Z koncernu PSA Group sme testovali už všetky dostupné plug-in hybridy automobilky Peugeot. Do rúk sa nám dostal na test ďalší koncernový plug-in hybrid, a to Citroën C5 Aircross Hybrid. Ďalší plug-in hybrid z francúzska nás v mnohých ohľadoch potešil a týždeň strávený s Citroënom bol príjemný. Na druhú stranu, elektrický dojazd je aj vzhľadom na veľkosť auta nízky, čo sa ale dalo očakávať.
Jediný plug-in hybrid v ponuke francúzskej automobilky Citroën je práve C5 Aircross Hybrid. Rodinné auto s priestranným interiérom sme testovali vo veľmi solídnej výbave, ktorá ešte zlepšila komfort z jazdy. Priestoru ponúka skutočne dostatok a aj napriek batériám uloženým v kufri nie je odkladací priestor nejak citeľne obmedzovaný. S autom sme opäť vyskúšali rôzne trasy, vďaka čomu si efektivitu plug-in hybridného pohonu vieme porovnať s inými testovanými modelmi.
Dostupné jazdné režimy a asistenti
Koncernová príbuznosť sa samozrejme nedá odoprieť už pri prvom sledovanom bode. Jazdné režimy sú v prípade Citroën C5 Aircross Hybrid totožné s tým, čo poznáme aj z iných áut skupiny PSA Group. Vybrať si preto môžete z režimu Sport, Hybrid a Komfort, pričom práve elektrické srdce pod kapotou prezrádza režim Electric. V akom režime sme jazdili najčastejšie my je jasné – Electric a Hybrid. Na moment sa ale vrátim aj k režimu Sport, ktorý tu má taktiež rovnaké zastúpenie ako pri väčšine áut. Citeľne zlepší reakcie auta a najmä pri nabitej batérií vie ukázať potenciál.
V tomto režime sa aj väčšie rozmery a hmotnosť razom strácajú. Celkový výkon pohonnej sústavy je 165 kW, čo je presne 225 koní. To samozrejme nie je málo a auto dokáže byť naozaj svižné. Najmä pri rozjazde na semaforoch sa systém snaží využívať prevažne elektrický motor a jeho výhody sú citeľné. V režime hybrid sa optimálne využíva spaľovací alebo elektrický motor v závislosti od toho, čo je efektívnejšie. Opäť to samozrejme platí najmä pre nabitú batériu, aj keď do istej úrovne dokáže takto fungovať aj bez nabíjania. Auto získava energiu napríklad brzdením alebo aj motorom. To ale rozhodne nie je ideálne, nakoľko takto nevyužívate plný potenciál nabíjateľného plug-in hybridu.
Čo sa týka asistentov, v nami testovanej verzii Citroën C5 Aircross Hybrid boli dostupné všetky bežné a vlastne už aj štandardné funkcie. Samozrejmosťou je prítomnosť adaptívneho tempomatu, s ktorým som nemal problém. Udržiavanie v pruhoch funguje v závislosti od jazdných pruhov na ceste. Ak sú dostatočne viditeľné, auto s nimi nemá problém a v pruhu sa pekne drží. Ďalej tu samozrejme nemôže chýbať automatické prepínanie diaľkových svetiel či automatické stierače. Diaľkové svetlá síce nie sú matrixové, ale prepínanie je spoľahlivé – vodiči kamiónov teda s autom nebudú mať na diaľnici problém.
Batéria a nabíjanie
V kufri je umiestnená batéria s kapacitou 13,2 kWh, čo vôbec nie je málo. Toto ale nie je využiteľná kapacita, o čom svedčia aj naše nabíjania. Pri nabíjaní sme do auta dostali približne 8 kWh, takže k dispozícii tu je pomerne veľký buffer. Záruka na batériu je ale v tomto prípade štandardná, teda 8 rokov alebo 160 tisíc kilometrov, kedy by mala byť kapacita batérie ešte 70 percent. Automobilka v oficiálnych špecifikáciách uvádza, že dojazd na jedno nabitie by mal byť podľa normy WLTP až 50 kilometrov. Bohužiaľ, túto hodnotu sa nám dosiahnuť nepodarilo.
Dobrou správou je, že tak ako aj do ostatných koncernových plug-in hybridov, aj tu si môžete priplatiť za výkonnejšiu palubnú nabíjačku. V štandardnej výbave je teda palubná nabíjačka s výkonom 3,7 kW, no za príplatok si môžete dokúpiť lepšiu s výkonom 7,4 kW. Bohužiaľ, aj výkonnejšia palubná nabíjačka je jednofázová, čo nepoteší tých, ktorí by chceli nabíjať maximálnym výkonom doma. V takomto prípade je nutné mať 32A istič, čo nie je štandard a situáciu to značne komplikuje. Pri verejných nabíjačkách tento problém riešiť nemusíte.
Test – mesto a elektrický dojazd
Citroën C5 Aircross Hybrid sme testovali na rôznych trasách a batériu sme nabíjali pravidelne. Ak sme jazdili po meste, bolo to v drvivej väčšine na batériu. Teda do momentu, keď sa nám batéria nevybila. Z týždenného testu nám ale vychádza, že dojazd na jedno nabitie je do 40 kilometrov. Napríklad, s autom som vyrážal v Bratislave s nabitou batériou na 52 percent a odhadovaný dojazd bol 16 kilometrov. Batéria sa ale nakoniec vybila ešte skôr, nakoľko som jazdil hlavne po obchvate rýchlosťou okolo 90 km/h. Dojazd približne 30 kilometrov som dokázal prekonať pri skutočne mestskej jazde.
S batériou nabitou na 100 percent auto ukazovalo odhadovaný elektrický dojazd 36 kilometrov. Táto hodnota bola reálna, nakoľko aj po prejdení 16 kilometrov sa zostávajúci dojazd držal na čísle 20 kilometrov. Aj z ďalších testov nám vychádza, že ak sa budete skutočne snažiť, elektrický dojazd môže atakovať 40 kilometrov. Určite ale treba pripomenúť, že teplota v čase testovania nebola ideálna. Vonku bolo ešte okolo 6 stupňov. V letných podmienkach by sa elektrický dojazd mohol ešte o pár kilometrov navýšiť.
Test – kombinované trasy
S autom sme sa vydali aj na dlhšiu cestu, kde sme kombinovali najmä diaľničné trasy s okresnými a mestskými. Vyrážali sme samozrejme s plne nabitou batériou, kedy bol odhadovaný elektrický dojazd 34 kilometrov. Pred štartom som prepol do režimu hybrid, nech si vozidlo samé rozhoduje, aký pohon je efektívnejší. Po výjazde na diaľnicu samozrejme pracoval spaľovací motor, no autu mierne pomáhal aj elektrický. Dialo sa tak najmä vtedy, keď auto prudšie zrýchľovalo pri predbiehaní. Takéto využívanie elektrického motora samozrejme postupne znižovalo elektrický dojazd, no ja som si ho chcel uchovať pre mestské a okresné trasy po výjazde z diaľnice.
Trasa – 191 km | Spotreba paliva | Spotreba el. | Priemerná rýchlosť | Poznámka |
BMW X3 | 7,1 l / 100 km | – | 90,2 km/h | – |
Renault Captur E-Tech | 6,3 l / 100 km | 9,6 kWh / 100 km | 89 km/h | – |
Citroën C5 Aircross Hybrid | 6,2 l / 100 km | 4,7 kWh / 100 km | 77 km/h | – |
Škoda Octavia IV | 5,4 l / 100 km | 5 kWh / 100 km | 73 km/h | Husté sneženie |
Zapol som teda funkciu eSave a to s limitom 20 kilometrov elektrického dojazdu. Auto prirodzene poslúchlo a elektrický dojazd už neklesal. Po príchode do cieľa bola spotreba paliva 6,2 l / 100 km a elektrickej energie a 4,7 kWh / 100 km. Je to výrazne viac ako v prípade Škoda Octavia IV, to je ale efektívnejší sedan. Spotreba je porovnateľná s menším Renault Captur E-Tech. Ak by vás náhodou zaujímalo, prečo je pri Renaulte taká vysoká spotreba elektrickej energie, tak je to pravdepodobne tým, že auto si elektrickú energiu ľubovoľne vyrába so spaľovacím motorom a rovnako nekontrolovateľne ju aj míňa.
Exteriér a interiér moderná klasika
Pri pohľade z exteriéru ide o starú známu C5-ku, akú mnohí z vás poznajú a bežne stretajú na cestách. Samozrejme, konkrétne tá naša, nami testovaná verzia, dávala výrazne najavo, že ide o elektrifikovaný plug-in hybrid. Štandardné auto je však menej nápadné, ale stále tu nájdete zopár prvkov, ktoré označujú príslušnosť k elektrifikovaným modelom. Spomenúť môžem napríklad modré prieduchy na spodnej strane predného nárazníka alebo jasný modrý znak na boku vozidla.
Inak na seba až takú pozornosť nepúta a skôr splýva s okolím. Predná maska je menej výrazná a dominujú tu predovšetkým LED svetlá. Zozadu sú svetlá ešte nápadnejšie, a to vďaka výraznejšej grafike spolu s miernym zapustením do karosérie. Pozornosť na seba púta predovšetkým interiér. Nami testovaná verzia mala interiér ladený do hnedej kože, ktorá bola výrazná. Sedačky ale boli naozaj pohodlné a pre pasažierov vpredu bola aj príplatková výbava s masážnou funkciou. Rázvor kolies je síce 2730 mm, no aj napriek tomu je tu priestoru dosť. Podobne je na tom aj kufor, ktorý má objem 460 litrov.
Infotainment nie je prekvapujúci a do bodky kopíruje grafiku koncernových áut. Kokpit si samozrejme prispôsobili pre seba a je dostatočne prehľadný. Podpora je tu aj pre Android Auto a Apple CarPlay, no bohužiaľ stále iba cez kábel. Konektory USB sú tu vo verzii A, teda klasický štandardný USB konektor. Skratky v rámci navigačného systému a infotainmentu pod displejom nie sú tlačidlové ako v Peugeot, ale dotykové.
Záverečné hodnotenie – Test Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid je ďalší zaujímavý plug-in hybrid, nad ktorým sa dá rozmýšľať. Samozrejme, plug-in hybridy sú vhodné prevažne vtedy, ak je váš pravidelný denný nájazd maximálne v rozmedzí niekoľkých desiatok kilometrov. No a tie by ste práve mohli pokryť lokálne bezemisnou a tichou jazdou. C5ka je priestranné rodinné SUV, s ktorým tých elektrických kilometrov nedokážete spraviť príliš veľa na jedno nabitie, no kompenzovať sa to dá rýchlejšou palubnou nabíjačkou. Desať kilometrov dlhá cesta do obchodu sa vám vie vrátiť vďaka silnejšej nabíjačke už aj za menej ako 40 minút nabíjania.
V tejto kategórii nie je až tak veľa plug-in hybridov, najmä teda v tej cenovej. Spomenúť ale predsa môžeme napríklad KIA Niro PHEV alebo Peugeot 3008 Hybrid4, ktoré sú rozhodne zaujímavou alternatívou. KIA Niro síce nenabijete rýchlejšie, no vďaka lepšej efektivite dokážete získať približne rovnaký dojazd za podobný čas ako s Citroën C5 Aircross Hybrid alebo Peugeot 3008 Hybrid4. Na druhú stranu, Peugeot 3008 Hybrid4 má pod kapotou naozaj obrovský výkon, s ktorým sa dokážete ľahko zabaviť.
Cena Citroën C5 Aircross Hybrid začína na 30 790 €
Plusy:
+ pekný a priestranný interiér
+ komfortná jazda
+ výkonnejšia palubná nabíjačka
+ veľký kufor
Mínusy:
– menší elektrický dojazd
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom