MojElektromobil

Elektrický Citroen C4 je na trhu už celkom dobre udomácnený, no toto je novinka. Svedčí o tom písmeno X v názve. V tomto prípade však neznamená vyšší výkon či batériu. Ide o novú karosársku verziu s predĺženým zadným previsom, ktorá viac pripomína sedan. Vozidlo takto vyzerá veľmi zaujímavo.

Pri pohľade na cenu a parametre je ihneď vidieť, že to tento elektromobil nebude mať jednoduché, pretože konkurencia je silná. Na druhú stranu, určite má čo ponúknuť. To, čo sa doň oplatí ísť, možno zistíte práve z tohto testu.

Cena, výbava a konkurencia

Citroen ë-C4 X začína v základnej výbave na cene 32 490 € vo výbave YOU! Ide o verziu so slabším motorom a menšou batériou, ktorú sme testovali my. Silnejší variant začína na cene 33 900 € v rovnakej výbave, pričom najdrahší variant je  za 35 990 € vo výbave MAX. Dobrou správou je, že súčasťou každej výbavy je v základe aj tepelné čerpadlo.

test Citroen e-C4 X
Citroen e-C4 X

Head up displej je k dispozícii len vo výbave MAX, rovnako aj funkcionalita Android Auto a Apple CarPlay. Ak potrebujete zadnú parkovaciu kameru, zaplatiť si musíte aspoň za výbavu PLUS.

VerziaVýkonCenníková cenaAkciová cena
YOU!100 kW / 136 k35 490 €32 490 €
YOU!115 kW / 156 k36 990 €33 990 €
PLUS100 kW / 136 k36 490 €33 490 €
PLUS115 kW / 156 k37 990 €34 990 €
MAX100 kW / 136 k37 490 €34 490 €
MAX115 kW / 156 k38 990 €35 990 €

Citroen dáva na batériu záruku 8 rokov alebo 160-tisíc kilometrov. Garantuje pritom, že batéria v rámci záruky neklesne pod kapacitu 70 %. V podobnej cene je na Slovensku možné kúpiť viacero elektromobilov. Napríklad atraktívny MG 4 Electric, Hyundai Kona vo variante s menšou batériou, Opel Mokka-e a podobne. Konkurencia je naozaj silná.

Parametre

Výkon100 kW / 136 k
Krútiaci moment260 Nm
Poháňaná nápravaPredná
Kapacita batérie50 kWh / 46,3 kWh netto
WLTP dojazd360 km
Palubná nabíjačka11 kW
DC nabíjací výkon 100 kW
Objem batožinového priestoru510 l / 1 360 l
Prevádzková hmotnosť1 659 kg
Užitočná hmotnosť 381 kg
Maximálna povolená hmotnosť2 040 kg
Maximálna rýchlosť150 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h9,5 s
WLTP spotreba14,8 kWh / 100 km

Batéria a nabíjanie

Citroen ë-C4 X sa ponúka v dvoch variantoch, pričom okrem iného sa líšia aj kapacitou batérie.  Ja som testoval model s menšou batériou. Tá má kapacitu 50 kWh, z čoho je 46,3 kWh využiteľných. Na túto triedu ide o bežnú kapacitu, ktorá nie je ani veľká, ale ani príliš malá. Model s väčšou batériou má kapacitu len o 4 kWh väčšiu.

Nabíjacie možnosti sú štandardné a v roku 2024 ničím neprekvapia. Port sa nachádza na ľavej strane vzadu, čo je veľmi dobrá pozícia. Vozidlo ponúka palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW. AC nabíjanie tak bude z 0 do 100 % trvať o niečo viac ako 4 hodiny.

Čo sa týka rýchleho DC nabíjania, Citroen ë-C4 X dokáže prijať výkon rovných 100 kW, čo je opäť a zase štandard v tejto kategórii vozidiel. Vzhľadom na relatívne menšiu batériu je DC nabíjanie príjemne rýchle, výrobca uvádza nabitie na 80 % kapacity v priebehu 30 minút. Reálne čísla, ktoré sa mi podarilo dosiahnuť počas testu, sú nasledovné.

citroen e c4 x krivka nabijania
Krivka nabíjania | Zdroj: ZSE Drive

Na grafe môžete vidieť, že som nabíjal zo 7 do 82 %, čo trvalo celkovo 38 minút. 30 minút z 20 na 80 percent, ktoré udáva automobilka, bolo splnených do bodky. K teoretickému maximu 100 kW sa vozidlo priblížilo najviac na začiatku nabíjania, pričom najvyšší nabíjací výkon bol 88,1 kW. Prvých 25 % (zo 7 do 32 %) batérie bolo nabitých za 9,5 minúty. Nabíjanie bolo uskutočnené po asi 20 km diaľničnej jazde pri vonkajšej teplote 10 stupňov celzia.

Citroen e-C4 X nabijanie
Nabíjací port sa nachádza vzadu vľavo

Počas nabíjania vidím na displeji všetko podstatné, teda až na jeden údaj, ktorým je aktuálny nabíjací výkon. A to je škoda. Namiesto neho tu mám rýchlosť nabíjania v kilometroch pridaného dojazdu za hodinu. Poteší údaj o aktuálnom percente nabitia, aktuálnom dojazde aj času, ktorý bude potrebný do plného nabitia.

Jazda, výkon, rekuperácia

Možno sa to na prvý pohľad nezdá, no počas jazdy mám pocit, že sedím naozaj vo veľkom aute. Vyšší posed a celkovo robustnejšia konštrukcia sa podpísali práve na tomto pocite. Osobne to považujem za výhodu, nemal som pocit stiesnenosti a podobne.

Keďže nejde o elektromobil na okruh, o čom svedčí aj samotný výkon, prvoradé je tu pohodlie. A musím uznať, že v tomto smere sa to podarilo. Jazda je veľmi príjemná, oceňujem veľmi dobré odhlučnenie a skvelý komfort pri jazde. Naozaj, prechádzanie nerovností je príjemné a auto je maximálne komfortné. Prechod po nerovnostiach nesprevádza nepríjemné búchanie ani klepanie, zvuk je príjemne tlmený a jazdu som si naozaj užíval.

Vyzdvihnúť musím aj samotný elektromotor, ktorý je pri jazde tichý. Spomedzi elektromobilov patrí určite medzi tie tichšie, svoje na tom určite zohráva aj fakt, že interiér je výborne odhlučnený. Len na začiatku po každom naštartovaní je zvonku počuť nejaký čudný niekoľko sekundový zvuk, v kabíne nepočujete nič.

test Citroen e-C4 X
Bezdrôtová nabíjačka sa hodí

Nastavení rekuperácie veľa nie je, vlastne samotné nastavenie nie je žiadne. Auto rekuperuje po prepnutí do režimu „B,“ ktorý sa aktivuje tlačidlom pri radení. Po každom zaradení spiatočky je potrebné rekuperáciu opäť aktivovať, čo je škoda.

Auto nedokáže jazdiť režimom one-pedal, rekuperácia je síce postačujúca, no privítal by som ešte výraznejšiu. Pre dobrzdenie do nuly je vždy potrebné stlačiť brzdový pedál. Jazdný režim nemá na úroveň rekuperácie žiadny vplyv.

Režimy jazdy sú k dispozícii tri. Eko jazdenie znamená aj poriadne vlažnú reakciu na akcelerátor, ak chcete naozaj zrýchliť, je potrebné ho stlačiť naozaj poriadne. Samozrejme, pre jazdu s čo najnižšou spotrebou je to takto najlepšie. Avšak skúsenejší elektromobilista vie jazdiť s rovnakou spotrebou aj v inom jazdnom režime, keďže už má cit v nohe.

test Citroen e-C4 X
Prepínač jazdných režimov, okolie náchylné na zachytávanie nečistôt

V režime Normal je reakcia na pedál svižnejšia a osobne sa mi práve jazdenie v tomto režime osvedčilo najviac a pužíval som ho prakticky počas celej doby testovania. Oceňujem rýchle dvojtlačidlo na zmenu jazdného režimu priamo na stredovom paneli, o tom aktuálne zvolenom som informovaý priamo na displeji za volantom. V tomto smere nemám Citroenu ë-C4 X čo vyčítať.

Ergonómia ovládacích prvkov týkajúcich sa jazdy je fajn, no už by to asi chcelo zmenu. Tlačidlo prepínania jazdných režimov je síce veľké, no stále ho treba hľadať. Zbytočné tlačidlo „B“ by som tiež riešil inak, napríklad radiacou pákou s polohou navyše. Taktiež mi prekáža to, že vozidlo sa nevie automaticky aktivovať po stlačení brzdového pedálu a deaktivovať po zaradení P a jeho opustení. To však nevie ani najbližšia konkurencia, aspoň že tu máme bezproblémové bezkľúčové odomykanie či štartovanie.

test Citroen e-C4 X
Nechýba ani slušná cúvacia kamera

Samotný výkon je tu však skromnejší. Testoval som slabšiu verziu so 100 kW elektromotorom a phonom prednej nápravy. To ale neznamená, že je to úplne zle. Na bežné jazdenie po meste, ale aj na diaľnici, to úplne stačí, pokiaľ nepatríte medzi pretekárov. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 9,5 sekundy.

V ponuke je aj variant s výkonom 115 kW a o 4 kWh väčšiu batériou, ktorý na stovku zrýchli za 8,8 sekundy. Mimochodom, počas jazdy mám v každom jazdnom režime možnosť pretlačiť pedál až na podlahu, kedy dostanem maximálny výkon.

Infotainment a navigácia

Infotainment ma veľmi neoslovil, nepatrí medzi najkrajšie a ani najrýchlejšie. Na druhú stranu, nie je to úplne zlé a účel spĺňa bez problémov. Po chvíľke som sa na ňom naučil pracovať pomerne intuitívne. Grafika by  mohla byť modernejšia, určtie by sa na tom dalo ešte popracovať.

test Citroen e-C4 X
Základné systémové menu

K samotnému displeju intotainmentu nemám žiadne výhrady. Je dostatočne veľký, dobre čitateľný a má pekné farby. Osobne sa mi mimoriadne páčil displej za volantom, ktorý pôsobí esteticky veľmi pekne. Tiež má pekné farby a zobrazuje všetky dôležité informácie. Okrem rýchlosti tu vidím napríklad aj aktuálny dojazd či stav nabitia batérie v percentách. Dobrý dojem z jeho používania umocňuje veľmi príjemné ambientné osvetlenie z oboch jeho strán.

test Citroen e-C4 X
Tento displej sa vydaril

Navigácia je klasická, ničím extra neohúri. Osobne mi najviac chýba plánovanie trasy spolu s nabíjaním a odhad percenta batérie v cieli. Bohužiaľ, to tu nie je. Na druhú stranu, navigácia je spoľahlivá a funguje dobre, no oveľa radšej som používal Google Mapy v Android Auto.

test Citroen e-C4 X
Základná navigácia

Stačí len káblom pripojiť telefón a ihneď dostávam nové možnosti, lepšiu navigáciu a výborné prepojenie vozidla so smartfónom. A čo je ešte lepšie, Android Auto aj Apple CarPlay fungujú aj bezdrôtovo. Naozaj, v tomto smere som sa absolútne nemal na čo sťažovať.

Pokyny z navigácie, dokonca aj z Android Auto, sa môžu premietať aj na head-up displeji. V tomto prípade ide o klasický starší dizajn v podobe sklíčka, ktoré sa vysunie spoza volantu.

Exteriér a interiér

Možno to na prvý pohľad z fotografií nevyzerá, no Citroen ë-C4 X nie je úplne maličké auto, skôr naopak. Zaujme najmä svojimi tvarmi, vďaka ktorým si ho len tak ľahko s ničím nezameníte. Charakteristický je najmä pohľadom zboku, a to vďaka predĺženej zadnej strane s natiahnutým kufrom. Tvar je to trochu netradičný, no funkčný.

Citroen e-C4 X
Citroen e-C4 X

Predná strana je elegantná a prvky na nej sa pekne zbiehajú do loga značky. Je vidieť, že toto mali dizajnéri dobre premyslené. Predné LED svetlá poskytujú dostatočnú svietivosť v noci, pričom pekne osvetľujú aj okraje cesty, takže vidíte aj prípadnú zver.

Poteší aj taká drobnosť, ako prahy, ktoré sú chránené čiernym plastovým krytom. Nejde tak len o dizajnovú vec, ale aj praktickú. Navyše, v prípade poškodenia sa plast bude jednoduchšie ošetrovať, prípadne bude lacnejšie ho vymeniť komplet celý.

test Citroen e-C4 X
Pohľad zozadu

Interiér na prvý pohľad ničím nezaujme. Poteší celkom štedrým priestorom pre posádku, no aj v najvyššej výbave chýba napríklad elektrické posúvanie sedadiel. Avšak sú vyhrievané, vyhrievaný je aj volant.

Materiálovo je to taký priemer. Niektoré časti interiéru sú pekne mäkčené, iné sú tvrdé plasty, ktoré sa pravdepodobne časom poškriabu. Osobne najväčší problém vidím na stredovej konzole s čiernou leskou farbou. Tá sa určite nielen ľahko poškriabe, ale sú na nej viditeľné aj odtlačky prstov. To isté v spodnej časti volantu.

test Citroen e-C4 X
Priestoru je dosť aj vzadu

Ten je inak príjemne kožený, mäkký a kompaktný, pracuje sa s ním veľmi dobre. Nechýba podložka na bezdrôtové nabíjanie telefónu a k dispozícii je nielen USB-C konektor, ale aj klasické veľké USB.

Citroen e-C4 X batozinovy priestor
Štedrý batožinový priestor, užšia nakladacia hrana

Natiahnutý kufor sa mi veľmi páči, je naozaj poriadne hlboký. Avšak kvôli dizajnu a zúženej zadnej časti auta, je nakladacia hrana pomerne malá, hlavne na výšku. Je tak možné, že nejaký predmet by sa teoreticky do vnútra zmestil, no neprejde cez nakladaciu hranu. Už na pohľad štedrý batožinový priestor potvrdzuje aj jeho objem 510 litrov, po sklopení zadných sedadiel sa zväčší až na 1 360 litrov.

Spotreba a dojazd

Spotreba je jedným z najdôležitejších údajov pri elektromobile. Už na začiatku môžem prezradiť, že nový Citroen ë-C4 X nesklamal. Počas testovania som urobil niekoľko rôznych trás, na ktorých som podrobne odmeral spotrebu. A dostal som zaujímavé čísla.

Poďme ale pekne postupne. Teší ma, že spotrebu môžem vidieť priamo na peknom displeji za volantom, takže ju mám pred sebou. Zobrazím si ju tlačidlom na pravej páčke pri volante. K dispozícii sú dve trasy, ktoré je možné nulovať, takže v tomto  smere bez problémov. Len je škoda, že spotrebu na displeji nevidím neustále, musím ju vyvolať tlačidlom. Na druhú stranu, tlačidlo je veľmi dobre dostupné, takže v konečnom dôsledku to až taký problém nie je.

test Citroen e-C4 X
Citroen e-C4 X

Mimochodom, vedeli ste, že Citroen má na webe kalkulačku dojazdu? Stačí zadať vonkajšiu teplotu a priemernú rýchlosť jazdy a zistíte, aký približný dojazd môžete očakávať.

Hneď prvý deň som mal naplánovanú cestu z Bratislavy na letisko do Viedne. Dĺžka približne 50 km, okresky + nejaké dediny, takže niečo, kde sa elektromobil cíti veľmi dobre. Počas tejto trasy vozidlo ukázalo spotrebu na úrovni 13,7 kWh/100 km. Ak sa pozrieme na kapacitu batérie, ktorá je čistých 46,3 kWh, stačilo by to na celkový dojazd 338 kilometrov. Vonkajšia teplota bola 10 stupňov celzia, klimatizovanie nebolo nutné, vo vozidle bola jedna osoba.

test Citroen e-C4 X
Sporeba na testovacom okruhu

Ďalší test prebiehal v kombinácii okresiek a obcí v okolí Bratislavy počas veľmi miernej premávky. Vonkajšia teplota príjemných 14 stupňov celzia, klimatizácia vypnutá. Po prejdení 30 km sa spotreba zastavila na výborných 11,2 kWh/100 km. Pri tomto štýle jazdy by to znamenalo celkový dojazd 413 km. Ide o testovaciu trasu, ktorú prechádzame s každým vozidlom, v tabuľke nižšie si preto môžete porovnať spotreby viacerých modelov.

Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - zimné pneu
VozidloSpotrebaTeoretický el. dojazdVonkajšia teplota
Citroen ë-C4 X11,2 kWh / 100 km413 km12 °C
Fiat 600e11,3 kWh / 100 km450 km12 °C
MG4 Electric Elegance11,7 kWh / 100 km527 km11 °C
Hyundai Ioniq 6 Premium11,8 kWh / 100 km627 km10 °C
Škoda Enyaq 8512,9 kWh / 100 km597 km7 °C
Jeep Avenger13,1 kWh / 100 km387 km7 °C
Volkswagen ID.7 Pro13,7 kWh / 100 km562 km5 °C
Škoda Enyaq Coupé 85x13,8 kWh / 100 km558 km7 °C
Hyundai Kona Electric14,2 kWh / 100 km461 km12 °C
Volkswagen ID. Buzz Pro15,1 kWh / 100 km510 km12 °C
Kia EV6 GT15,3 kWh / 100 km474 km21 °C
BMW i5 M60 xDrive15,8 kWh / 100 km514 km10 °C
Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC15,8 kWh / 100 km573 km12 °C
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC16,0 kWh / 100 km416 km4 °C
Cupra Tavascan 4Drive16,0 kWh / 100 km481 km7 °C
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC16,0 kWh / 100 km416 km7 °C
Mercedes-Benz EQE 350 SUV 4MATIC16,0 kWh / 100 km566 km15 °C
Volvo EX30 Single Motor Long Range16,7 kWh / 100 km383 km4 °C
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC18,0 kWh / 100 km108 km (Plug-in hybrid)16 °C
Renault Kangoo EV4518,4 kWh / 100 km245 km8 °C
Porsche Cayenne E-Hybrid23,3 kWh / 100 km94 km (Plug-in hybrid)10 °C

Mesto zvláda Citroen tiež veľmi dobre. Počas 40 km dlhej testovacej trasy sme namerali spotrebu 12,3 kWh/100 km, čo by znamenalo celkový mestský dojazd 376 km. Vonkajšia teplota bola 9 stupňov celzia. Diaľničná spotreba pri rýchlosti 110 km/h z Bratislavy do Trnavy bola 17,7 kWh/100 km, cestou späť ukázalo vozidlo spotrebu 18,8 kWh/100 km.

Klasická 130-ka si samozrejme vypýtala najviac energie. Smer Bratislava-Kúty ukázal spotrebu pekných 21,7 kWh/100 km, cestou späť bola spotreba vyššia, konkrétne 24,8 kWh/100 km, najmä kvôli silnejšiemu vetru. Teroretické dojazdy pri týchto spotrebách sú teda 213, respektíve 187 km.

Záverečné hodnotenie

Citroen ë-C4 X je veľmi dobrý elektromobil, ktorý má čo ponúknuť. Relatívne menšiu batériu kompenzuje veľmi slušnou spotrebou, a tak dojazdy na jedno nabitie nie sú vôbec zlé. Nabíjanie je navyše pomerne rýchle, 100 kW vzhľadom na kapacitu batérie je dobrá hodnota.

test Citroen e-C4 X
Citroen e-C4 X

Toto vozidlo vyniká najmä zaujímavým dizajnom, celkom štedrým priestorom vo vnútri či slušným batožinovým priestorom. Poteší aj príjemne tichou a dobre odhlučnenou jazdou a pohodlným podvozkom.

Náš tip
Porovnanie diaľničnej spotreby elektromobilov – aký veľký je rozdiel medzi SUV a aerodynamickou limuzínou?
6. marca 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+