MojElektromobil

Mysleli sme si, že to všetko skončilo a padlo posledné rozhodnutie. Od začiatku júla tohto roka mali platiť na dovezené elektromobily z Číny v Európskej únii špeciálne clá, ktoré sa pripočítavajú k bežnému clu. Ich výška je rôzna a každá automobilka ich má nastavené inak. Základom výpočtu bolo to, ako a či vôbec automobilka spolupracovala pri vyšetrovaní s Európskou úniou.

Vyšetrovanie sa týkalo toho, do akej miery sú tieto elektromobily dotované čínskou vládou. Ak by sa v Európe s touto pomocou predávali bez dodatočného znevýhodnenia, tradičné európske automobilky by čínskym modelom nedokázali konkurovať. A to nie je dobre. Pôvodná výška cla bola nastavená tak, že napríklad automobilka BYD sa dostala na 17,4 percenta, zatiaľ čo clo pre SAIC je nastavené až na 37,6 percenta.

Konečné hlasovanie EÚ

Portál Electrive teraz uvádza, že v Európskej únii prebehlo ďalšie hlasovanie, ktoré opäť pozmenilo tieto sadzby. Hlasovania sa zúčastnili členské štáty EÚ a výsledok je taký, že clá by mali vojsť do platnosti v novembri. Zaujímavé je, že napríklad Nemecko, ako najväčšia ekonomika Európskej únie, bolo proti tomuto rozhodnutiu prakticky až do samého konca.

Zdroj: Geely

Návrh teda získal potrebnú podporu od členských štátov, no súbežne prebieha aj skúmanie alternatívneho riešenia, ktoré by muselo byť plne kompatibilné s WTO. Viac informácií k tomu zatiaľ však nemáme.

Nemecko aj Slovensko proti

Nemecko hlasovalo proti týmto plánom, čo sa aj očakávalo. Bolo to však málo, pretože na pozastavenie by potrebovalo, aby hlasovalo aspoň 15 členských štátov zastupujúcich aspoň 65 percent všetkých obyvateľov EÚ. A to bolo nepravdepodobné, pretože napríklad Taliansko a Francúzsko uviedli, že zahlasujú za vyššie clá.

Komisia vo vyhlásení neupresnila, ktoré krajiny hlasovali za a ktoré proti, no neoverené informácie hovoria, že Slovensko bolo proti. Spoločne so Slovinskom, Maďarskom, Maltou a spomínaným Nemeckom. 12 štátov sa zdržalo, medzi nimi aj Česká republika.

Viac o téme ciel na dovezené elektromobily z Číny:

Prijatím tohto rozhodnutia je teraz odstránená posledná prekážka, aby mohli špeciálne clá vstúpiť oficiálne do platnosti. Konečné rozhodnutie by mala Európska komisia zverejniť koncom októbra, dovtedy budú pokračovať rokovania s Čínou. Clá sa však nebudú uplatňovať spätne a zatiaľ sú dočasné. Tie, ktoré boli vypočítané začiatkom júla, nie sú platné, pretože neboli splnené zákonom stanovené podmienky.

Čínske elektromobily sa predražia

Dôležité je pripomenúť, že okrem tohto špeciálneho cla je potrebné k cene vozidla pripočítať aj štandardné plošné dovozné clo, ktoré je na úrovni 10 percent. No a samozrejme DPH. Konečná výška špeciálneho cla pre konkrétne automobilky je nasledovná:

  • BYD – 17 %
  • Geely – 19,3 %
  • SAIC – 35,3 %
  • Tesla – 9 %
  • Ostatné spolupracujúce automobilky – 21,3 %
  • Ostatné nespolupracujúce automobilky – 35,3 %

Na automobilky, ktoré pri vyšetrovaní s EÚ spolupracovali, bude uvalené clo vo výške 21,3 percenta, nespolupracujúce automobilky ho majú nastavené až na 35,3 %.

tesla gigafactory berlin
Zdroj: Tesla

Čínski výrobcovia sa novým poplatkom budú určite snažiť vyhnúť. Napríklad BYD, aktuálne najväčší výrobca elektromobilov, už pracuje na plánoch postaviť továrne na výrobu vozidiel mimo Čínu. Jedna dokonca vyrastie aj u našich južných susedov. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku BYD bude vyrábať elektromobily v Európe. U našich susedov.

Náš tip
Slovensko schválilo zníženie daňového zaťaženia pri elektromobiloch. Koľko ušetríte v praxi?

7. októbra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+