Batérie bez kontroverzného kobaltu, s vyššou energetickou hustotou, prelomovou cenou a so zárukou na 1,2 milióna kilometrov. Toto ponúkne čínska firma SVolt už budúci rok.
Tesla prednedávnom oznámila, že predstaví v spolupráci s čínskym CATL lacné batérie so zárukou až 1 milión míľ (1 609 000 km). Odborníci sa zhodli, že to bude batéria s lítium-železo-fosfátovým zložením (LFP). Mala ju využiť na výrobu základnej verzie Modelu 3 v čínskej fabrike pri Šanghaji.
SVolt je startup financovaný čínskym Great Wall Motor Company a aktuálne divíziou spoločnosti Honeycomb Energy Technology. Výrobu bezkobaltovej batérie oznámili už v roku 2019. Serióznosť táto spoločnosť získala, keď si u nej (bližšie nešpecifikovaná) európska automobilka objnednala až 7 GWh takýchto batérií.
Svolt tvrdí, že batéria vydrží 1,2 milióna kilometrov nájazdu, na ktoré poskytne záruku, resp. 15 rokov jej používania vo vozidle. Jedným z komponentov batérie má byť monokryštálová katóda.
Bezpečnejšia batéria s vyššou hustotou
Podľa šéfa SVolt je práve tento komponent zárukou 10x dlhšej odolnosti v porovnaní s NMC (nikel-mangán-kobalt) alebo NMA (nikel-mangán-hliník) batériami. Monokryštál má silnejšiu štruktúru častíc a má tak aj vyššiu bezpečnosť pri poškodení.
V prezentácii prezident Svoltu hovorí o ďalších vylepšeniach batérie, vďaka ktorým máo 40% vyššiu energetickú hustotu ako jej LPF ekvivalent (pravdepodobne vyvíjaná Teslou).
Vrstvy namiesto valčekových článkov
Čínsky startup používa navrstvený oxid lítia, mangánu a niklu. Neroluje ho do valčekov, ako klasické batériové články typu 18650 alebo 2170, ale prekladá tento materiál a vrství ho do batériových modulov. Len tento krok prináša 5% zvýšenie energetickej hustoty oproti valčekovým článkom a 10% zvýšenie odolnosti.
Toto usporiadanie materiálu zároveň zabezpečuje 80% hmotnosti valčekových ekvivalentov a zlepšuje termálny manažment. Ten zabezpečujú spodná a vrchná vrstva batérie.
880 km dojazdu
Podľa šéfa spoločnosti je tento systém o 40% efektívnejší ako tradičné systémy riadenia tepla a batéria len tak ľahko nezhorí. Fabrika, kde sa budú batérie vyrábať, má prísne kontroly znečistenia.
V predaji budú dve kapacity batérie s prekvapivými parametrami. Najmenšia (115 Ah alebo 46 kWh) bude mať energetickú hustotu 245 Wh/kg a sľubuje dojazd až 600 km (NEDC). Automobilkám bude k dispozícii v júni 2021.
Väčšia varianta batérie s kapacitou 226 Ah (90,4 kWh) a sľubuje dojazd svojho prvého elektromobilu dnes nepredstaviteľných 880 km. K dispozícii bude v druhej polovici 2021. Má však nižšiu emergetickú hustotu na úrovni 240 Wh/kg.
Túto batériu dostane “prémiový model spoločnosti Great Wall”. Pravdepodobne pôjde o model Wey P8 s elektrickým pohonom. Pre porovnanie, Model 3 od Tesly má emergetickú hustotu batérie 160 Wh/kg a je v súčasnosti považovaná za najvyspelejšiu batériu.