Európska únia zavádza dodatočné clá na dovoz elektrických vozidiel z Číny, a to až do výšky 38,1 percenta z ceny elektromobilu. EÚ v rámci prebiehajúceho vyšetrovania predbežne dospela k záveru, že čínske vozidlá sú nespravodlivo dotované, čo môže spôsobiť hospodársku ujmu výrobcom elektromobilov v Európe.
Mini nesplnilo všetky požiadavky
Európska komisia už oslovila čínske orgány, aby tieto zistenia prerokovali a preskúmali možné spôsoby riešenia zistených problémov. V súvislosti s tým zverejnila aj výšku dodatočných vyrovnávacích ciel, ktoré budú uložené na dovezené elektromobily z Číny. Na automobily od BYD to bude 17,4 %, na Geely 20 % a na SAIC až 38,1 %. Na tému upozornila agentúra Reuters.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Nio uvádza novú vlajkovú loď pre Európsky trh. Elektrické SUV Nio EL8
- Salón Elektromobilov 2024 Trenčín: Druhá zastávka slovenskej elektromobilovej tour | FOTOGALÉRIA
- Zaujímavé výsledky novej štúdie. Naozaj elektromobilom škodí rýchle nabíjanie viac ako pomalé?
Tieto nové clá sa však dotknú aj elektromobilov európskych značiek, ktoré sa vyrábajú v Číne. Snáď najhoršiu situáciu má v tomto smere značka Mini, ktorá je vlastnená nemeckým BMW. Jej vozidlá sú vyrábané v Číne a pri ich dovoze do EÚ bude s najväčšou pravdepodobnosťou aplikovaná najvyššia spomínaná sadzba vyrovnávacieho cla, teda 38,1 percenta.
Hromadná výroba elektrického Mini, ktorého predajná cena je približne 35 tisíc eur, začala koncom minulého roka. Len krátko po tom, čo EÚ oznámila začiatok vyšetrovania. Výroba je stále len v počiatočných fázach a automobilka nebola schopná splniť všetky požiadavky Európskej únie na to, aby bola klasifikovaná ako spoločnosť, kotrá na vyšetrovaní spolupracuje. Takéto spoločnosti totiž podliehajú nižším clám. Ako príklad môžeme uviesť napríklad spoločnosť BMW Brilliance Automotive, ktorá v Číne vyrába od roku 2021 elektrický model BMW iX3.
Clá vzbudzujú ďalšie obavy
Oliver Zipse, generálny riaditeľ BMW, sa obáva, že clá nie sú správnou cestou a môžu viesť k zavedeniu proticiel na dovoz nemeckých automobilov do Číny. Navýšenie konečnej ceny až o 38,1 % by bolo pre Mini obrovským problémom, pretože sa so svojím elektrickým modelom nachádza prave v časoch, kedy sa počíta každý predaný kus. Vyššia cena samozrejme znamená nižšiu konkurencieschopnosť tohto elektromobilu, čo sa prejaví aj v samotných predajných číslach.