S Daciou Spring už nejaké skúsenosti mám. Bol som sa pozrieť na jej slovenskú premiéru, kde som si na nej aj zajazdil. Rovnako som si ju vyskúšal aj počas nášho bežného týždňového testu. Teraz sa mi do ruky dostala verzia Cargo. Tá vymenila zadné sedadlá za úložný priestor, ktorý je schovaný za klietkou. Toto je test Dacia Spring Cargo.
Cena, výbava a konkurencia
Dacia Spring Cargo začína na cene 20 250 € a ide o najlacnejší elektromobil na slovenskom trhu. V základe mu chýba infotainment s dotykovým displejom, ten je za príplatok 520 €. Osobne by som si ho určite zvolil, pretože prináša aj podporu Apple CarPlay a Android Auto. Okrem toho aj celkom podarenú zadnú kameru, navigáciu, Bluetooth a podobne. DC nabíjanie je za príplatok 600 €, v základe je len AC.
Dacia Spring Cargo môžete mať za 264 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.
Všeobecne ale extra výbavu nehľadajte. Jediné, čo je tu elektronické, je asi len ovládanie okien. Dokonca aj spätné zrkadlá som si musel nastaviť manuálne. Polohu sedenia nie je možné nastavovať výškovo a volant je tiež pevný. Ale senzor, ktorý kontroluje, či na sedadle sedí osoba, tak ten tu je. Takže ak nemáte nasadené pásy, patrične vás o tom bude informovať.
Čo sa týka konkurencie na slovenskom trhu, tak tú Dacia prakticky nemá. V tejto cenovej kategórii sa nepredáva nič, prípadne ak by ste niečo našli, tak určite nie v úžitkovej verzii. Z malých elektromobilov sú zaujímavé napríklad Volkswagen e-UP alebo Škoda Citigo-e iV, avšak ich predaj skončil. Za cenu do 30 000 € je možné kúpiť napríklad Smart EQ ForTwo, ktorý je na tom cenovo veľmi podobne ako Dacia.
Test Dacia Spring Cargo: Parametre
Kapacita batérie | 26,8 kWh využiteľná |
DC nabíjací výkon | 34 kW |
Palubná nabíjačka | 6,6 kW |
Dojazd udávaný výrobcom | do 305 km |
Výkon elektromotora | 33 kW (45 koní) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 19,1 s |
Objem batožinového priestoru | 1000 litrov |
Kombinovaná spotreba | 12 kWh/100 km |
Pneumatiky | 14" |
Hmotnosť batérie | 168 kg |
Maximálna rýchlosť | 125 km/h |
Cena | Od 20 250 € |
Batéria a nabíjanie
Začnem pozitívne. Nabíjací port sa nachádza vpredu v strede, takže nie je žiadny problém dostať sa prakticky k akémukoľvek voľnému nabíjaciemu konektoru. Pre jeho otvorenie je potrebné zatiahnuť v interiéri za príslušnú páčku.
DC nabíjanie tu máme s maximálnym výkonom 34 kW a automobilka uvádza nabitie z 0 na 80 percent za menej ako hodinu. Počas testovania som z dôvodu častého nabíjania na dlhej trase urobil niekoľko cyklov, podrobné informácie o časoch nájdete v samostatnej časti.
Výkon palubnej nabíjačky je 6,6 kW, čo je síce málo, bežným štandardom elektromobilov je 11 kW. Avšak vzhľadom na menšiu batériu máte plne nabité za 4 hodinky. To nie je zlý čas.
Akumulátor je naozaj malý, má využiteľnú kapacitu 26,8 kWh. Aj napriek tomu vozidlo dosahuje veľmi slušné dojazdy, samozrejme v meste.
Jazda, režimy, výkon, rekuperácia
Jazda úprimne veľmi pohodlná nie je. Springu chýba poriadne odhlučnenie, už v meste je pomerne výrazne počuť okolie. O diaľnici to platí dvojnásobne. Avšak pri cargo verzii by som to veľmi ako nedostatok nebral, dodávky sú na tom veľmi podobne.
Výkon 33 kW znie doslova tragicky, no na jazdu v meste výkon plne postačuje. Dokonca akcelerácia do rýchlosti 50 km/h je pomerne svižná. Diaľničné rýchlosti sú už nad sily Springu a trápi sa tam. Automobilka udáva zrýchlenie z 0 na 100 km/h tesne pod 20 sekúnd, čo žiadne rekordy netrhá. Teda trhá, tie z opačnej strany.
Rekuperácia tu je, no pomerne slabá. Neexistuje žiadne jej nastavenie, no páči sa mi, že si viem pozrieť, akým výkonom rekuperujem. A aj aký výkon vydáva elektromotor pri práci. Zistil som, že bežne po pustení akcelerátora je rekuperačný výkon max 4 kW, pri vyšších rýchlostiach ide do 7 kW. Najviac sa mi podarilo vyvinúť 12 kW, a to dole Čertovicou za pomici brzdenia.
Poteší vyššia svetlá výška, takže Dacia Spring zvládne aj nejaký ten terén celkom dobre. Úzke kolesá však terénu veľmi neprajú. Na obrázkoch vyzerá tento elektromobil ako menšie SUV, v skutočnosti je to poriadny drobec. Nižšie ťažisko sa prejavilo na lepšej manévrovateľnosti aj vo vyšších rýchlostiach, no zázraky zase nečakajte. S nákladom samozrejme musíte dávať väčší pozor.
K dispozícii je tlačidlo ECO, vďaka ktorému je možné dosiahnuť ešte dlhší dojazd. Výkon sa po jeho aktivovaní zníži a zhoršia sa reakcie na pedál. V meste to však stále postačuje, na diaľnici mu už citeľnejšie v tomto režime dochádza dych, hlavne do mierneho kopca.
Maximálna rýchlosť je 125 km/h a viac by ani nemalo zmysel, pretože batéria by zaplakala. Tempomat tu chýba, no je tu aspoň možnosť nastaviť si rýchlostný limit. To sa môže hodiť pri dlhšej ceste po diaľnici, prípadne aj v meste.
Svetlá sú veľmi slabé a jazda v noci pohodlná nebola. Uhol svietenia si viem nastaviť prostredníctvom kolieska v interiéri, no ani ten najvyšší mi nevyhovoval. Svetlá svietili až príliš blízko predo mňa. Na okresných cestách v noci so zverou to nie je najlepšie riešenie. Situáciu zachraňujú celkom dobré diaľkové svetlá, s ktorými vidím všetko naozaj pekne. Tie sa však samozrejme nedajú použiť vždy, pretože nerád by som oslňoval protiidúce vozidlá.
Test Dacia Spring Cargo: Infotainment
Už len to, že takéto autíčko má infotainment, považujem za veľké plus. Displej síce nie je najväčší, no nemôžem povedať ani to, že by bol nejaký maličký. Je tak akurát. Obraz je síce dosť vyblednutý, no stačí to. K dispozícii je aj jednoduchá navigácia, ktorá funguje celkom dobre.
Najväčšou výhodou je podpora služieb Apple CarPlay a Android Auto. To znamená, že stačí káblom pripojiť smartfón (cez klasické veľké USB, ktorého port je umiestnený trochu nešťastne) a ide to.
Chýba mi automatické nastavenie úrovne podsvietenia, v noci je zase aj minimálna úroveň pomerne silná, nepomáha ani tmavý režim naprieč celým systémom. Nastavení všeobecne tu nie je veľa, no to som ani neočakával.
Reproduktory hrajú…. nie veľmi dobre. Možno na bežné nenáročné počúvanie to stačí, no zvukový prejav nemá absolútne žiadne basy. Pri jazde je navyše potrebné zvoliť vyššiu hlasitosť, kvôli slabšiemu odhlučneniu kabíny. Ovládanie hlasitosti sa nachádza nad displejom infotainmentu, na volante ho nenájdete.
Poteší aj cúvacia kamera s celkom dobrým obrazom, ktorý som pri takto lacnom aute nečakal. Veľmi mi prekáža zvuková signalizácia v prípade, keď zaradím spiatočku. Ide o nepríjemné a dosť hlasné pípnutie.
Test Dacia Spring Cargo: Exteriér
Veľký malý elektromobil. Na fotografiách vyzerá toto maličké autíčko väčšie ako v skutočnosti je. Vyššia svetlá výška a celkový dizajn pôsobí dojmom menšieho SUV, čo sa mi celkom pozdáva. Pri živom pohľade na auto ale ihneď vidíte, že je naozaj mimoriadne malé.
Malé sú aj kolesá, ktoré sú zároveň aj dosť úzke. To so sebou nesie jednu výhodu – bez problémov sa zmestia do kufra (aj pri klasickej verzii). Samotný dizajn sa mi celkom páči, ide o pekné autíčko, ktoré určite nevyzerá ako spred 20 rokov.
Stierač predného skla je len jeden, funguje síce dobre, no z pohľadu vodiča necháva pomerne široký pás nestretej časti na ľavej strane.
Interiér a pohľad na Cargo variant
Interiér sa veľmi nemá čím chváliť. Takmer všetko je tu mechanické, prakticky žiadna elektronika. Použité materiály sú lacné, odhlučnenie žiadne, sedadlám chýba bočné vedenie, takže do zákrut to nie je veľmi pohodlné. Avšak samotné sedenie je v poriadku, zvládol som aj celodennú jazdu na východné Slovensko a sťažovať som sa nemohol. Výškovo nastaviteľné nie sú, rovnako nie je nastaviteľný ani volant. Takže posed ideálny naozaj nebol.
Z príplatkovej výbavy určite odporúčam infotainment za 520 eur. S displejom dostanete aj cúvaciu kameru a podporu Android Auto a Apple CarPlay.
Cargo verzia je samozrejme len dvojmiestna. Zadné sedadlá boli nahradené úložným priestorom, medzi prednou a zadnou časťou vozidla je mreža, ktorá oddeľuje posádku a náklad. Takýto “kufor” má objem 1000 litrov, čo je na takto malé auto veľmi slušné.
Cargo verzia v tomto prípade nemá nahradiť menšie dodávky, no využitie si určite viem predstaviť. Často k nám chodia napríklad kuriéri na bežných autách, tým by sa určite takéto podobné riešenie hodilo. K úložnému priestoru sa dá dostať buď klasickým otvorením kufra, prípadne aj zadných dverí. Tie v tomto prípade odstránené neboli, čo považujem za výhodu.
Do priestoru medzi prednými sedadlami a mrežou sa dobre hodia napríklad nabíjacie káble, ktoré by vzadu zbytočne lietali. Nakladacia hrana je pomerne štedrá, v najširšej časti má veľkosť 890 mm, v najužšej 786 mm. Priestor vo vnútri má rozmery 1172 x 931 mm.
Test Dacia Spring Cargo: Spotreba a dojazd v meste
Mestská spotreba prakticky nemá na trhu konkurenciu. Pamätám si len jedno auto (Hyundai IONIQ), ktoré by sa jej vedelo priblížiť. S ľahkou nohou, s dobrým počasím a bez klimatizácie som jazdil so spotrebou 8 – 8,5 kWh/100 km v meste. To je naozaj skvelé, no vzhľadom na výkon auta a jeho hmotnosť či rozmery je to aj celkom logické. Vyskú spotrebu som neočakával. Spotreba závisí aj od naloženia, ak budete mať poriadny náklad, pôjde hore. Pri bežnom jazdení sa viete v pohode dostať na spotrebu pod 10 kWh/100 km, s ťažkou nohou je to od 10 do 12, čo je stále veľmi dobré.
A aké sú celkové dojazdy s takýmito spotrebami? Pri 12 kWh/100 km by to bolo 223 km, pri spotrebe 10 kWh/100 km je to 268 km a pri spotrebe 8 kWh/100 km je celkový dojazd až 335 km. To by ste sa museli ale naozaj veľmi snažiť. Udávaný dojazd 305 km tak nie je vôbec nereálny. Stále sa však bavíme o jazdení v ideálnych podmienkach, v zime by to bolo podstatne horšie.
Záťažový test: Zo západu na východ Slovenska
V meste je Dacia Spring ako doma, o tom niet pochýb. Ale čo dlhšie trasy? Vyskúšal som si to na vlastnej koži, keďže som sa rozhodol absolvovať cestu z Bratislavy do Bardejova a naspäť. Abetterrouteplanner to videl celkom pozitívne, mal by som to zvládnuť s tromi zastávkami na nabíjanie. Spring je vyslovene mestské auto a ak plánujete jazdiť častejšie dlhé trasy, rozhodne nebude pre vás. Ale diaľničné vzdialenosti približne 100 km zvláda úplne v pohode. Takže ako prebiehala moja cesta?
Prvý úsek bol z Bratislavy do Beladíc, kde som mal naplánované prvé nabíjanie. Rýchlosť 130 km/h Dacia Spring nedosiahne, keďže maximálna je 125 km/h. Ja som spravil kompromis a po celej ceste na diaľnici išiel rýchlosťou 110 km/h. Pred cestou som počítal s tým, že ju budem musieť kvôli spotrebe a dojazdu znižovať, no až do Bardejova to nebolo potrebné. Dojazdu bolo vždy dostatok.
Prvý úsek bol dlhý 113 km a začínal som prakticky s nabitým autom (98 %). Do cieľa som prišiel s 34 % a spotrebou 14,7 kWh/100 km. Vozidlo ukazovalo dojazd ešte 64 km. Nabíjanie bolo na moje prekvapenie pomerne rýchle, trvalo len 25 minút a odchádzal som so 75 percentami. To ma veľmi potešilo a myslel som si, že do Bardejova prídem vo veľmi slušnom čase.
Ale neskôr som zistil, že to až také jednoduché nebude. Už druhý úsek ukázal, že Spring patrí hlavne do mesta. Samotná jazda bola v poriadku. Vzdialenosť 101 km, spotreba trochu vyššia, 16,2 kWh/100 km. Rýchlosť stále 110 km/h. Z pôvodných 75 % som do cieľa prišiel s 13 % batérie a dojazdom 24 km. Zapojil nabíjačku a odišiel nakúpiť. Vrátil som sa po polhodine s tým, že už by som aj pomaly mohol vyraziť. Ale auto ukazovalo len 44 % batérie a nabíjací výkon bol 13 kW. Batéria častejšie nabíjanie na diaľnici jednoducho nezvláda, prehreje sa a zníži sa výkon. nabíjania. A tak som na nabíjačke musel stáť takmer hodinu, no povedal som si, že zbehnem do Brezna a skúsim tam, či nebudem nabíjať rýchlejšie.
Odchádzal som so 63 % a do Popradu by som to asi nezvládol. Spotreba BB-BR bola skvelých 11,9 kWh/100 km. Okresky sú presne to, čo Springu svedčí. V Brezne som nabíjal asi 20 minút, výkon bol stále okolo 15 kW. Do Popradu som to však zvládol so spotrebou 12,4 kWh/100 km, čo je tiež veľmi dobré vzhľadom na to, že po ceste bola Čertovica. V Poprade nasledovalo nabitie na 80 percent, ktoré trvalo takmer hodinu. Do Bardejova bola spotreba rovných 12 kWh/100 km, išiel som po diaľnici smer PO a odtiaľ na Bardejov.
Z Bratislavy som vyrážal približne o 13:45, do Bardejova som prišiel o 21:50.
Test Dacia Spring Cargo: Záverečné hodnotenie
Dacia Spring vo verzii Cargo je takmer ideálnym elektromobilom do mesta. Na nič sa nehrá, no môj test ukázal, že zvládne aj dlhšiu trasu. Teda ak máte dostatočne pevné nervy. Cargo verzia môže výborne poslúžiť kuriérom, prípadne samotným firmám na prevážanie tovaru medzi prevádzkami a podobne. Svoje využitie si určite nájde. Odmenou za vyššiu obstarávaciu cenu v porovnaní so spaľovákom budú príjemne nízke prevádzkové náklady.
Samozrejme, za 20-tisíc eur je možné kúpiť podstatne lepšie auto s lepšou výbavou, avšak nie elektrické. Oceňujem príplatkový infotainment s veľmi dobrou cúvacou kamerou, skvelú manévrovateľnosť a aj napriek nízkemu výkonu pomerne svižnú jazdu v meste. Ani dojazdy nie sú vôbec na zahodenie, o spotrebe ani nehovorím, tá je výborná. Dacia Spring má na druhú stranu veľa múch, ktoré sú spôsobené práve tým, že sa v prvom rade pozeralo na cenu.
Jazda sama o sebe veľmi pohodlná nie je, odhlučnenie interiéru tu prakticky neexistuje, a množstvo mechanických riešení v roku 2023 už malo úplne odísť do zabudnutia. Napríklad nastavovanie spätných zrkadiel.
✅
- Veľmi nízka spotreba
- Malé a ľahké, do mesta ideálne
- Skvelá manévrovateľnosť
- Výhody cargo verzie, napríklad pre kuriérov
- Aj v lacnom aute nájdeme infotainment
- Podpora Android Auto aj Apple CarPlay
- Veľmi dobrý odhad dojazdu
❌
- Na dlhšie cesty ho radšej neťahajte
- Pomalé nabíjanie pri dlhších trasách
- Slabé svetlá
- Slabý výkon
- Najlacnejší elektromobil, no cena je stále pomerne vysoká
- Lacné materiály
- Všetko je mechanické, dokonca aj nastavenie spätných zrkadiel
- Úplne zle umiestnené tlačidlo palubného počítača
- Chýba poloha P, pri parkovaní je nutné dať do neutrálu a zatiahnuť ručnú brzdu