V predchádzajúcom článku sme si predstavili zhrnutie cenovo dostupného elektromobilu Dacia Spring Electric. Na to, aby sme auto dôkladne spoznali absolvovali sme s ním 1000 kilometrový okruh výzvy Elektroautom okolo Slovenska. V tomto článku si rozoberieme Daciu z technického hľadiska, vrátane spotrieb a nabíjaní na jednotlivých úsekoch.
Elektroautom okolo Slovenska
V úvode chcem zdôrazniť, že sme okruh nešli na čas. Rekordy sa robia v lete, a nie v zime, kedy je väčšinu dňa tma a vyhadzuje sa extra energia na kúrenie. Pravidlá výzvy sú jasné. Najhlavnejšie je prejsť cez nasledujúce body v danom smere: Nové Zámky, Lučenec, Michalovce, Bardejov, Štrbské Pleso, Dolný Kubín a Senica.
S Danielom sme vyštartovali z Trnavy večer o 18tej. Trasu sme si predĺžili odbočkou do Pezinka, kde sme pridali ďalšiu záťaž – Maroša. V tomto zložení sme prázdne 970 kilogramové auto zaťažili presne o ďalších 270 kilogramov. Do maximálneho zaťaženia 1300 kg z techničáku zostávalo už iba 60 kilogramov.
Konfigurátor dojazdu od Dacie
Dacia má na webe zaujimavý konfigurátor, v ktorom sa dajú pozrieť dojazdy pre rôzne rýchlosti, vonkajšie teploty, nastavenie kúrenia a eko režimu. Pri 80km/h v 20°C zobrazuje stránka dojazd 201 kilometrov. Pre našu teplotu, ktorá sa pohybovala celú cestu v rozsahu 0 až 5°C zobrazuje pre rýchlosť 80km/h dojazd už len 116 kilometrov so zapnutým režimom ECO. A to konfigurátor nepočítal s ešte našou extra váhou.
Podľa konfigurátora boli naše vyhliadky dosť desivé. Pre nabíjanie sme preto zvolili úseky do 100 kilometrov. Ako sa neskôr ukázalo, ten konfigurátor nie je pre zimu nastavený presne a mohli sme robiť mierne väčšie skoky medzi nabíjačkami. Na konci článku je stručná tabuľka spotrieb na trasách a nabíjaní, resp. tu nájdete v GoogleDocs podrobnú so všetkými údajmi.
Spodnou trasou, dážď a sneženie
Z Pezinka viedla naša trasa do Nových Zámkov. Pri Senci sme ešte na 20 minút auto dobili do 86%. Podľa tabuľky sa mohol Senec nakoniec vynechať a do Nových Zámkov by sa prišlo s 9%. V realite sme na to ani nepomysleli. Dážď sa zmenil na sneženie a po ceste nie sú skoro žiadne rýchlo nabíjačky. S takto malou baterkou a bez praxe je lepšie si nechať nejakú rezervu, ak by bola napríklad nabíjačka nefunkčná.
Ako pracuje Dacia Spring Electric s rýchlo nabíjačkami?
V Nových Zámkoch má Greenway iba 25kW DC nabíjačku. Ak by ste čakali, že auto ktoré nabíja maximálne 30kW ten výkon kompletne využije aj tu, nestalo sa tak. Priemerná rýchlosť na tejto bola iba 15kW. Nebolo to studenou ani prehriatou batériou. Tí čo máte vyštudovanú elektrotechniku viete, že P výkon [W] = U napätie [V] * I prúd [A]. Štandardné 50kW nabíjačky majú koncový stupeň, ktorý pracuje maximálne do 125 ampérov. Dacia vie nabíjať takisto do maximálne 125 A.
50 kilowattové výkony Dácia nedosahuje, pretože bežné elektromobily sú postavené na vyššej – 360 voltovej architektúre. Dacia je iba 260 voltová. Dosadením do vzorca 260 * 125 dostaneme 31250W = 31kW. To je dôvod prečo na 50kW nabíjačke nabíja Dacia iba niečo nad 30kW. Lenže 25kW DC stanica má koncový stupeň maximálne do 60A. Pri 60A je limit 15 kW (60A*260V). Našťastie takmer všade sú dnes už minimálne 50 kilowattové stojany.
Časté nabíjanie
Koniec technického okienka. Pokračujeme smerom na Košice so zástavkami Greenway Dalioil Tupá, ZSE Lučenec, ZSE Rožňava. Úseky medzi nabíjačkami mali vzdialenosti 80 až 90 kilometrov. Auto si tam v tých našich “drsných” podmienkach zobralo z akumulátora na každom úseku asi polovicu z celkovej kapacity. Nabíjali sme väčšinou do 80% a po odrátaní polovice ostávala vždy slušná rezerva. Majiteľ auta, keď spozná svoje auto lepšie vie jazdiť tak, že využije kapacitu akumulátora v celom pásme a zníži počet zastávok.
Efektivita Dacia Spring vs ťažké crossovery
Nabíjacie stanice v Rožňave a Lučenci pred 1.5 rokom napríklad vôbec neexistovali a prejsť spodnou trasou do Košíc s takto malou baterkou bolo prakticky nemožné, alebo komplikované. Pre mňa bol tento test s “malobaterkáčom” zaujímavá skúsenosť. Jazdím na 64kWh Kia e-Niro a prvá moja dlhá jazda bola presne táto spodná trasa Senec – Košice takisto v zime. Kým tu s Daciou sme museli 3-4x nabíjať, vtedy s e-Nirom sme ju prešli na jeden krát bez nabíjania.
Tu je vidno, aké sú aj 1,8 tonové elektrické crossovery optimalizované, efektívne a vedia výborne pracovať s rekuperáciou. S Daciou sme na trase SC – KE spotrebovali asi 60 kWh energie. S e-Nirom sme v roku 2020 rovnakú trasu prešli s 58 kWh energie pri podobných teplotách a rýchlosti (časy jazdy 6:00 vs 6:10 hod). A to sú už dnes nové autá aj lepšie ako e-Niro. Teraz, aby to nevyznelo, že jazdím po okreskách 70tkou. Nie, vždy plnou rýchlosťou. Pri ceste do Košíc po R1 e-Niro strávi nabíjaním 20-30 minút, nemá zmysel sa vôbec obmedzovať.
Stabilné nabíjanie bez výrazných coldgate/rapidgate obmedzení
V Košiciach sme nabíjali na ZSE pri ShopBoxe. Z údajov v tabuľke môžeme vidieť, že sa celú cestu priemerný nabíjací výkon pohyboval medzi 21-25kW. To je spôsobené tým, že vo vyšších percentách (po 70%) výkon mierne padá. Ale aj vzhľadom na absenciu termomenežmentu akumulátora bol výkon stabilný a pomerne vysoký. Nevšimli sme si, že by auto trpelo nejakým výrazným spomaleniam nabíjania z dôvodu podchladenia (coldgate), alebo prehriatia (rapidgate) batérie.
Iba jednofázová 32A palubná nabíjačka
Od Košíc na východ nemá Greenway ani ZSE Drive žiadnu DC rýchlonabíjačku. Váhali sme, či sa smerom na Michalovce vôbec pustiť. Našli sme jednu DC v Humennom od firmy Ejoin. Našťastie fungovala. Ďalší checkpoint bol Bardejov. Tu bol nápad dobiť si cez pomalé AC Ejoin a ísť na Štrbské Pleso rovno cez Kežmarok s vynechaním Prešova.
Len nabíjací stojan v Bardejove poskytoval iba 11kWh (3x16A). Dacia Spring Electric nemá trojfázovú nabíjačku a nezvláda ani vnútorne spojiť 2x 16A fázy ako niektoré iné autá. Pre plný AC výkon 7,4kW je nutné teda mať až 22kW AC (3x 32A), alebo 1-fázu s 32A. V Bardejove by sme museli nabíjať 2,5 hodiny, takže sme sa nakoniec aj tak vydali do Prešova na ZSE.
Diaľnice do kopca na hrane
Medzi Prešovom a Popradom si elektromobil Dacia Spring Electric vyskúšal diaľnicu do kopca. Tu bolo vidieť ako 33kW motor stráca dych a spotreba sa držala často na maxime 37-39kW. Auto má veľmi slabé rekuperácie. Pustením pedála okolo 3-5kW a pri brzdení maximálne do 9-11kW. Aby sme vôbec prišli do Popradu, znížili sme na diaľnici rýchlosť na 90-100 km/h a zapli režim ECO.
ECO režim v okamihu obmedzí spotreby o 10-15kW a upraví reakcie na pedál. S pedálom na podlahe v 90tke do kopca to Dacia Spring Electric vôbec nedával. Rýchlosť nám postupne klesala pod diaľničnú minimálku 80km/h. Museli sme do kopcov ECO mód vypínať. Po nabíjaní v Poprade prišiel čas na skúšku v podobe Vysokých Tatier.
Prevýšenia na okreskách zvláda
Pri schádzaní Tatier cez Pribylinu bola cesta neudržovaná a často pokrytá snehom. Model Dacia Spring Electric sa na snehu držal dobre. Samozrejme do zákrut bolo nutné nabiehať opatrne. Po príchode do Liptovského Mikuláša bola v akumulátore stále polovica energie. Tento úsek mal zo všetkých najlepšiu spotrebu 13,8kWh/100km. Springu výstup do Tatier teda nerobil žiadne problémy a podarilo sa mu výstup následne dobre zrekuperovať.
Záverečné kilometre s Dacia Spring Electric
Z Liptovského Mikuláša trasa viedla cez ďalší bod prejazdu – Dolný Kubín. Do Žiliny na ZSE Metro sme išli cez Terchovú. Odtiaľ po diaľnici D1 cez Nové Mesto nad Váhom na poslednú nabíjačku Greenway do Starej Turej. Nakoniec zostával už len posledný bod – Senica a prísť na východzí bod do Trnavy. Vzdialenosť 1090 kilometrov sme prešli za 26 hodín, vrátane nabíjaní (7,5 hod.).
S komfortom moderných BEV s veľkými akumulátormi sa jazda samozrejme nedá porovnávať. V lete a bez veľkej záťaže sa dá čas nabíjania o niečo zraziť a takisto skúsený majiteľ vie znížiť počet nabíjaní lepším využití rozsahu akumulátora. Takéto diaľkové cestovanie so Springom sa dá označiť vyslovene za núdzovú záležitosť, ak nemá majiteľ k dispozícii iné auto. Možnosť vyskúšať si okruh v takýchto podmienkach a s najslabším elektromobilom na trhu bola pre nás nakoniec celkom zaujímavá skúsenosť.
Dacia Spring Electric: Tabuľka s úsekmi a nabíjaniami
Názov | SOC | Čas | Prejdené | Spotreba | Priemer. |
Δ% | hod. | km | kwh/100 | km/h | |
Trnava – Pezinok – Senec | -27% | 0:53 | 44,3 km | 15,9 | |
Nabíjanie Ionity Senec | +33% | 0:23 | ~22,38 kW | ||
Ionity SC – Nové Zámky GW | -44% | 1:16 | 80,3 km | 14,8 | ~64,5 |
Nabíjanie NZ GW 25kW | +35% | 0:39 | ~14,00 kW | ||
Nové Zámky – Dalioil Tupá GW | -40% | 1:00 | 64,2 km | 16 | ~67,2 |
Nabíjanie Dalioil Tupá | +46% | 0:30 | ~23,92 kW | ||
Dalioil Tupá – Lučenec ZSE | -48% | 1:21 | 82,4 km | 15 | ~61,9 |
Nabíjanie Lučenec ZSE | +68% | 0:55 | ~19,29 kW | ||
Lučenec ZSE – Rožňava ZSE | -55% | 1:18 | 90,9 km | 15,9 | ~72,4 |
Nabíjanie Rožňava ZSE | +35% | 0:29 | ~18,83 kW | ||
Rožňava ZSE – Košice Shopbox | -45% | 1:03 | 74,1 km | 15,5 | ~72,8 |
Nabíjanie Košice Shopbox | +51% | 0:35 | ~22,73 kW | ||
Košice Shopbox – Humenné Ejoin | -45% | 1:16 | 80,9 km | 14,2 | ~66,6 |
Nabíjanie Humenné Ejoin | +58% | 0:56 | ~16,16 kW | ||
Humenné Ejoin – Bardejov Atria | -52% | 1:39 | 88,4 km | 15,1 | ~56,7 |
Nabíjanie Bardejov Atria 2x11kW | +2% | 0:18 | ~1,73 kW | ||
BJ – Prešov ZSE McD | -25% | 0:38 | 41,3 km | 16,1 | ~65,5 |
Nabíjanie Prešov ZSE | +60% | 0:40 | ~23,40 kW | ||
Prešov ZSE – Poprad Aquacity | -61% | 1:04 | 82 km | 19,4 | ~82,5 |
Nabíjanie Poprad Aquacity | +67% | 0:54 | ~19,36 kW | ||
Poprad – Vysoké Tatry – Lipt.mik. | -40% | 1:11 | 72,9 km | 13,8 | ~64,6 |
Nabíjanie Lipt.Mikuláš ZSE | +44% | 0:35 | ~19,61 kW | ||
LM – ZA Metro | -50% | 1:36 | 97,5 km | 19,9 | ~63,5 |
Nabíjanie Žilina Metro | +40% | 0:29 | ~21,52 kW | ||
Žilina Metro – Stará Turá | -66% | 1:20 | 111,7 km | 15,4 | ~84,8 |
Nabíjanie Stará Turá GW | +50% | 0:29 | ~26,90 kW | ||
Stará Turá – Trnava | -41% | 1:23 | 77,2 km | 13,8 | ~58,5 |
Sumár | 1088,1 km | 15,77 | ~67,81 |