obnoviť plány medzinárodnej expanzie. V roku 2021 tak začne dodávať aj na európske trhy. Nio aktuákne vyrába tri elektrické modely a len pred pár dňami predstavil prémiový elektromobil s dojazdom vyše 1 000 km – ET7.
Čínsky automobilový startup Li Auto doručilo v minulom roku 32 624 vozidiel. Rekord dodávok dosiahol v decembri, kedy odovzdal zákazníkom 6 126 áut. Od júla 2020, kedy firma vstúpila na burzu v rámci indexu NASDAQ, jej akcie narástli o 150%. Tento startup sa narozdiel od ostatných dvoch firiem zameriava na vývoj a výrobu plug-in hybridných vozidiel. Plány o expanzii do Európy tohto výrobcu zatiaľ nepoznáme.
Tretia čínska spoločnosť venujúca sa výrobe elektromobilov Xpeng Motors dosiahla métu 27 041 áut. V mesiaci december doručila 5 700 vozidiel a stihla už niektoré z nich doručiť aj do Európy. Podľa médií sa v Nórski stihlo v roku 2020 predať 100 týchto vozidiel. Sedan Xpeng P7 zabezpečil viac ako polovicu dodávok spoločnosti. Tento model, ako aj model G3, už stihol otestovať nórsky elektromobilista Bjorn Nyland (Teslabjorn).
Tesla stále na vrchole, vďaka čínskej fabrike
Americkú Teslu však zatiaľ čínske firmy neohrozili. Tá v roku 2020 vyrobila a doručila pol milióna elektromobilov. Je to päťkrát viac, ako tri čínske spoločnosti dokopy. Známy je aj rapídny rast akcií Tesla (TSLA), ktoré si v roku 2020 prilepšili o približne 400% a aktuálne sa obchodujú za vyše 800 USD za akciu.
Čínska fabrika Tesly vyrobila približne 110 000 vozidiel z celkových 499 550. Táto fabrika má výrobnú kapacitu 250-tisíc vozidiel ročne. Analytik spoločnosti Wedbush Dan Ives pripisuje práve čínskej fabrike obrovské zásluhy na celkovom raste firmy.
Kým doteraz fabrika Giga Shanghai vyrábala len sedan Model 3, v týchto týždňoch sa začína zákazníkom v Číne dodávať crossover Model Y. Podľa čínskych médií Tesla pôvodne plánovala model predávať za 488-tisíc juanov. Neskôr znížila cenu na 339 900 juanov, čo je v prepočte 43 433 eur.
Za túto cenu môže Tesla očakávať obrovský dopyt, keďže podliezajú ceny čínskych konkurentov. Model Y by sa mohol z čínskej fabriky dodávať aj na európske trhy o niečo skôr, ako Tesla oznámila.