Moderné elektromobily so sebou medzi širokú verejnosť prinášajú nové technológie. Niekedy až také, ktoré by sme ešte pred pár rokmi mohli pokojne označovať za sci-fi. Nejde tu o možnosti autonómnej jazdy či softvérové aktualizácie, ktoré na diaľku dokážu upraviť vlastnosti vozidla alebo sprístupniť dodatočné funkcie. Hoci aj tieto veci sú poriadne zaujímavé, pri elektromobiloch sa stretávame s niečom omnoho unikátnejším.
Ide o funkcie, ktoré umožňujú batériu elektromobilu využívať na rôznorodé účely. Primárnym účelom batérie v elektromobile je samozrejme pohon vozidla. V základe ale ide o relatívne veľké, batériové úložisko energie, čo otvára dvere aj pre iné využitie než je samotný pohon vozidla. Potenciál si uvedomili aj automobilky, a tak sa postupne začíname stretávať s rôznymi trojznakovými skratkami. Napríklad také V2G.
✅ Nemali by ste prehliadnuť:
TIP na konferenciu: Plánujete kúpu elektromobilu do firmy? Poradíme vám na konferencii eFleet Day 2023 už 29. marca. Akčný plán pre elektromobilitu, reálne dáta, postrehy a skúsenosti z praxi, firemné procesy a nástroje, ale aj financovanie či úspora nákladov. To všetko a omnoho viac pod jednou strechou. Registrácia na eFleet Day 2023 prebieha na stránke www.efleetday.sk
V2G: O čo vlastne ide?
Ako sme si naznačili, nosnou myšlienkou pri tomto type sprievodných technológií je využitie elektrických vozidiel nad rámec dopravy. V tomto konkrétnom prípade sa nachádzame v oblasti využitia batérie. Technológia Vehicle-to-Grid (V2G) umožňuje elektrickým batériovým vozidlám slúžiť ako úložisko elektrickej energie s napojením na elektrickú sieť. Veľmi zjednodušene povedané, je to asi o tom, že elektromobil sa premení na “veľkú baterku na kolesách,” z ktorej je elektrická energia posielaná naspäť do siete.
Je to teda opačný princíp ako pri nabíjaní batérie elektromobilu. Vtedy elektrickú energiu čerpáme z elektrickej siete a ukladáme ju v batérii svojho vozidla. Technológia Vehicle-to-Grid (V2G) v sebe zastrešuje všetko potrebné technické zázemie, aby to mohlo fungovať aj opačne. A prečo by sme chceli, aby to fungovalo aj opačne? Dôvodov môže byť hneď niekoľko, no medzi tie s najväčšou perspektívou do budúcna patrí potenciál pre vyvažovanie takzvaných odberových špičiek.
V čase, kedy elektromobil stojí zaparkovaný a prakticky nepotrebuje značnú čas energie uloženej v batérii, môže tento prebytok odovzdať do elektrickej siete, aby bol pokrytý aktuálny dopyt. Opäť veľmi zjednodušene. Mám energiu, ktorú nepotrebujem, tak ju poskytnem na uspokojenie “nárazových dopytov” a keď sa situácia upokojí, tak si opäť načerpám do batérie. Neobmedzí ma to a pomáha to udržiavať stabilitu.
Samozrejme, že v praxi je to omnoho komplikovanejšie a celý tento systém si vyžaduje komplexné riadenie. Mňa ako majiteľa elektromobilu to ale nemusí vôbec zaujímať. Z môjho pohľadu je to proste výmena energie, ktorá funguje a neobmedzí ma. Asi takto nejako v základe vyzerá myšlienka pre využívanie V2G v praxi.
Pridajme obnoviteľné zdroje
Celé to má ešte jednu nadstavbu. Vyšší rozmer. Už základná stabilizácia siete je samozrejme zaujímavá, no keď do toho ešte pridáme elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov, tak sa dostávame úplne do iných sfér. Princíp vyzerá nejako takto.
Batérii v elektromobile je úplne jedno z akého zdroja pochádza elektrická energia, ktorú prijíma. Nám to ale s ohľadom na emisie a dostupnosť jedno nie je. Máme tu veľké a ľahko prenosné batériové úložisko, tak prečo by sme to nevyužili?
Všade tam, kde je to možné, ho “napcháme” elektrickou energiou z obnoviteľných zdrojov a s tou potom vieme ďalej pracovať. Skladujeme prebytok. Využívať ho potom môžeme na jazdu, alebo čo je kľúčové, odovzdať ho vieme naspäť do siete v momentoch, kedy to je vhodné. Vozidlá môžu poskytovať obnoviteľnú energiu do siete v čase, keď nie je možné vyrábať slnečnú alebo veternú energiu, napríklad počas noci alebo bezvetria.
Potrebnú techniku na to máme už tak či tak, teraz je to už len o správnom naplánovaní a využití možnosti, ktorá sa ponúka. Ešte raz pripomínam, že to celé extrémne zjednodušujem, no úplné detaily, že v pozadí je akési inteligentné skladovanie a distribúcia založená na kvantovom vyhodnocovaní či podobné formulky, nám môžu byť z pohľadu bežného používateľa ukradnuté. Dajte pokoj. Nevieme ani ako presne funguje počítač, a pritom jeho možnosti a benefity vieme využívať a oceniť. Tu je to rovnaké.
Keď sa z problému stáva riešenie
Na technológiu V2G sa zvykneme pozerať ako na nástroj pre dva primárne účely – vyvažovanie elektrických sietí a dekarbonizácia energetického systému vďaka tomu, že do obehu vieme dostať viac energie z obnoviteľných zdrojov. Obidva tieto účely sú celkom jasné. V tomto kontexte je ale tak trochu úsmevné, že elektromobily, na ktoré sa často ukazuje prstom ako na príčinu problémov, nakoniec môžu byť riešením….
Ešte sa na chvíľu vráťme k dvom základným pilierom. Na tých totiž potenciálne môže stáť akási strieška. Nazvime to motivačná formulka. Vyvažovanie elektrickej siete a znižovanie emisií z energetiky sú pekné veci, no pre niekoho môže byť až príliš abstraktné. Keď sa ale povie, že svojím elektromobilom môžete zarábať počas toho, ako stojí odparkovaný v garáži, tak na to už zareaguje asi viac ľudí, než pri apelovaní na verejné blaho.
Celý tento princíp “cirkulovania elektriny” môže mať aj pozitívny finančný prínos pre jednotlivca. Elektrickú energiu skladujem v aute, do siete ju posielam keď je vysoký dopyt a ja si beriem naspäť keď je prebytok alebo pokojnejší stav. Jednoducho na štýl predám draho, kúpim lacno.
Technológia V2G sa snaží riešiť aktuálne výzvy energetického priemyslu, a to aj v kontexte nárastu elektrických vozidiel, obnoviteľnej energie či prevádzkových nákladov. Zatiaľ sa stále nachádzame na začiatku jej cesty, no ak sa aspoň trochu osvedčí, tak čoskoro by mohlo ísť o povinnú výbavu každého batériového elektromobilu podobne, ako sú bezpečnostné pásy.
Pripravená na budúcnosť
V2G je technológia pripravená na budúcnosť. Experimentuje sa s ňou už teraz. V praxi to ale nie je také jednoduché, ako to tu popisujem. Výroba, skladovanie a distribúcia elektrickej energie predstavujú obrovský kolos. To, že by sme do toho len tak pripojili elektromobily a naplno roztočili zázračné tri znaky V2G je nemysliteľné.
Chce to poriadne plánovanie, reorganizáciu súčasného fungovania, prípravu legislatívy a systematickú spoluprácu množstva strán – energetický priemysel, vlády, regulačné úrady, ale aj automobilky. Trochu by sa musel zmeniť aj prístup na strane samotných spotrebiteľov a prebehnúť musí nemalí rozvoj a digitalizácia energetických sietí. Dobrou správou je, že sa na tom už pracuje. Tou zlou, že tu je ešte stále veľa nezodpovedaných otázok, ktoré v horizonte najbližších rokov asi ani nedostanú uspokojivé riešenie.
Technológii pozornosť venuje aj viacero automobiliek. Všeobecne sa dá povedať, že každý väčší výrobca elektromobilov sleduje aj túto tému. Niektorí sú v nej však angažovanejší viac. Medzi najhlasnejšie hlasy patria asi Hyundai a KIA s elektromobilmi Hyundai IONIQ 5 a KIA EV6. Svoju pozornosť týmto smerom ale upiera aj Toyota, Porsche či prakticky celé koncerny Volkswagen a General Motors.
Menší braček V2L
Mimochodom, pri elektromobiloch sa často spomína aj technológia V2L (Vehicle-to-Load). V tomto prípade je elektrická energia z batérie využívaná na napájanie konkrétneho spotrebiča. Prostredníctvom špeciálneho adaptéra alebo priamo zabudovanej zásuvky si vieme z batérie elektromobilu napájať elektrickú gril, chladničku či iný spotrebič. Túto technológiu sme už mali možnosť otestovať – Hyundai IONIQ 5 sme zobrali na rybačku.