Elektromobilita sa bezpochyby dostáva aj do segmentu úžitkových automobilov. Ja som mal možnosť otestovať nový Citroën ë-Jumpy vo verzii až s 9 sedadlami, pričom za tretím radom je stále štedrý priestor na batožinu. Výrobca udáva pomerne slušný WLTP dojazd na úrovni 330 kilometrov. Vozidlo je v ponuke s 50 kWh 75 kWh batériou, pričom ja som testoval verziu s väčšou batériou. Aký je ë-Jumpy v skutočnosti?
Batéria
Ako som spomínal vyššie, kapacita batérie verzie, ktorú som testoval ja, je 75 kWh. Na dodávku to nie je veľa, ale ani málo. Deklarovaných 330 km dojazdu podľa WLTP v mestskej premávke zvládne určite. Pre porovnanie, nedávno testovaný Mercedes EQV má 100 kWh batériu, Hyundai Kona s WLTP dojazdom 484 kilometrov má batériu s kapacitou 64 kWh. Citroën ë-Jumpy sa s Konou porovnávať nemôže, je to oveľa väčšia a ťažšia dodávka, čo sa samozrejme premietne na kratšom dojazde aj napriek väčšej batérii. Verzia s 50 kWh batériou ponúka WLTP dojazd na úrovni 230 kilometrov.
Rýchlosť nabíjania
Dodávku je možné nabíjať štandardnými spôsobmi. Jednosmerným prúdom cez CCS konektor a striedavým prúdom cez Type 2. Nabíjací konektor sa nachádza vľavo vpredu. Dostupný je pohodlne a pre jeho otvorenie nie je potrebné v interiéri stlačiť žiadne tlačidlo.
Osobne radšej do parkovacích miest cúvam, o to viac s takýmto veľkým vozidlom. Avšak na nabíjanie spredu som si pomerne rýchlo zvykol. Zaujímavé je, že za zadnými dverami sa nachádza zaslepený otvor pre tankovanie.
Palubná nabíjačka má maximálny výkon 11 kW, nabíjanie týmto výkonom trvá približne 7 a pol hodiny. 100 kW rýchle nabíjanie, ktoré udáva výrobca, náš test potvrdil.
100 kW nabíjací výkon je k dispozícii do 30 % nabitia batérie. Potom klesne na 75 – 77 kW, a to až do polovice nabitia. Následne sa výkon zníži na približne 70 kW, čo stále nie je zlé. Týmto výkonom sa nabíja až takmer do 80 percent.
Tu sa už nabíjací výkon zníži drastickejšie na nejakých 43 kW, pri 90 % úrovne nabitia batérie je výkon približne 20 kW.
Čo sa týka času nabíjania, na nabíjačke som strávil presne 53 minút. Za tento čas som nabil zo 7 % na 90 %.
Zo 7 % do 25 % to trvalo 11 minút, na 57 % som sa dostal za 25 minút. Z 20 na 80 % trvá nabíjanie 35 minút.
Citroën ë-Jumpy pri nabíjaní nikde neukazuje aktuálny nabíjací výkon. Je tu len informácia o rýchlosti nabíjania v km/h, čo je málo. Aspoň že niektoré nabíjacie stojany touto informáciou disponujú.
V rámci pribalených nabíjacích káblov som sa mohol spoľahnúť na ten klasický, ktorý pichnete do bežnej zásuvky. Typ 2 – Typ 2 som bohužiaľ nedostal, čo je škoda, pretože AC nabíjacie stanice v mojom okolí ponúkajú práve tento konektor. A keďže bývam v byte, konektor do klasickej zásuvky mi bol tak trochu zbytočný.
Za aký čas sa Citroën ë-Jumpy nabije na 200 km dojazdu podľa WLTP? Vychádza to približne 30 – 35 minút.
Model | Maximálny výkon nabíjania | Čas nabitia 200 km WLTP |
---|---|---|
Audi e-tron GT | 262 kW | 8 - 12 minút |
Mercedes-Benz EQA | 113 kW | 20 - 25 minút |
Citroën ë-C4 | 100 kW | 21 - 26 minút |
Mercedes-Benz EQV | 113 kW | 25 - 30 minút |
Citroën ë-Jumpy | 100 kW | 30 - 35 minút |
DongFeng Seres 3 | 55 kW | 35 - 40 minút |
Jazda, jazdné režimy a rekuperácia
Síce ide o dodávku, no elektrický pohon jazde výrazne pomáha. Uloženie batérie v spodnej časti automobilu pozitívne vplýva na stabilitu. 100 kW výkon neohúri, ale reálne skúsenosti ukázali, že plne postačuje.
Samozrejme, že nemôžete očakávať extrémne zrýchlenie v rýchlosti okolo 100 km/h. Avšak pri rozbiehaní sa na semaforoch som už tradične patril medzi najrýchlejších. Zrýchlenie z 0 do 50 km/h je veľmi svižné a úprimne, viac by som ani nepotreboval.
Pri vyšších rýchlostiach je už slabší výkon v kombinácii s veľkosťou a hmotnosťou ë-Jumpy poznať. Na pretekanie to nie je. Pozor aj na maximálnu rýchlosť, ktorá je oficiálne obmedzená na 130 km/h, mne tachometer ukazoval najviac 137 km/h.
Elektromotor s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 300 Nm | Maximálna rýchlosť obmedzená na 130 km/h (137 km/h na tachometri)
Za volantom som sa cítil pohodlne. Oceňujem dobrý výhľad, problém som nemal ani s dlhšími cestami. Aj klimatizácia v tom teple fungovala ukážkovo. Pasažieri v druhom a treťom rade majú smolu, pretože výduchy vzadu chýbajú, klimatizácia fúka len vpredu. Avšak celý priestor dokáže celkom efektívne ochladiť.
K dispozícii sú tri jazdné režimy, ja som jazdil na režime Normal. Prišiel mi ako najlepší kompromis. Režim Eco je na môj vkus až príliš lenivý, chýba mu výkon. Našťastie po pretlačení pedálu úplne na spodok nastúpi maximálny výkon.
Športový režim zase až príliš reaguje na akcelerátor. Keďže mám radšej plynulejšiu jazdu, nevyužíval som ho. Nastavenia rekuperácie sú slabé, respektíve žiadne. Jedinou možnosťou, ako rekuperovať, je prepnúť režim jazdy do B. Ani v tomto režime však rekuperácia nie je nijako extra silná, brzdenie mohlo byť oveľa agresívnejšie.
Keď som potreboval pribrzdiť trochu silnejšie, zatlačeniu brzdového pedála som sa jednoducho nevyhol. Jemné stlačenie ešte zosilní rekuperáciu, fyzické brzdy nastupujú až po dosiahnutí maximálnej úrovne rekuperácie.
Citroën ë-Jumpy: Infotainment a plánovanie trasy
Infotainment patrí medzi tie jednoduchšie. Uhlopriečka samotného displeja mohla byť síce väčšia, ale na druhú stranu, úplne stačí. Umiestnený je pomerne vhodne, nie je príliš nízko, čo je vzhľadom na bezpečnosť jazdy dôležité.
Pomocou infotainmentu si viem nastaviť nejaké základné parametre vozidla, no veľa nečakajte. Navigácia je jednoduchá. Plánovanie trasy tu vôbec neexistuje. Ak zvolím navigáciu do miesta, kam by som bez nabíjania nedošiel, vozidlo ma na to neupozorní, neponúkne žiadne nabíjačky ani nič podobné.
Jediné upozornenie príde v čase, kedy mám nízku úroveň nabitia batérie. Pri koľkých percentách, tak to neviem, keďže Citroën ë-Jumpy percentá neukazuje. Nikde. Väčšinou sa mi táto hláška ukázala pri dojazde medzi 20 – 30 km. Navigácia síce pozná adresy, no nepozná body záujmu. Nenašiel som v nej dokonca ani Aupark.
Pri nízkej úrovni nabitia navigácia automaticky vyhľadá najbližšie nabíjačky a snaží sa vás k nim odnavigovať. Aspoň za toto palec hore. Natívna navigácia sa premieta aj na displej za volantom, vidím tam všetky potrebné pokyny. Navigácia z Android Auto alebo Apple CarPlay sa na tento displej nepremieta.
S infotainmentom súvisí aj možnosť pripojenia smartfónu. V tomto ohľade som bol veľmi spokojný. Nachádza sa tu klasický USB konektor, služby Android Auto aj Apple CarPlay fungovali bezproblémovo. Avšak nevedel som vymyslieť, kam mám uložiť telefón.
Do priehradky pod infotainmentom sa nezmestil. A aj keby áno, tak ho tam nedám, pretože by ľahko vypadol. Priestor na uloženie telefónu tu skrátka chýba a to mi dosť prekážalo. Telefón som tak mal položený na sedadle spolujazdca. Bohužiaľ.
Exteriér a interiér
Zvonku je auto robustné, predná maska je výrazne zdvihnutá a klasické väčšie SUV pri ňom vyzerajú maličké. Pohľad zboku a dĺžka vozidla ihneď dávajú vedieť, že nejde o nič malé. Skôr naopak. Pozdĺžne zaparkovať v klasickom parkovacom mieste je prakticky nemožné.
Dizajnom sa Citroën ë-Jumpy na nič nehrá. Nie je tu nič navyše, žiadne zbytočné prvky či gýčovo vyzerajúce doplnky. Skôr by som dizajn označil za praktický a čistý. Jediné, či mi osobne prekáža, je zbytočný otvor v mieste, kade verzia so spaľovacím motorom tankuje palivo. Ten je zaslepený a nie je možné ho otvoriť.
Priestoru v interiéri je dosť. To platí pre všetky tri rady sedadiel, každý rad ponúka až tri miesta na sedenie. Spolu ich je 9. A áno, aj 9 cestujúci sa odvezú pomerne pohodlne. Priestoru na kolená je dosť, rovnako je dosť aj priestoru nad hlavou. Sťažovať sa nebudú ani vyšší cestujúci.
Odkladací priestor v druhom a treťom rade neexistuje. Nemáte si kam odložiť ani len malý nápoj. Škoda. Vpredu je to podstatne lepšie, ale nejaké výhrady by sa predsalen našli. Priestor na nápoj je úplne hore vpredu, takmer pod čelným sklom. Nielenže sa musím za nápojom naťahovať, ale krásne naň aj pečie slnko. 1,5-litrovú fľašu tam nezmestím. Zmestím ju ale do dverí. Tu je odkladacieho priestoru dosť. Avšak dostupnosť je dosť nepohodlná, keďže sa nachádza nižšie a ja sedím dosť vysoko. Výrazne mi zavadzia sedadlo.
Lakťová opierka je k dispozícii pre šoféra, je jednoduchá, úzka a kvalitou nepresvedčí. Ale aspoň že tam je. Bez problémov ju je možné aj sklopiť a predný rad sedadiel je urobený tak, aby šofér bez problémov preliezol zo svojho miesta na ktorékoľvek iné.
Teší ma, že aj napriek trom radom sedadiel zostalo za nimi stále veľa miesta na prípadnú batožinu.
Citroën ë-Jumpy: Test spotreby v meste a na okreskách
Je logické, že veľká dodávka s 9 miestami na sedenie nebude patriť medzi rekordérov v najnižšej spotrebe. Skôr naopak. Avšak v niektorých smeroch príjemne prekvapila. Test spotreby, ktorý opisujem nižšie, bol očakávaný, no v meste to je lepšie, ako by som očakával.
Pri jazde čisto v meste som zaznamenal spotrebu 21,3 kWh/100 km, čo vôbec nie je zlé. Testovacia jazda bola po Bratislave s miernou premávkou a priemernou rýchlosťou 30 km/h. Celý čas som mal zapnutú klimatizáciu a vonkajšia teplota bola 33 stupňov celzia. Počas tohto testu som celkovo prešiel 62 kilometrov.
Podotýkam, že môj štýl jazdy je pomerne úsporný, na čo som si z testovania elektromobilov zvykol. Ak máte ťažšiu nohu, budete častejšie pridávať a brzdiť, spotreba by sa mohla zvýšiť. Rovnako pripomínam, že vo vozidle som bol počas testu sám, to isté platí aj pre diaľničný test. Kolega však vozidlo otestoval aj vo väčšej záťaži na výlete s rodinou. Postrehy prinesie už onedlho.
Pri jazdách po okreskách, prípadne po diaľničnom obchvate Bratislavy, kde sa moja rýchlosť pohybovala medzi 80 – 90 km/h, bola spotreba vždy medzi 21 – 23 kWh/100 km, čo tiež beriem ako pozitívny výsledok. Pre porovnanie, kolega s nedávno testovaným Mercedesom EQV mal pri tomto type jazdy spotrebu cez 30 kWh/100 km.
Citroën ë-Jumpy: Test spotreby na diaľnici
Spotrebu pri jazde na diaľnici som vyskúšal už tradične na trase Trnava- Žilina. Cestoval som pravdepodobne počas najteplejšieho dňa tohto roka. V Trnave bolo 35 stupňov, v Žiline 33. Klimatizácia bola spustená po celú dobu jazdy.
Vyrážal som z Trnavy z nabíjačky pri aquaparku, cieľom bol OC Dubeň v Žiline. Celková dĺžka trasy je 151 kilometrov. Vyrazil som s 89 %, do cieľa som prišiel s 11 % a odhadovaným dojazdom 28 kilometrov. Vozidlo tak na prejdenie 151 kilometrov spotrebovalo 78 % batérie.
Po celú cestu som mal na diaľnici nastavený tempomat na rýchlosť 140 km/h (maximálna rýchlosť je 137 km/h), čo pre elektromobily nie je najvýhodnejšie. A už vôbec nie pre veľkú neaerodynamickú dodávku. Aerodynamický odpor sa každým zvýšením rýchlosti výrazne zvyšuje, čím sa výrazne zvyšuje aj spotreba.
Počas týchto 151 kilometrov auto ukázalo spotrebu 31,8 kWh/100 km. Celkový diaľničný dojazd pri rýchlosti 137 km/h mi vychádza približne 195 kilometrov.
Ukazovateľ dojazdu v ë-Jumpy na začiatku ukazoval dojazd 297 kilometrov. Ten bol samozrejme vypočítaný z priemernej spotreby posledných kilometrov. Akonáhle som začal jazdiť spomínanou rýchlosťou 140 km/h, ukazovateľ dojazdu sa znižoval pomerne rýchlo, čo je ale logické. Preto by som sa v niektorých situáciách spoliehal skôr na percentá nabitia. Tie ale auto neukazuje vôbec. Zistiť ich viem len počas nabíjania, a to priamo z nabíjacieho staojanu, nie z vozidla.
Po diaľnici som skúsil jazdiť aj pomalšie, rýchlosť som držal medzi 110 – 120 km/h. V tomto režime vozidlo ukazovalo spotrebu medzi 25 – 27 kWh/100 km.
Trnava - Žilina (140 km/h) | Trasa | Spotreba | Potrebných % | Teplota | Dojazd | Poznámka |
Mini Cooper SE (2020) | 157 kilometrov | 16,4 kWh / 100 km | 86 % | 19 - 21 °C | 160 - 170 km | 110 - 115 km/h |
Honda e | 142,7 kilometrov | 16,9 kWh / 100 km | 90 % | 30 - 33 °C | 150 - 160 km | 110 - 115 km/h |
Renault ZOE | 145 kilometrov | 19,3 kWh / 100 km | 69 % | 15 - 25 °C | 250 - 260 km | 130 km/h |
Mazda MX-30 | 158,5 kilometrov | 22,5 kWh / 100 km | 122 % | 0 - 9 °C | 120 - 130 kilometrov | 110 km/h, nový úsek D1 |
Nissan Leaf e+ | 149,6 kilometrov | 22,9 kWh / 100 km | - | 12 - 15 °C | 230 - 245 km | Práce na ceste |
Hyundai Kona Electric | 150,8 kilometrov | 23,4 kWh / 100 km | 50 % | 16 - 22 °C | 260 - 270 km | |
Peugeot e-208 | 143 kilometrov | 23,9 kWh / 100 km | 80 % | 3 °C | 170 - 180 km | 120 km/h, práce na ceste |
KIA e-Niro | 150 kilometrov | 24,5 kWh / 100 km | 52 % | 4 - 7 °C | 250 - 260 km | |
Citroën ë-C4 | 150 kilometrov | 24,9 kWh / 100 km | 89 % | 17 °C | 170 - 180 km | 130 km/h a spomalenie v závere až na 80 km/h |
Peugeot e-2008 | 150 kilometrov | 25 kWh / 100 km | 86 % | 7 °C | 170 - 180 km | 125 km/h, práce na ceste |
Volkswagen ID.3 | 150 kilometrov | 25,9 kWh / 100 km | 69 % | 7,5 - 11 °C | 210 - 220 km | Pršalo |
KIA e-Soul | 150 kilometrov | 26,3 kWh / 100 km | 57 % | 5 - 9 °C | 230 - 240 km | |
Mercedes-Benz EQA | 148 kilometrov | 26,8 kWh / 100 km | 61 % | 8 - 13 °C | 230 - 240 km | |
Audi e-tron GT | 152 kilometrov | 26,8 kWh / 100 km | - | 17 - 19 °C | 300 - 310 km | |
Škoda Enyaq iV 80 | 149 kilometrov | 27,8 kWh / 100 km | 57 % | 6 - 9 °C | 260 - 270 km | 20" pneu, s TČ |
Volkswagen ID.3 Max | 156 kilometrov | 27,9 kWh / 100 km | 80 % | 0 - 5,5 °C | 190 - 200 km | Zimné 20" pneu, bez TČ |
Audi e-Tron Sportback | 148,5 kilometrov | 28 kWh / 100 km | 51 % | 19 - 26 °C | 290 - 300 km | |
Volkswagen ID.4 Max | 149 kilometrov | 28,2 kWh / 100 km | 57 % | 6 - 9 °C | 260 - 270 km | 21" pneu, s TČ |
Mercedes-Benz EQC | 148 kilometrov | 28,9 kWh / 100 km | 54 % | 19 - 23 °C | 270 - 280 km | |
BMW iX3 | 149,1 kilometrov | 32,8 kWh / 100 km | 68 % | -5 - 1 °C | 215 - 225 km | |
Mercedes-Benz EQV | 144 kilometrov | 39,8 kWh / 100 km | 69 % | 3,5 - 7,5 °C | 210 - 220 km | |
Mini Cooper SE (2021) | 152 kilometrov | 15,8 kWh / 100 km | 80 % | 20 - 26 °C | 170 - 180 km | |
Citroën ë-Jumpy | 151 kilometrov | 31,8 kWh / 100 km | 78 % | 33 - 36 °C | 190 - 200 km | rýchlosť 137 km/h |
DongFeng Seres 3 | 151 kilometrov | 28,5 kWh / 100 km | 85% | 19 - 26 °C | 170 - 180 km | V závere 100 km/h, spotreba sa nedala resetovať |
Citroën ë-Jumpy: Záverečné hodnotenie
Citroën ë-Jumpy je vozidlo, ktoré sa skvele hodí ako taxík, prípadne na letiskové prevážanie ľudí. Svoje využitie by našlo aj na firemné účely. Interiér ponúka štedrú dávku priestoru a bez problémov sa odvezie aj 9 ľudí s batožinou.
Dojazd určite nesklamal, spotreba v meste a na okreskách príjemne prekvapila. Nabíjanie s výkonom aspoň 100 kW je v roku 2021 už nutnosťou, a to ë-Jumpy spĺňa. Výhrady mám k absencii priestoru na uloženie telefónu a najmä k tomu, že vozidlo nikde neukazuje stav nabitia akumulátora. Vždy vidím len aktuálny dojazd.
Plusy
- Dostatok priestoru pre 9 cestujúcich + veľký batožinový priestor
- Reálny dojazd v meste cez 300 km, na diaľnici 200 km
- Dobrý odhad dojazdu
- Dobré jazdné vlastnosti
- 100 kW nabíjanie
- Podpora Apple CarPlay a Android Auto
Mínusy
- Zišla by sa silnejšia rekuperácia
- Chýba priestor na odkladanie telefónu
- Žiadny odkladací priestor pre pasažierov vzadu
- Neukazuje percentá nabitia batérie
- Navigácia neberie do úvahy dojazd