Test Citroen C5 X PHEV: Keď na komforte záleží

Zdroj: Michal Lauko

Do rúk sa mi opäť dostalo plug-in hybridné vozidlo. A nie len tak hocijaké. Citroen C5 X v sebe ukrýva eleganciu limuzíny, no zároveň aj výhody SUV. Dizajnovo atraktívne vozidlo ponúka aj ďalšie zaujímavé vlastnosti. Aký je a je niečo, čo mu chýba? Toto je test Citroen C5 X PHEV.

Cena a výbava

Cena vozidla začína na 31 490 €, avšak mnou testovaný model s plnou výbavou stojí 45 490 eur. V ponuke sú 4 úrovne výbavy, najlacnejšia elektrifikovaná je za 41 490 €. Všetky elektrifikované varianty ponúkajú úplne rovnaký výkon, líšia sa len vo výbave.

Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko

V základnej FEEL výbave je možné kúpiť tento model bez elektromotora. PHEV modely môžu mať buď výbavu FEEL PACK, SHINE alebo SHINE PACK.

Parametre

Rozmery (dĺžka x šírka x výška) a hmotnosť4805 x 1865 x 1485 mm, 1826 kg (s vodičom)
Výkon spaľovacieho motora180 koní
Výkon elektromotora110 koní
Celkový systémový výkon165 kW (225 koní),
Krútiaci moment360 Nm
Kapacita batérie12,4 kWh
Udávaný elektrický dojazd55 km
Maximálna rýchlosť elektrickej jazdy135 km/h
Cena od31 490 €
Cena testovaného vozidla45 740 €

Batéria a nabíjanie

Akumulátor vo vnútri nepatrí medzi najväčšie. Dokonca medzi plug-in hybridmi ide o podpriemer. Avšak udávaný dojazd na. jedno nabitie na úrovni 55 km vyzerá na papieri viac než sľubne. Mnou testované vozidlo malo vo výbave aj príplatkovú (500 €) 7,4 kW palubnú nabíjačku, no v základe je výkon len polovičný. Určite odporúčam si priplatiť za rýchlejšie nabíjanie.

Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Nabíjací port sa nachádza vzadu vľavo, takže jeho pozícia je v poriadku. Ak vozidlo počas nabíjania odomknem, nabíjanie sa preruší a je možné aj vytiahnutie kábla. To je na jednu stranu dobrá vlastnosť, no často mi to aj prekážalo. Najmä v časoch, kedy som sa pri nabíjaní pohyboval pri aute kvôli testovaniu a zisťovaniu nabíjacieho výkonu.

Nabíjanie | Zdroj: Michal Lauko

Z 0 na 100 % sa batéria nabije približne za 2 hodiny, v prípade základnej palubnej nabíjačky je to dvojnásobok. Počas nabíjania vidím čas do ukončenia nabíjania, stav nabitia batérie v percentách a aktuálny elektrický dojazd.

Jazda, režimy, výkon, rekuperácia

Jazdenie v C5 X som si užíval. Podvozok je už tradične mäkší a veľmi dobre odoláva nerovnostiam na vozovke. Ide o veľmi pohodlné auto na bežné vozenie či dlhšie trasy. S výkonom 225 koní je aj veľmi svižné. Prispieva tomu aj krútiaci moment na úrovni 360 Nm. Pre maximálny výkon je samozrejme potrebné mať dostatočne nabitú aj batériu.

Z 0 na 100 km/h dokáže zrýchliť za 7,8 s a maximálna rýchlosť je 233 km/h. Pokiaľ by ste chceli jazdiť len s využitím elektromotora, maximálna rýchlosť v tomto režime je 135 km/h. Páči sa mi, že v zime vie jazdiť v elektrickom režime, a zároveň aj kúriť. Nepotrebuje kvôli kúreniu štartovať spaľovací motor.

Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Okrem elektrického jazdného režimu je k dispozícii aj športový, hybridný a komfortný režim. Auto je to vo všeobecnosti veľmi pohodlné, od zvoleného jazdného režimu závisí aj nastavenie podvozka, v športovom režime je o niečo tvrdší. Ako elektromobilista som mal najväčší problém s neskorými reakciami spaľovacieho motora, a to aj v športovom režime. Chýbal mi tam ten okamžitý ťah. Po zatlačení plynového pedálu na podlahu auto najskôr podarilo a plný výkon pustilo až potom. To je síce logické, no na môj vkus to trvalo až príliš dlho.

Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Inžinieri z Citroenu sa pohrali aj s jedným detailom, vďaka ktorému si získali moju pozornosť. Ukazovateľ rýchlosti, či už na displeji za volantom alebo na head-up displeji dokáže meniť farby. Ak momentálne jazdím čisto na elektrický pohon, tak je zafarbený namodro. Ak využívam aj spaľovací motor, tak je biely. Je to síce možno len malý detail, ale naozaj ma potešil.

Čo ale musím pochváliť, je veľmi dobrý adaptívny tempomat. Reaguje naozaj rýchlo a spoľahlivo. Napríklad ak predbieham iné pomalšie vozidlo, vyhodím smerovku a začínam sa zaraďovať do ľavého pruhu, vozidlo začína ihneď akcelerovať. Lebo vie, že ho idem predbehnúť. V iných autách je to väčšinou tak, že počkajú, kým sa zaradím do pruhu a zrýchľovať začnú neskôr. Mne to takto extrémne vyhovovalo.

Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Veľmi dobrý je aj head-up displej, ktorý ukazuje nielen rýchlosť a navigačné pokyny, ale aj údaje o spotrebe a jednotlivých jazdách. Jediný problém vidím v tom, že kvôli ich zobrazeniu musím stlačiť príslušné tlačidlo na pravej páke pri volante. To isté platí aj v prípade, ak si chcem tieto údaje zobraziť na displeji za volantom.

Pri plug-in hybride pozerám aj na to, ako je riešená rekuperácia. V tomto prípade mám k dispozícii režim “B,” ktorý predstavuje maximálnu. Vlastne je tu buď táto možnosť alebo žiadna rekuperácia. Čo sa týka samotného brzdenia po pustení plynu, tak nie je to žiadna Tesla ani Volvo, no auto brzdí a rekuperuje. Informuje ma o tom aj na displeji.

Súvisiacie články

Test Citroen C5 X PHEV: Infotainment

Z infotainmentu som mal zmiešané pocity. Na jednu stranu je používateľské prostredie pomerne atraktívne a moderné, displej má dobré farby aj čitateľnosť a je naozaj veľký. No systém ako taký je pomalší. Navigácia je pomerne spoľahlivá, no osobne vždy radšej siahnem po prepojeniu so smartfónom a Google Mapách.

Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko

A toto tu funguje výborne. Android Auto aj Apple CarPlay fungujú aj bezdrôtovo. Smartfón viem pripojiť prostredníctvom USB-C konektora, čiže pekne moderne. Tak by to malo byť. Žiadne veľké USB-čka už nechceme. Na ovládanie klimatizácie slúžia samostatné hardvérové tlačidlá, hardvérové tlačidlá sú tu aj na vrátenie sa na domovskú obrazovku a nastavení vozidla.

Priehradka pre bezdrôtové nabíjanie a indikátor | Zdroj: Michal Lauko

Pod infotainmentom je priehradka na telefón s funkciou bezdrôtového nabíjania. Páči sa mi, že výrobca nezabudol na indikáciu nabíjania prostredníctvom LED svetielka. Je to nielen efektné, ale aj informatívne.

Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Zvukový prejav reproduktorov je priemerný, to však neznamená, že zlý. Ak sa trochu pohráte s ekvalizérom, hudbu si užijete. Len škoda, že z volantu neviem prepínať moje skladby zo Spotify, keď mám k autu pripojený telefón.

Interiér a exteriér

C5 X sa môže pochváliť naozaj veľkorysým priestorom pre posádku, či už vpredu alebo vzadu. Miesta je tu naozaj dosť, problém nebudú mať ani vyšší jedinci. Dostatok priestoru je tu nielen pre kolená, ale aj hlavu. A poteší aj veľmi dobré odhlučnenie interiéru. Objem batožinového priestoru je celkom slušný, 485 litrov.

Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Zvonku je Citroen C5 X veľmi zaujímavým vozidlom. Ide o akýsi hybrid medzi SUV a klasickým sedanom. Je dlhé a široké, no zároveň aj pomerne nízke a aerodynamické. Spredu pôsobí pomerne agresívne, a to vďaka ostrejším prvkom. Štýl a eleganciu mu dodávajú predné svetlá v tvare písmena “V”, ktoré efektne prechádzajú do loga výrobcu. Nie je to chaotické a pôsobí to aktuálne, moderne.

Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Zadné svetlá sú taktiež nadizajnované podobným spôsobom, celkový dizajn je celistvý, agresívny a nikde nič nevytŕča.

Test Citroen C5 X PHEV: Dojazd a spotreba

Automobilka udáva elektrický dojazd na úrovni 55 km, no pravdou je, že som sa k tomuto číslu počas testovania nepriblížil. Môj dojazd sa pohyboval niekde na úrovni 44 – 46 km. V lete pri ideálnych podmienkach je asi tých 55 km reálnych. Spotrebu elektrickej energie počas jazdy vozidlo neukazuje v závislosti od jednotlivých tripov, ale len za uplynulý čas. A je to schované hlboko v systéme.

Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Spotrebu benzínu je možné sledovať klasicky na displeji za volantom, prípadne na head-up displeji. Pre zobrazenie informácií je potrebnú stlačiť tlačidlo na pravej páke. Tieto informácie sa bohužiaľ nezobrazujú neustále.

Počas testovania som vyskúšal odmerať aj spotrebu elektrickej energie na diaľnici, no pri plug-in hybride nejde o podstatný údaj, pretože na elektriku sa jazdí najmä v meste. V každom prípade, pri rýchlosti 130 km/h bola spotreba naozaj vysoká – 31,7 kWh/100 km. Pri rovnakej rýchlosti a vybitej batérii sa spotreba benzínu pohybovala na úrovni okolo 7,8 l / 100 km.

Test Citroen C5 X PHEV: Záverečné hodnotenie

Citroen C5 X PHEV je zaujímavé vozidlo. Ukrýva v sebe niekoľko výborných riešení, no nájdu sa aj nedostatky. Napríklad len 3,7 kW palubná nabíjačka v základe. Našťastie v rámci príplatkovej výbavy je možné mať verziu s dvojnásobným výkonom. Silnou stránkou je dobrý podvozok a celkové jazdné pohodlie spoločne so štedrým priestorom v interiéri.

Citroen C5 X PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Ponáka slušný výkon a mňa ako fanúšika technológií teší bezdrôtová podpora Android Auto a Apple CarPlay. Elektrickým dojazdom na jedno nabitie za konkurenciou mierne zaostáva, približne 45 km nie je veľmi dobré ani v zime. V lete to bude samozrejme o niečo viac.

  • Možnosť príplatkovej 7,4 kW palubnej nabíjačky
  • Slušný výkon
  • Veľmi pohodlné jazdenie
  • Atraktívny dizajn, veľa priestoru vnútri
  • Bezdrôtový Apple CarPlay aj Android Auto
  • Ukazovateľ rýchlosti mení farbu podľa toho, či idem na elektromotor alebo spaľovací motor

  • Len 3,7 kW palubná nabíjačka v základe
  • Slabý elektrický dojazd
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.