Čínska automobilová spoločnosť Geely predstavila svoju novú plne elektrickú platformu SEA. Samotná existencia tejto platformy nie je novinkou, nakoľko odhalená bola ešte v roku 2019. Naplno predstavená bola ale až teraz, pričom celkovo má byť k dispozícii päť rôznych verzií tejto platformy. Síce je sama o sebe škálovateľná, pripravená bude vo viacerých variantoch pre rôzne typy vozidiel.
Od malých áut po športové
Platforma by mala byť voľne dostupná, takže je predpoklad, že sa bude používať v autách viacerých známych automobiliek. Menovite by mohlo ísť o Volvo, Smart, Polestar a iné. Na platforme SEA bude možné vyrábať ľahké komerčné vozidlá, ale aj v rámci segmentov od A po E. Každá z verzií má aj svoje samostatné označenie, teda SEA1 bude pre vozidlá od D po F, SEA2 od B po D, SEA Entry pre A segment, SEA Sport pre športové vozidlá a SEA Commercial pre komerčné modely s hmotnosťou od 3,5 do 5,5 tony.
Každý jeden model by mal mať k dispozícii aspoň dve verzie batérie z pohľadu veľkosti. Napríklad, základné modely SEA Entry v A segmente dostanú 58 až 68 kWh batérie. Na druhú stranu, najväčšie vozidlá by mali dostať batérie s kapacitou od 86 do 100 kWh. Čo sa týka očakávaného dojazdu, ten by sa mal pohybovať od 460 do 700 kilometrov, avšak treba brať do úvahy, že toto sú hodnoty podľa cyklu NEDC. Ten sa v Číne stále bežne používa, no pre konečného používateľa poskytuje najmenej realistický pohľad.
Nabíjanie a REX
Nakoľko ide o škálovateľnú platformu, nie je prekvapivé, že je aj flexibilná z hľadiska uloženia motorov. Poháňaná teda môže byť buď predná alebo zadná náprava, no zároveň môže ponúknuť aj pohon všetkých štyroch kolies. Zaujímavosťou je, že platforma počíta aj s možným prídavným spaľovacím motorom pre predĺženie dojazdu. Išlo by teda o samostatný generátor elektrickej energie, ktorý by bol uložený na zadnej náprave. O pohon kolies by sa v takom prípade staral motor na prednej náprave. Podľa zverejnených údajov by mal takýto motor predĺžiť dojazd až o 1000 kilometrov podľa NEDC.
Nabíjanie je ďalšia zaujímavá kategória, ktorá ale kopíruje súčasný štandard. Pri 400 V systéme, nabíjanie batérie má trvať z 10 na 80 percent približne 30 minút. Plánujú prejsť aj na 800 V systém, kde by sa čas nabíjania mal zredukovať na asi 20 minút. Batérie do tejto platformy bude dodávať CATL, s ktorými by malo byť možné prejsť 200 tisíc kilometrov bez poklesu dojazdu. Zároveň však dodávajú, že s autom by malo byť možné prejsť až 2 milióny kilometrov pred poklesom kapacity na 80 percent.
Športová platforma SEA-S má súperiť s budúcimi vozidlami Audi a Porsche, ktoré majú byť postavené na platforme PPE. Prvé vozidlo postavené na PPE bude Audi Q6 e-tron a neskôr ho doplní Audi A6 e-tron.